Severed | Gamer.nl

Severed | Gamer.nl

Drinkbox Studios is een van de vaandeldragers van de PlayStation Vita. Iedereen weet dat de handheld niet bijster veel heeft verkocht en dat de afzetmarkt voor games op het platform dus relatief klein is. Maar niet iedereen beseft dat de mensen die wél een Vita hebben vaak trouwe gamers zijn, die massaal nieuwe spellen kopen. Drinkbox weet dat uit eigen ervaring met hun eerdere games Tales From Space: Mutant Blobs Attack en natuurlijk Guacamelee! Nu verwennen ze hun fans met een (voorlopig) exclusieve titel voor de geplaagde handheld.

Severed is een dungeon-rpg in de stijl van games als Might & Magic of Wizardry. Je speelt het spel weliswaar in first-person, maar je kunt je niet vrijelijk alle kanten op bewegen. De kaart is opgedeeld in vakjes, de verschillende kamers van de dungeon. Elke stap die je zet brengt je in een nieuwe kamer. Je loopt dus niet daadwerkelijk rond in die ruimtes, maar beweegt van vakje naar vakje. Daar komt nog bij dat je ook alleen maar naar het noorden, zuiden, westen of oosten kunt lopen, en meestal is de keuze nog beperkter omdat niet aan iedere kant van de kamer een deur zit.

Severed

Je kunt niet naar boven en naar beneden kijken, dat is namelijk nergens voor nodig. Als je een vijand tegenkomt, vult hij je hele scherm. Hier onderscheidt Severed zich van de oudere games uit het genre. Er zijn geen turn-based gevechten of statische animaties, maar heftige actie die zich volledig op het touchscreen afspeelt. Je valt je vijanden aan met swipes over het scherm. Langere swipes doen meer schade, maar met kortere vegen ben je natuurlijk sneller.

Je kan je tegenstanders niet zomaar aanvallen, elke type vijand heeft zijn eigen strategie. Zo is er een bol die op sommige plekken wordt beschermd door een schild, dat ook nog eens om de zoveel tijd ronddraait. Er is een spin die zich op willekeurige plekken verdedigt met zijn poten. En er is een plant die je alleen kunt raken als hij zijn oog open doet. Deze wezens laten zich bovendien niet zomaar afslachten, ze vallen jou ook aan. Die uithalen zijn af te weren door op het juiste moment in tegengestelde richting te swipen.

We zijn omsingeld!

Severed begint vrij simpel, maar wordt ingewikkeld wanneer het meerdere vijanden op je af begint te sturen. Je kunt maar één vijand tegelijk op je scherm zien en moet daarom constant wi elen tu en de wezens die zich om je heen hebben verzameld. Elke vijand wordt aan de onderkant van het scherm uitgebeeld door een cirkel met daarin zijn levensbalk en een gele meter die oplicht als hij je bijna gaat aanvallen. In dat geval moet je je als de wiedeweerga omdraaien naar dit wezen om zijn aanval af te slaan, want al na een paar rake klappen moet je het onderspit delven.

Severed
Severed
Severed

Door dit unieke systeem heeft elk gevecht zijn eigen ritme. Als je door vier of meer vijanden wordt omringd is het een hele uitdaging om alle ballen in de lucht te houden. Elke tegenstander heeft zijn eigen patroon dat je moet leren herkennen. De verschillende typen vijand worden steeds op een andere manier gecombineerd, waardoor elk gevecht een andere aanpak vereist. Je gaat constant heen en weer tu en de verschillende vijanden om hun aanvallen af te weren en ondertu en nog snel zelf een zwaardslag toe te brengen, voordat je weer moet wi elen omdat die bol met het schild op het punt staat om te ontploffen. Elk gevecht is spannend en tactisch, omdat je telkens goed moet blijven opletten én als een bezetene over je touchscreen moet vegen.

Lichamelijke loot

Een perfecte strategie loont, want door goed te spelen vul je je focusmeter. Met snelle combo's loopt de meter rap vol, maar als je een vijand op de verkeerde plek raakt of zelf geraakt wordt, loopt de balk weer leeg. Heb je maximale focus op het moment dat je een tegenstander ombrengt, dan vertraagt de tijd en kun je zijn ledematen afhakken. Armen, ogen, vleugels, alles kun je amputeren en vervolgens verzamelen. Die loot gebruik je vervolgens om je vaardigheden te upgraden. Het gaat om kleine dingetjes, zoals extra slagkracht, betere verdediging of een verbetering van je twee magische spreuken, waarmee je tegenstanders tijdelijk verblindt of hun buffs kunt overnemen. Diepgaand is het niet, maar het voelt heerlijk om de monsters in stukken te hakken en te kijken wat je van hun ledematen kunt knutselen.

Ook het rondlopen in de wereld van Severed is een traktatie. De omgevingen zijn prachtig, getekend in dezelfde exotische stijl als Guacamelee!, maar dan een stukje melancholischer. Waar de vorige Drinkbox-game vooral erg koddig en humorvol was, is Severed een stuk zwaarmoediger, met wat donkerdere kleuren en smerig ogende monsters. Dat komt ook door het thema van de game. Jij speelt als Sacha, een meisje wiens huis is ingestort bovenop haar familieleden. Je wordt getransporteerd naar een nachtmerriewereld, waar de lichamen van je ouders en broertje zijn meegenomen door vreemde wezens. Het verhaal wordt emotioneel gebracht, maar biedt net te weinig om te beklijven. Hoe komt Sacha in deze wereld, is het wel echt of zit het in haar hoofd? Er wordt maar weinig uitleg gegeven over wat er precies gebeurt.

Severed

Een schat aan schatten

Gelukkig heb je het verhaal niet nodig om je aan het spelen te houden. Er is een hele wereld vol geheimen om te ontdekken. De kaart zit vol met verborgen gangen en schatten die je vaak alleen kunt vinden met vaardigheden die je pas later in het spel verkrijgt. Het loont dus om nog een keer terug te gaan naar gebieden waar je al bent geweest. Ook zijn er een aantal puzzeltjes met hendels en deuren, die je soms flink aan het denken zetten.

Het enige minpunt aan Severed is eigenlijk dat je na het einde nog lang niet genoeg hebt gehad. Het verhaal kun je in een uur of zes uitspelen. Wil je alles vinden, dan kun je daar nog eens vier uur bij optellen. Dat is op zich prima voor een game van vijftien euro, maar toch was de toevoeging van wat extra uitdagingen geen overbodige luxe geweest. In het hele spel zit eigenlijk maar één gevecht dat echt het uiterste van je vraagt en je tientallen keren opnieuw moet proberen voordat je wint. Een optionele modus met meer van dit soort breinbrekers had de speeltijd nog wat op kunnen rekken.

Severed

Toch biedt Severed meer dan waar voor zijn geld. De game is simpelweg op elk moment leuk, of je nu in een zenuwslopend gevecht bent verwikkeld, door de betoverende omgevingen loopt of je verzamelde ledematen inruilt voor een upgrade. Het is daarmee een van de beste games op de Vita, en verplichte kost voor elke fan van de handheld.

Severed is verkrijgbaar voor PlayStation Vita.