Pursuit Force: Extreme Justice | Gamer.nl

Eind 2005 verraste ontwikkelaar Bigbig de PSP-gamers met hetactievolle Pursuit Force. In het spel speelde je een agent die zonderblikken of blozen tu en auto's sprong en andere stunts uithaalde, omde burgers te beschermen. Het spel kreeg hele aardige kritieken, en hetteam is dan ook direct aan de slag gegaan om Pursuit Force: ExtremeJustice te maken.

Ook wij waren best gecharmeerd van het origineel en beloonde het spelmet een mooie 7,5. Door de frustrerende moeilijkheidsgraad en de veleherhaling, wist het spel geen hoger cijfer te krijgen. Dit neemt nietweg dat een 7,5 een erg positief cijfer is, en dat het spel zich toteen van de leukere spellen van de PSP kan rekenen.

Bigbig is aan de slag gegaan om de eerder genoemde negatieve punten teverbeteren en een spel af te leveren met nog meer extreme actie. Ditkunnen we alleen maar toejuichen natuurlijk. Allereerst is demoeilijkheidsgraad aangepast, want je kunt nu uit drie gradatieskiezen, waarbij de makkelijkste graad nog steeds een hele aardigeuitdaging biedt. Door een soms relatief kort tijdslimiet kunnen enkelemi ies wel weer bijzonder vervelend zijn, maar grotendeels is het heelaardig te doen. Je hoeft in ieder geval niet meer bang te zijn dat jePSP in een moment van woede door de treincoupé vliegt.

Het andere punt dat is aangepakt is de afwi eling. Hier is Bigbigechter toch wat minder in geslaagd. Door een aantal nieuwe voertuigen,wapens, personages en een paar nieuwe gameplayelementen in het spel teverwerken moeten we de indruk krijgen het niet door  te hebben dat weeigenlijk hetzelfde spel als het origineel spelen, met enkeleuiterlijke afwijkingen en maar magere toevoegingen. Je doet dan ookweer dezelfde mi ies in de auto, in een boot, achter eenmachinegeweer, in een helikopter of te voet. Als je het eerste deelontzettend tof vond, loop je hier ook zo mee weg. De kracht van hetspel ligt dan ook vooral in de korte speelse ies en niet in de langeuren, omdat het dan toch gaat vervelen. Het spel speelt als een matigeactiefilm: qua afwi eling of diepte is er niet veel te zoeken, maarhet is gewoon erg leuk om te spelen. Vooral de nieuwe eindbazen zijnheerlijk overdreven. Zo zul je op een gegeven moment op een vliegendvliegtuig belanden die je in de lucht compleet moet vernielen zonderzelf het loodje te leggen.

In dit deel is ook meer nadruk gelegd op het verhaal. Men had gemerktdat veel gamers Pursuit Force toch voor lange tijd achter elkaarspeelden, dus de ontwikkelaars gingen aan de slag om de speler meer bijhet verhaal te betrekken. Het verhaal draait eerst om de hoofdpersoondie net in het huwelijksbootje wil stappen met een mede-agente. Detrouwerij houden ze buiten, en dat hadden ze niet moeten doen. Eengroepje slechteriken wil namelijk wraak voor wat er met ze in heteerste deel is gedaan, en de trouwerij wordt op brute wijze verstoord.Als de held die je bent spring je direct in een auto om de strijd aante gaan. Je bruid hopt met bruidsjurk en al in een helikopter om je tehelpen. Als je de crimineel inrekent komt echter een nieuwe groeperingom de hoek kijken. Een nieuw agententeam genaamd Viper Squad. Eentwijfelachtige bende die op een harde manier de wereld wil beschermen.Wat zijn ze van plan? Het verhaal ontrafeld zich tot een groot complotwaarbij zelfs het leven van de president beschermd moet worden.

Pursuit Force: Extreme Justice heeft ook nog een aantal nieuwe modes.Zo heeft de singleplayer al heel wat mi ies te spelen, maar die kun jeook nog eens terugspelen in de Bounty mode, waarbij de game steedsmoeilijker wordt, en de Challenge mode voor de korte speelse ies. Ooknieuw is de multiplayer mode, met een aantal modes die goed pa en bijPursuit Force. Zo is er de Ram Jam, waarbij het ene team politie en hetandere team criminelen speelt die elkaar moeten kapot rammen. InSurvivor moet je samenwerken om de vijanden tegen te houden. Met Cops'n' Robbers moeten de criminele hun doel bereiken terwijl de politiehun probeert tegen te houden en als laatste de Rampage waarbij jeelkaar te voet onder vuur neemt.