Obscure | Gamer.nl

Voor al wie genoeg heeft van de verlaten, afgelegen dorpjes uit de meeste survival-horrortitels, is er Obscure. Ontwikkelaar Hydravision heeft voor dit spel namelijk een Amerikaanse High School als decor gekozen. Kenny, een van de populairste jongens van de klas, is sinds de basketbalwedstrijd de avond ervoor, niet meer terug gezien. Zijn vrienden, twee jongens en twee meiden, sluiten zich na schooltijd op in een lokaal en wanneer iedereen het pand verlaten heeft, gaan ze op onderzoek uit. Een angstaanjagend avontuur staat je vervolgens te wachten. Wij gingen op zoek naar Kenny en bekeken hoe bruin ons broekje werd.

Obscure wordt gespeeld vanuit derde persoonsperspectief en legt de nadruk op het onderzoek en avontuur, en wat minder op de actie. Aanvankelijk staat slechts een klein deel van de school tot je beschikking, maar naarmate je sleutels vindt of geheime doorgangen ontdekt, zal je de school verder kunnen verkennen. De school is de enige locatie in het spel, maar is best omvangrijk, met een groot aantal klaslokalen, toiletten, een bibliotheek, een mensa, een ziekenboeg en zelfs een amfitheater.

Vriendjes en vriendinnetjes

In Obscure neem je de controle over één van de vier vriendjes en vriendinnetjes, en je kunt zelf kiezen welke. Tevens kun je een tweede karakter uitkiezen die met je mee zal lopen en zijn of haar best zal doen tegenstanders voor je uit de weg te ruimen. Dit tweede karakter wordt normaal gesproken bestuurd door de AI, maar het is ook mogelijk dit karakter te besturen met een tweede controller. Hierdoor kun je het volledige spel dus coöperatief spelen en de tweede speler kan op eender welk moment meedoen aan het spel.

Elk van de vier karakters heeft een unieke eigenschap. Deze eigenschappen zijn echter niet nodig om het spel tot een goed eind te brengen, maar maken het soms wel iets gemakkelijker. Zo is er een karakter dat altijd heel vindingrijk is en precies weet wat je moet doen om verder te komen in het verhaal. Een ander karakter kan je vertellen of er nog sloten zijn die geopend kunnen worden. Doordat je deze eigenschappen echter niet persé nodig hebt, zal je het volledige spel voornamelijk met twee karakters spelen. Persoonlijk vond ik Josh wel handig, hij weet namelijk te vertellen of er nog objecten op te rapen zijn in de kamer. Doordat Obscure werkt met een vaste, onverstelbare camera, zie je namelijk nogal eens iets over het hoofd.

Avontuurlijk

Obscure draait voornamelijk om avontuur, al hoef je geen ingewikkelde puzzels te verwachten. Objecten met elkaar combineren is niet nodig, het draait vooral om het oppakken van een object op de ene plaats, om deze op de andere plaats te gebruiken. Vast zitten is nochtans mogelijk, omdat je geregeld knoppen, objecten of zelfs hele doorgangen en kamers, over het hoofd kunt zien.

Naast het avontuur zit er ook een flinke scheut actie in het spel. Je komt regelmatig tegenstanders (deze 'wezens' zal ik niet nader specificeren) tegen, die je met wapens om zeep dient te helpen. Verwacht vooral realistisch wapentuig als pistolen, geweren, baseballknuppels en metalen staven. Een belangrijk 'wapen' in het spel is je zaklamp. De tegenstanders in het spel kunnen namelijk niet tegen fel licht en zullen je niet aanvallen wanneer je ze met een lamp beschijnt. De zaklamp kun je (id, lees je dit?) met tape op je wapen monteren, waardoor je tegelijkertijd kunt verblinden en schieten. Hoewel de vuurgevechten best eenvoudig zijn, zijn de meleegevechten buitenproportioneel moeilijk. Je bent immers met een drietal slagen ka ie wijlen en zelf schade oplopen wanneer je met een knuppel op een tegenstander staat in te werken, is haast onvermijdelijk. Gelukkig heb je al snel genoeg een arsenaal aan wapens met genoeg ammunitie, zodat je hier niet al te veel last van zult hebben. Dit gaat helaas niet op voor de hoogste moeilijkheidsgraad.