Myst (PSP) | Gamer.nl

Een genre dat vrijwel non-existent is op de PSP is hetadventuregenre. Midway besloot daar verandering in te brengen door de inmiddelsruim 11 jaar oude kla ieker Myst naar Sony’s handheld over te zetten. Hetbetreft hier een rechtstreekse, zo exact mogelijke port van de game uit 1995 endus niet van één van de vele opgepoetste versies die later zijn verschenen. Welheeft Midway een geheel nieuw hoofdstuk aan het spel toegevoegd, speciaal voorde PSP. Althans, dat is wat men beweert, maar dat was buiten onsolifantengeheugen gerekend.Maar allereerst Myst zelf. Myst was één van de eerste gamesdie op CD-ROM verscheen en was voor veel mensen de reden om zo’n CD-ROM drivein huis te halen. Het spel zat voor die tijd vol met multimedia: prachtigevoorgerendeerde achtergronden met daarin, weliswaar kleine, filmpjesgeïntegreerd met echte acteurs. Het spel was in zijn tijd een lust voor het oogen was, met de perceptie van toen, enorm sfeervol en rijk aan detail. Helaas zijn we wat jaartjes verder en ook Myst is slijtagegaan vertonen. De achtergronden die toen tot de beste 3D kunstwerkjesbehoorden, zouden nu zelfs in ‘real-time 3D’ weinig indruk maken. De meesteachtergronden zien eruit alsof iemand net een weekje heeft lopen experimenterenmet 3D Studio Max. De sfeer die er ooit was, is geheel verdwenen doordat onsbrein door de jaren heen verpest is met zovele mooiere plaatjes. Mooierebewegende plaatjes ook, want Myst is zo statisch als een standbeeld. Zelfs hetrimpelige water is niet in beweging te krijgen. Als ik Marco was zou ik er eenliedje over zingen.Een ander probleem met de graphics is dat ze behoorlijkkorrelig zijn, omdat het originele Myst nog rekening moest houden met eenbeperkte kleurenpallet. Hierdoor zijn vooral de donkere locaties eigenlijk echtniet om aan te zien. Ook jammer is dat objecten die je kunt gebruiken, nietaltijd netjes in de omgeving zijn verwerkt. Wanneer je bijvoorbeeld een knopindrukt, dan wordt er een nieuw plaatje over de knop heen geplaatst die aan deranden niet aansluit op de omgeving, zodat je het vierkantje rond het nieuweplaatje kunt waarnemen. Dit komt erg slordig over.De interface van Myst was al nooit de meestgebruikersvriendelijke, maar kan naar hedendaagse maatstaven eigenlijk helemaalniet meer door de beugel. Je cursor verandert bijvoorbeeld niet wanneer je overeen bruikbaar object beweegt, dus je zult het hele scherm af moeten ‘klikken’op zoek naar bruikbare voorwerpen. Je ziet zo ook makkelijk dingen over hethoofd die je wel kunt gebruiken. Ook is het niet altijd duidelijk welke kant jenu wel en niet op kunt lopen. Soms blijkt een ogenschijnlijke muur van bomentoch een doorgang te bieden naar een andere locatie. Als de cursor mee zouveranderen, zou je dit heel wat sneller door kunnen hebben.En dan de puzzels van Myst. Ooit ware hersenkrakers, waarvele gamers zich dagenlang op stuk konden bijten. Bij gebrek aan andere gamesdeden we dat toen ook maar. Inmiddels zijn we echter veel betere puzzelsgewend. Die van Myst zijn niet zo moeilijk omdat er zoveel denkwerk bij komtkijken, maar vooral omdat ze zo onlogisch en vaag zijn. Het komt eigenlijkallemaal neer op het overhalen van hendels en het invoeren van codes die jeelders gevonden hebt. Van de hendels heb je vaak geen idee wat ze precies doen,waardoor je eerst een tijdje rond moet lopen om het effect te kunnenachterhalen. De codes zul je zelf neer moeten pennen, want een ingamememoblokje is niet van de partij. Handig hoor, voor een handheldspelletje datbedoeld is om onderweg te spelen. Een ander probleem met Myst op de PSP is de grote rol diegeluid speelt in Myst. Zo is er een puzzel waarbij je de toonhoogte van notenmoet herkennen, maar wanneer je in een drukke bus zonder geluid zit te spelen,dan is dat onmogelijk. Ook de filmpjes in het spel bevatten veel informatie inde vorm van gesproken tekst, maar ondertiteling ontbreekt. De enige uitkomstzijn oordopjes, maar zelfs dan is vooral de gesproken tekst moeilijk teverstaan. Er is namelijk sprake van heftige compre ie, omdat er in de tijd vanMyst nu eenmaal geen betere compre iemogelijkheden waren. Maar dat is geenreden om het niet even op te poetsen bij een re-release 10 jaar na dato.Een ander probleem met de PSP-versie zijn de laadtijden.Omdat de UMD een vrij traag medium is, moet je soms tu en twee schermen in,wel drie seconde wachten. Op zich geen probleem, ware het niet dat je voorsommige puzzels zoveel heen en weer moet lopen dat je in totaal wel honderdschermen pa eert. Dan werken de laadtijden op zijn zachts gezegd, enigszins opje zenuwen.En dan is er nog de nieuwe Age, die speciaal voor de PSPgemaakt zou zijn. Deze Age heet de ‘Rime Age’ en is helemaal niet zo nieuw.Deze Rime Age zat namelijk al in realMyst, een 3D-versie van het origineleMyst. De versie van de Rime Age in de PSP-versie van Myst maakt echter welgebruik van stilstaande achtergronden en kent dus geen vrije navigatie zoals inrealMyst het geval was. Deze achtergronden zijn echter gewoon screenshots uitrealMyst en niet eens met hedendaagse rendertechnieken opgepoetst. Ze zijnenorm korrelig en ook nog eens slechts geresized, waardoor de kartelrandje chering en inslag zijn. Werkelijk schandalig dat dit gedrocht van een appendixdurft te adverteren met ‘A Complete New Age With All Newly Created Graphics’.Puur consumentenbedrog dus. En dan te bedenken dat de Rime Age an sich sowiesoweinig voorstelt en eigenlijk alleen in het leven is geroepen, om Myst met zijnopvolger Riven te verbinden. Myst voor de PSP is een van de slechtste overzettingen in tijden.Men heeft niet de moeite genomen om ook maar iets aan het originele spel aan tepa en, terwijl dat na 11 jaar toch wel wenselijk was geweest. Het spel heeftnoch aantrekkingskracht op fans van Myst, noch op nieuwe gamers. Voor de fansbiedt het spel simpelweg te weinig nieuws en opnieuw dezelfde puzzels oplo en,werkt niet echt inspirerend. Nieuwe gamers zullen Myst hopeloos gedateerdvinden, met de onlogische puzzels en het gebrek aan visuele feedback op jehandelingen. Daarbij komt dat de PSP-versie ook nog eens behoorlijkhandheld-ongeschikt is door het ontbreken van ondertiteling, de kleinefilmpjes, de stugge interface en het feit dat je perse pen en papier bij de hand moet hebben om het te kunnen spelen.