Renowned Explorers: International Society | Gamer.nl

Het is alweer twee jaar geleden dat de Utrechtse gamestudio Abbey Games het verrassende Reus uitbracht. Renowned Explorers is de tweede titel uit de abdij. Deze keer is het team op grotere schaal aan de slag gegaan, met een traditionelere insteek tot gevolg.

Renowned Explorers voelt namelijk direct vertrouwt door de spelmechanieken die het leent van andere genres. De gevechten komen uit XCOM en verder is er vooral gekeken naar het roguelike-genre, met procedureel gegenereerde levels, upgrades, een flinke moeilijkheidsgraad en het telkens opnieuw moeten starten. En natuurlijk heeft Abbey Games ook nog wat eigen slimmigheden aan deze ontdekkingsreisgame toegevoegd. Het doel van deze reizen mag je zelf bepalen. Wil je roem, kennis of goud? Als je maar de meeste punten binnenharkt om uiteindelijk je concurrent te verslaan.

Op ontdekking

Bij de start van je avontuur maak je een team, bestaande uit een kapitein en twee andere ontdekkingsreizigers. Je kunt kiezen uit wetenschappers, vechters, scouts of retorici. De samenstelling bepaalt hoe je kunt reageren in zowel de gevechten als de andere situaties die je tijdens je ontdekkingstochten kunt tegenkomen.

In elke campagne kun je vijf tochten maken naar ver gelegen landen. Deze gebieden worden gepresenteerd als kleine eilandjes, waarop je een beperkt aantal stappen kunt zetten. Elk eiland heeft een duidelijk einddoel, waar een eindbaasgevecht een belangrijk onderdeel van is. Direct naar de baas stampen is echter geen goed idee, want dan mis je mogelijk opties om je team te verbeteren en rijkdom te vinden. Schatten vinden is belangrijk, omdat ze bonu en geven tijdens de volledige campagne.

Je moeder

Lopend over het eiland kom je terecht in allerlei situaties met de lokale bevolking. De statistieken van je personages, gecombineerd met een beetje geluk, bepalen hoe je verder reist. Mi chien vertrek je met wat extra eten als het goed gaat. Zegt je team echter de verkeerde dingen tegen de bewoners van het eiland, dan ben je extra kwetsbaar tijdens de komende gevechten. In deze gevechten komt het niet altijd op wapens aan, want je kunt ook winnen door de andere partij uit te schelden, verdrietig te maken of juist te enthousiasmeren.

Elk personage, goed en kwaad, heeft naast een levensbalk namelijk ook een spiritbalk. Door iemand bang te maken of te beledigen neemt de spirit van diegene af – en mi chien vlucht deze persoon zelfs door jouw geëtter. Door iemand enthousiast te maken is het mogelijk dat diegene liever niet meer tegen jou vecht. De verschillende effecten van de aanvallen beïnvloeden elkaar, waardoor bijvoorbeeld een depre ief personage zwakker is voor andere aanvallen. Helaas zijn de tactische mogelijkheden met deze effecten in de praktijk niet zo diepgaand als je zou hopen.

Complex

Verder is Renowned Explorers wel bijzonder complex. Hoewel geen enkel onderliggend systeem echt moeilijk te begrijpen is, moet je zoveel in de gaten houden dat de combinatie al snel overweldigend kan zijn. De tutorial leert je enkel de basiselementen en voor de rest moet je het zelf maar uitzoeken. De game is daarnaast ook vrij moeilijk. Niet alleen door alle systemen op de achtergrond, maar ook de gevechten zijn vrij lastig en voelen ongebalanceerd aan. Het is echter niet mogelijk om de moeilijkheidsgraad aan te pa en.

Wel zijn er twee modi. In de Discovery-modus kun je saven wanneer je wilt en is het mogelijk gevechten opnieuw aan te gaan als het misgaat. In de Adventure-modus moet je het in één keer goed doen. Ga je dood, dan is het game over en moet je een nieuw avontuur starten.

Herhaling

Na vijf ontdekkingstochten is je campagne voorbij en kun je een nieuwe starten. Door personages mee te nemen in je tochten, kun je ze vrijspelen als kapitein van een nieuw team. Elke kapitein geeft een andere bonus aan het team. Het is echter erg jammer dat elke campagne al na vijf tochten stopt. Je wilt niets liever dan je team sterker maken met allerlei upgrades en kijken hoe ver je kunt komen. Je wilt de wereld veroveren. Nu houdt het na vijf reizen op en moet je opnieuw beginnen.

Dus je moet het vooral hebben van herhaling, maar daar ligt niet de kracht van deze game. De hoeveelheid verschillende locaties is beperkt. Daarnaast lijken de se ies op de procedureel gegenereerde locaties al snel op elkaar. Door de gebieden uitgebreid te onderzoeken in plaats van direct naar de baas te stampen, kom je wel vaak leuke situaties tegen. Dit is echter niet genoeg om de intere e lang vast te houden.

Te ambitieus

Renowned Explorers is een hele leuke game geworden, maar het team is net wat te ambitieus geweest. Toch overheersen de positieve aspecten. Het is een vrolijke boel met veel kleur. Het vechtsysteem is slim bedacht, omdat je eindelijk kunt winnen zonder te vechten. De vele verschillende personages, situaties en talloze upgrades die je in de gaten moet houden zijn heel erg fijn. Renowned Explorers is een goede basis waar Abbey Games op voort kan bouwen met eventuele uitbreidingen.

Renowned Explorers: International Society is verkrijgbaar voor pc, Mac en Linux, en is te koop via Steam en GOG.com voor 17,99 euro.