Rayman Fiesta Run | Gamer.nl

Rayman Fiesta Run | Gamer.nl

Wie Rayman Jungle Run gespeeld heeft, weet dat onze platformheld zich prima leent voor het endle runner-genre. Het was even schrikken toen we Rayman niet zelf konden besturen, maar al snel bleek dat het principe van automatisch rennen gecombineerd met getimed springen best goed werkt. Fiesta Run borduurt daarom verder op dit beproefde concept en maakt daar bovendien een completere game van.

In de basis blijft de game dus onveranderd en mag je andermaal met Rayman (of een ander personage als je Rayman niet zo leuk vindt) op zoek naar Lums. De Lums zijn het equivalent van muntjes en in ieder level zijn er honderd te vinden. De Lums zijn er dit keer ook met een reden, want hoe meer je er verzameld, des te meer stappen je mag zetten op de wereldkaart. Deze aanpak is nieuw voor de reeks en zorgt er direct voor dat Fiesta Run als één geheel aanvoelt. De game bestaat niet langer uit verschillende werelden, maar uit een groot thema.

Rayman Fiesta Run

Helium en chiliworstjes

Het overkoepelende (feest- en eet-)thema zorgt tevens voor een bonte verzamling aan levels die de game ontzettend veel charme meegeven. Jungle Run zag er al fantastisch uit, maar Fiesta Run is mogelijk nog mooier, absurder en kleurrijker. De levels nemen je moeiteloos mee van springku ens in de vorm van limoentjes en meren gemaakt van chocolademelk tot blokkades gemaakt van limonade-ijsblokjes en lianen van chilipepers. Als bonus krijg je daar wat aanstekelijk deuntjes bij die we nog het beste kunnen omschrijven als zingende chiliworstjes die te lang aan een heliumballon hebben gezogen. In één woord: hilarisch. Al zorgt het gebrek aan variatie in de muziek er wel voor dat je na een uurtje de game waarschijnlijk even uitzet.

Maar buiten de schitterende graphics en de absurde setting, is Fiesta Run gewoon een uitstekende endle runner. De game weet precies waar het in dit genre om draait: je  voldoende uitdaging en afwi eling bieden, zodat je niet doelloos blijft rondrennen in saaie, eentonige omgevingen. Fiesta Run biedt op de juiste momenten een hogere moeilijkheidsgraad, gigantische eindbazen en nieuwe vaardigheden waardoor het allemaal intere ant blijft. Hierdoor is het direct een ideale game om even een verloren minuutje (of zelfs wat langer) mee te vullen.

Daarnaast voorziet de game in een pittige uitdaging voor wie alle Lums wil verzamelen. Heb je in een level alle honderd Lums gevonden, dan krijg je toegang tot datzelfde level in een pittiger jasje, letterlijk en figuurlijk. En uiteraard weéér met honderd Lums. Vooral in die extra levels is een perfecte score bijzonder lastig te halen, waardoor de voldoening des te groter is wanneer het lukt. Jammer genoeg zijn het ook vooral de extra levels die ervoor zorgen dat de game een wat langere houdbaarheidsdatum heeft. De normale levels speel je namelijk na een paar uurtjes al uit. En door een complete gebrek aan multiplayer-elementen is de koek dan ook echt op.

Rayman Fiesta Run

Rayman Fiesta Run is getest op een iPhone 5s. De game is te downloaden vanuit de Google Play Store en iTunes voor 2,69 euro.