Sherlock Holmes vs. Arsène Lupin | Gamer.nl

Vanuit twee kanten wordt het adventure-genre levend gehouden. De Nederlandse uitgever Lighthouse Interactive doet zijn best door de kleinere ontwikkelaars een kans op de markt te geven, en ontwikkelaar Frogwares blijft doorgaan met de Sherlock Holmes-serie. Van die laatste komt het nieuwste deel binnenkort in de winkels te liggen.

De Sherlock Holmes-games zijn in de kern allemaal hetzelfde. Ze spelen hetzelfde, zien er hetzelfde uit en zelfs qua locaties is het knip- en plakwerk. Een nieuw verhaal, een aantal nieuwe personages en natuurlijk ook wat nieuwe locaties moet weer voldoende reden zijn om een nieuw deel in de winkelschappen te schuiven. Zaak is dus om dat verhaal zo boeiend mogelijk te maken, en daar slaagt Frogwares deze keer weer goed in.

Op een dag krijgt Holmes namelijk een brief thuisgestuurd van de Franse meesterdief Arsène Lupin. De dief is op de hoogte van het goede werk dat Holmes doet en is erg onder de indruk van zijn intelligentie. Hij ziet in Holmes een waardige medespeler die hij graag wil uitnodigen voor een kat-en-muis-spel. Arsène deelt zijn plannen voor zijn volgende diefstallen met Holmes zodat hij ter plekke kan zien wat voor briljante dief hij wel niet is.

In de brief staat een hint naar zijn volgende doelwit en al snel vertrekken Holmes en Watson richting het museum. Eenmaal in het museum zal Holmes op onderzoek uit moeten gaan om uit te vinden wat Lupin wil stelen. Hierbij krijgt hij hulp van Lupin in de vorm van hints die hij op allerlei plekken heeft achtergelaten. Al snel krijgt Holmes door wat het doel is, en hij zorgt ervoor dat het desbetreffende schilderij goed wordt bewaakt. Toch wordt het schilderij vlak onder zijn neus gestolen en ligt er weer een aantal hints klaar voor het volgende doelwit. De jacht begint!

Het is jammer dat de Sherlock Holmes games zo ontzettend statisch zijn en de personages enige emotie ontbeert. Het verhaal kan namelijk best spannend zijn, maar wordt zo verschrikkelijk droog gebracht. Dit past in zekere zin wel bij het elitaire karakter van de detective, maar als gamer kan het tot in het slaapverwekkende toe vervelen. En dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Wat Frogwares in ieder geval wel voor elkaar krijgt, is dat de speler zijn hersenen moet laten kraken om alle cryptische hints te ontcijferen. Er zijn weer een flink aantal puzzels om op te lo en, en de echte puzzelaar zal uren denkplezier er aan over houden. Een paar musea en de Tower of London moeten afgespeurd worden en geen schilderij of ander museumstuk blijft ongebruikt. Het verhaal brengt je zelfs richting Buckingham Palace waar de Queen wel een heel aparte rol heeft.

Het verhaal is overduidelijk het belangrijkst in het spel, en je wilt natuurlijk weten hoe het afloopt. Je werkt ergens naar toe en hopelijk zal Holmes de dief te pakken krijgen. Ik zal niets verklappen over hoe het eindigt, maar ik wil toch kwijt dat het spel met een anticlimax stopt. Afgezien van het verhaal is het spel akelig hetzelfde gebleven vergeleken met zijn voorgangers. Het is niet zo'n ramp, omdat de gameplay prima in orde is, maar het is alweer het vierde deel in de serie en nu willen we ook wel eens wat nieuws zien.