Singstar Pop | Gamer.nl

Barstende koppijn, een schorre stem en dertig megabyte aan vernederende foto's. Dat is hetgeen je over houdt aan een gemiddeld avondje Singstar, de karaoke-partygame van Sony die vorig jaar op de markt kwam. Met slechts dertig liedjes was je echter al snel toe aan wat nieuws en Sony wist dat. Eind vorig jaar verscheen Singstar Party en inmiddels is het alweer tijd voor de derde editie: Singstar Pop!

Zoals de naam al doet vermoeden, staan popliedjes centraal in Singstar Pop. De meeste liedjes zijn erg recent, maar er zijn ook een aantal kla iekers in de lijst te bespeuren. De tracklist bepaalt eigenlijk hoe goed je deze nieuwe Singstar zult vinden en dit hangt erg samen met je persoonlijke muzieksmaak. De volledige tracklist staat hieronder:

Annie - Heartbeat

Ashlee Simpson - Pieces Of Me

Avril Lavigne - Sk8er Boi

Beyonce - Crazy in Love

Black Eyed Peas - Shut Up

Girls Aloud - Love Machine

Good Charlotte - I Wanna Live

Hoobastank - The Reason

Jamelia - Stop

Jay Sean - Eyes on You

Keane - Somewhere only we know

Manfred Man - Do Wah Diddy

McFly - Obviously

Natasha Bedingfield - These Words

Robbie Williams - Let Me Entertain You

Ronan Keating - Father and Son

Sister Sledge - We are family

Steppenwolf - Born to be Wild

The Clash - Should I Stay or Should I Go?

The Hives - Main Offender

Tom Jones - It's not unusual

Dandy Warhols - Bohemian Like You

Marilyn Manson - Personal Jesus

Jo Stone - Super Duper Love

Fountains of Wayne - Stacy's Mom

Robbie Willams & Kylie Minogue - Kids

Erik B. and Rakim - Paid in Full

Kylie Minogue - In Your Eyes

Blink-182 - What's My Age Again

Outkast – Roses

De liedjes zijn onder te verdelen in een aantal categorieën, zoals ballades, punk, rap en kla iekers. Zoals gezegd heeft het weinig zin om de liedjes afzonderlijk te beoordelen: smaken verschillen. Ik vind Sk8er Boi is nog verschrikkelijker dan de spelling ervan en Girls Aloud het dieptepunt van commerciële bagger, maar menigeen denkt daar anders over (God hebbe hun ziel).

Toch is de aanwezigheid van een aantal liedjes enigszins discutabel. Sommige liedjes zijn simpelweg te moeilijk, omdat er bijvoorbeeld lange teksten meegerapt moeten worden. Alleen de echte fans zullen de tekst uit hun hoofd weten en bij kunnen houden, daar waar het beter zou zijn wanneer iedereen elk liedje na één keer horen min of meer mee kan zingen. Ook zijn een paar liedjes erg onbekend en duidelijk uit de Engelse hitlijsten gehaald, waar ze in Nederland niet veel airplay genoten hebben.

Ook lang niet alle liedjes zijn even tijdloos. Veel recente hits zijn we over een jaar alweer vergeten en de kans is groot dat een aantal nummers uit Singstar Pop ditzelfde lot beschoren is. Er zijn zelfs een aantal liedjes die de meeste mensen nu nog niet bekend voor zullen komen, wat toch enigszins jammer is. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan tijdloze kla iekers, zoals Born to be Wild of Do Wah Diddy. Hoe suf ze ook mogen zijn, ze zijn wel enorm geschikt voor karaoke en, zelfs wanneer het tekstbalkje later op de avond wazig begint te worden, prima mee te zingen. Leuk in Singstar Pop is de toevoeging van duetten, waarbij twee spelers elk een ander deel van de tekst voor hun rekening nemen.

Voor wie het niet zo leuk vindt om telkens een heel liedje uit te zingen, biedt Singstar Pop ook medleys, waarin verschillende liedjes door elkaar gemixt worden. Deze medley's zijn onderverdeeld in de verschillende categorieën waarin de liedjes vallen, zodat het ook nog mooi op elkaar aansluit. Verder biedt Singstar Pop min of meer dezelfde spelmodi als zijn voorlopers, waarbij de Pa the Mic mode nog steeds voor het meeste vertier zorgt. De toch niet al te bijzondere singleplayer campagne is niet meer van de partij.

Singstar Pop is zowel los verkrijgbaar voor het bedrag van dertig euro, of samen met twee microfoons voor bijna zeventig euro. Heb je dus al een eerdere Singstar in je bezit, dan ben je aanzienlijk goedkoper uit. Daarnaast biedt het spel de mogelijkheid om ook de liedjes van eerdere Singstars mee in roulatie te nemen, wat voor meer variatie zorgt. Het eindoordeel laten we aan je zelf over: vind je de liedjes top, haal Singstar Party dan in huis. Gaat je nekhaar overeind staan bij Ronan Keating, heb je geen idee wat Outkast is en zou je naar de McDonals gaan voor een McFly, dan kun je Singstar Pop beter laten voor wat het is in afwachting op Singstar Cla ic of Singstar Smartlap.