Als moeilijke games ter sprake komen, dan komt op een zeker moment in de discussie R-Type bovendrijven. Deze zijwaarts scrollende shooter uit 1987 was er eentje voor de bikkels. Het spel was moeilijk, maar nooit oneerlijk. Het vereiste van de spelers dat hij de patronen van de vijanden leerde kennen, hun bewegingen, de volgorde van hun aanvallen. Tussen de tientallen projectielen door was er altijd een veilige plek van waaruit je de vijandige schepen uit de lucht kon knallen. Maar voordat je wist waar die zat, was je vele pogingen verder. Met slechts drie levens en een 'one shot, one kill'-opzet vergde R-Type naast snelle reflexen en behendigheid, voor veel geduld en doorzettingsvermogen.

En nu is er R-Type Dimensions voor Xbox Live Arcade, een overzetting dan wel remake van zowel R-Type als R-Type II van ontwikkelaar Southend. Bij het huidige gamerspubliek kun je niet meer aan komen zetten met een spel dat je tot in den treuren opnieuw moet beginnen wil je ooit het einde zien, zo realiseerde ook Southend zich. Daarom is er een Infinite-modus toegevoegd aan het spel waarin je, de naam zegt het al een beetje, een oneindig aantal levens tot je beschikking hebt. Het spel uitspelen is ineens geen kunst meer, het gaat er nu vooral om hoe je het uitspeelt. Per level wordt bijgehouden hoeveel levens je verprutst hebt, als een soort highscore die je zo laag mogelijk moet zien te krijgen. Het is een heel andere opzet die beter aansluit bij de Xbox 360-gamer van nu, maar de echte R-Type fans zullen er hun neus voor ophalen. Gelukkig kunnen zij met de bikkelharde Classic-modus laten zien uit welk hout ze gesneden zijn.

Toch voelt de Infinite-modus enigszins als een makkelijke uitweg om het spel toegankelijk te maken voor de leek. De echte aantrekkingskracht van het spel, het leren van de patronen van vijanden en blijven oefenen van de levels, vervalt namelijk enigszins. Alleen als je van plan bent om de levels keer op keer opnieuw te spelen om je score te verbeteren, zul je echt plezier halen uit deze speelstand. Het spel eenmalig doorlopen in de Infinite-modus om het vervolgens aan de kant te leggen, zal voor weinig plezier zorgen.

    

Zoals bij de meeste arcade-overzettingen het geval is, heeft ook R-Type een eigentijdse make-over gekregen. Het hele spel is in 3D, maar het speelt nog steeds precies hetzelfde als de arcadegame van toen. Om dit te bewijzen heeft men een heel leuk foefje toegevoegd: met de rechter bumper kun je op elk moment in het spel wisselen tussen de klassieke en de moderne versie. Een mooie overgang verandert de 3D-objecten in de pixelvijanden van weleer. Het contrast ertussen is mooi om te zien. Wat in 3D oogt als een spectaculaire, ruige waterval met opspattend water, is in de klassieke stijl een vrijwel statisch achtergrondobject. Deze aanpak heeft wel zijn nadelen, want het beperkt de mogelijkheden om echt over de top te gaan. Daardoor is R-Type met zijn moderne looks nog steeds wat statischer en minder verrassend dan speciaal voor de 360 gemaakte shooters als Omega Five. Toch lijkt Tozai er alles aan gedaan te hebben om binnen de kaders, het spel moest immers precies hetzelfde spelen, het grafische aspect zoveel mogelijk op te leuken.

Een andere toevoeging is een coöperatieve spelmodus voor twee spelers, die zowel via Xbox Live als samen op één scherm te spelen is. In de coöperatieve speelstand heb je niet alleen wat meer vuurkracht tot je beschikking, je raakt ook pas een leven kwijt wanneer je beiden het loodje legt. Ook zijn online ranglijsten uiteraard van de partij, iets wat in een spel als R-Type misschien wel de grootste aantrekkingskracht vormt.

Het grootste bezwaar van R-Type Dimensions is de prijs. Met 1200 punten betaal je aanzienlijk meer dan voor een gemiddelde arcade-overzetting. Je krijgt er weliswaar twee games voor terug, maar gezien de leeftijd van beide titels voelt de prijs niet helemaal rechtvaardig. De echte R-Type fans kunnen het spel zorgeloos in huis halen. Zij zullen dagen, zo niet weken zoet zijn met het spel. Ben je niet zo'n doorzetter, dan is de inhoud van R-Type Dimensions eerder karig te noemen. Maar dan heb je misschien ook helemaal niets te zoeken bij dit spel en vormt de prijs een prima afschrikker.