NFL Street (XB) | Gamer.nl

Naast de standaard sporttitels komt EA Sports eens in de zoveel tijd ook nog met een aantal extreme varianten van de 'normale' sporten op de proppen. Deze games worden ontwikkeld door de EA Sports BIG divisie en komen onder de naam Street in de schappen te liggen. Onlangs heeft men de nieuwste game in de serie op het gamend publiek afgevuurd, genaamd NFL Street. De game verandert het al niet al te rustige American Football in een nog groter beuk- en knalfestijn, gecombineerd met stijlvolle trucs en doldwaze characters. Kan de game tippen aan de vorige Street games?

Niet alle sporten in de wereld zijn overal even populair. Zo zijn de Fransen gek van een potje jeux de boulles, maar zien we een Engelsman nooit van z'n leven in eigen land met een loden tennisbal in zijn handen staan. Hetzelfde geldt voor American Football, dat in Amerika razend populair is, maar in Nederland nog niet eens een tiende van de Amsterdam Arena kan vullen met Amsterdam Admirals fans. Wanneer EA Sports's BIG divisie dan ook met een American Football game op de markt komt, lijkt de game in Nederland gedoemd te mislukken. Toch weet NFL Street wel te boeien, ook al ben je geen fan van de sport.

De invalshoek op het American Football is dit maal gebaseerd op de straatcultuur: daag je tegenstanders uit, verneder ze en behoud je eer. Deze mentaliteit komt in de hele game terug, van het hoofdmenu tot aan de wedstrijd zelf. Stoere negers, die in een rauw klinkende slang je vertellen hoe slecht je wel niet bent, behoren tot de orde van de dag in NFL Street. Ook in de spelvorm is dit duidelijk merkbaar: hoewel de basis van het spel hetzelfde is, maakt een aantal toegevoegde features het verschil tu en winnen en verliezen. Eén van de hoofdfeatures is de stijlpunt-meter bovenin het scherm. Gedurende het hele spel kun je namelijk stijlpunten verdienen, door bijvoorbeeld je tegenstanders op een vernederende wijze voorbij te gaan, een mooie aanvalscombo te maken, of simpelweg iemand door midden te ro en.

Naast punten krijg je voor deze acties ook een vullende Gamebreaker-balk. Wanneer deze balk vol is veranderen je zeven spelers in woeste beren, die bijna alles zullen winnen. De Gamebreaker geldt een volledige aanvals- of verdedigingsbeurt, en levert bijna zeker een touchdown of balbezit op. Het mooie van de Gamebreaker is, is dat deze niet gelijk ingezet wordt zodra de balk vol is. Wanneer je genoeg stijlpunten verdient hebt kun je zelf bepalen wanneer je je spelers oppermachtig wilt maken, wat weer een tactische wending aan het geheel geeft.

Tactiek blijft in NFL Street sowieso toch belangrijk. Waar bij de basketbal versie van NBA Live (NBA Street Vol. 2) zo'n beetje alle spelregels overboord gegooid werden, ontkom je in NFL Street niet aan de statistieken. Nog steeds moet voor iedere 'beurt' een aanvals- of verdedigingsplan gekozen worden, wat het tempo weer behoorlijk uit het spel haalt. Gelukkig kun je ook plezier hebben zonder in te gaan op al deze statistieken, maar wanneer je echt voor de game gaat zul je toch verstand van het spel moeten hebben, en ook tijdens het uitvoeren van de meest waanzinnige trucs je tactisch vermogen moeten gebruiken.