Obscure II (Wii) | Gamer.nl

Met het gruwelijke en verdomd engeCondemned 2: Bloodshot nog vers in het achterhoofd stop ik ObscureII, een spel dat eveneens tot doel heeft spelers de stuipen op hetlijf te jagen, in de Nintendo Wii. Meer dan een half jaar geledendeed zich een vergelijkbare situatie voor, al verdween het blinkendeschijfje toen nog in mijn goede oude PlayStation 2. Benieuwd ofHydravision Entertainment de extra ontwikkeltijd ten volste heeftbenut om van Obscure II voor de Wii iets moois te maken.Het eerste wat opvalt is dat het speler nog steeds hetzelfde uitziet als zes maanden geleden, wat nietbepaald in het voordeel van de Wii-versie werkt. De ontwikkelaar hadbest wat meer kleur mogen toevoegen, of ten minste enkele opvallendefoutjes kunnen weghalen. Zo bewegen de personages nog steedsverschrikkelijk houterig, kloppen sommige schaduweffecten voor geenmeter en lijkt het alsof de dialogen helemaal niet gelijk lopen metde bijhorende gezichtsuitdrukkingen, vergelijkbaar met een slechtingesproken Japanse film. Opvallend is wel dat de muziek die vaak ergopvallend aanwezig is nog steeds knap klinkt en perfect past bij desfeer van het spel. Hoge koorstemmen en onheilspellende deuntjes diedreigen in je hoofd te blijven rondspoken zijn geen uitzondering,waarvoor hulde.De vergelijking met een bioscoopprentkan overigens nog verder doorgetrokken worden. Obscure II kentnamelijk de opbouw van een typisch Amerikaanse tienerfilm, compleetmet oneliners doorspekt met overduidelijke clichés en foute,puberale humor. Bovendien maak je gedurende het spel kennis met eengroepje ontzettend eendimensionale personages, zoals de gespierde,domme voetbalfreak, de Aziatische computernerd en de blonde bimbo.Ook de verhaallijn is eerder lachwekkend dan angstaanjagend tenoemen: een hoopje studenten snuift een vreemd goedje op, krijgt eenverontrustende droom en wordt daarna wakker in een campus waarinzowat iedereen een monster is geworden.Dat de verhaallijn kant nog wal raaktis verder geen doodzonde, als je het spel maar op de juiste manierbekijkt. In een B-film maakt de foute sfeer net deel uit van decharme, en dat is ook het geval in Obscure II. Dit neemt echter nietweg dat we de andere aspecten van het spel niet serieus moetenbekijken. Zo heeft de game duidelijk te kampen metbesturingsproblemen, iets wat we een half jaar geleden ook merktentoen we de game op de console van Sony speelden. Obscure II laat zich volledig besturenmet de Wiimote en Nunchuck. De eerste moeilijkheden komen al bovenwater eens je het camerastandpunt manueel wilt aanpa en. Dit kanenkel gedaan worden door de cursor, die je bedient met de Wiimote,naar een hoek van het beeld te bewegen waardoor de camera mee zaldraaien. Het is in het verleden al gebleken dat dit geen al te bestemethode is en ook in Obscure 2 is het bijstellen van je gezichtsveldeen onhandige onderneming.Wat eveneens nogal onlogisch aanvoeltis de manier waarop je met vuurwapens moet schieten. In plaats vangewoon op monsters te mikken en te schieten met de knop aan deonderkant van de Wiimote, hebben de makers van het spel het systeemlekker verwarrend gemaakt. Voordat je kunt beginnen knallen moet jeje cursor op je doelwit plaatsen, op een knop drukken om je pistoolernaar te richten, en dan pas is het mogelijk om je vuurwapen tegebruiken. Waarom niet gewoon mikken en knallen? Onnodigecomplexiteit is nooit goed, zelfs niet in een spel dat je eigenlijkvan het begin af aan niet al te serieus moet nemen.Verder zijn er nog een paar dingen dieeen loopje nemen met de logica. Zo moet je om bepaalde handelingenuit te voeren vaak met de Wiimote schudden om ze uit te voeren. Leukzou je denken, was het niet dat de ontwikkelaar je zelfs voor demeest simpele acties als een bezetene met de controller laat zwaaien.Het schudden heeft zelfs vaak niets te maken met hetgeen je in hetspel aan het doen bent. Op en neer bewegen met de Wiimote om eenbatterij op te laden of om over een ravijn te springen, ik blijf hetgek vinden.Wat Obscure II wel nog steeds redelijkuniek maakt is de mogelijkheid om samen met een vriend op pad tegaan. Op elk moment kan een tweede speler je een handje komen helpendoor een controller in de hand te nemen. Het leuke is dat eenheleboel puzzels enkel opgelost kunnen worden met z'n tweetjes. Hebje echter geen maatje in de buurt, dan neemt de computer de controlevan je handlanger over. In dat geval is het regelmatig nodig dat jebewust van personage wi elt om van zijn of haar unieke vaardighedengebruik te maken. Wil je snel wat monsters neerhakken, dan kies jebest voor de spierbundel. Is het daarentegen nodig om eenelektronisch slot te kraken, dan moet je het Aziatische meisjegebruiken. Dit alles kan echter niet voorkomen dat Obscure II voor deWii de middelmaat niet kan overstijgen.