Weten jullie dat filmpje nog dat tijdens de E3 van 2005 getoond werd? Dat filmpje waarvan ieders mond openviel? Nee, het gaat hier niet over het filmpje van Killzone 2 maar over dat andere prachtige filmpje, van MotorStorm. We weten intussen dat beide filmpjes gewoon nep waren, maar nu we MotorStorm gespeeld hebben kunnen we in ieder geval zeggen dat het eindproduct daarom niet minder vet overkomt dan dat magische filmpje. Het filmpje zat vol met modder, crashende voertuigen en ijzingwekkende races langs afgronden door de onherbergzame Monument Valley. En het filmpje komt verbazingwekkend dicht bij de ervaring die je hebt wanneer je MotorStorm zelf speelt. Het is namelijk één groot intens spektakel dat je zelden in een racegame tegenkomt. Monument Valley dient als decor voor de game. De plaatjes die iedereen wel eens van de Grand Canyon heeft gezien worden uitermate indrukwekkend in de game gestopt. Het racen door Monument Valley gebeurt langs afgronden, tussen rotspartijen en over kliffen. Wanneer je één keer je scherpte verliest is de kans groot dat je auto uit elkaar knalt in een spectaculaire crash. MotorStorm kent een singleplayer modus en er kan gelukkig ook online met twaalf man geracet worden. De singleplayer kent eigenlijk geen onderscheid tussen een of andere carrièremodus en losse races. Het is gewoon één hoop races die je achter elkaar moet ontgrendelen door te winnen. Een verhaal of een world tour is niet aanwezig. Bovendien heb je alleen maar races, geen andere speelmodi. Geen gevechten tegen de tijd, geen dingen waarmee je iets met de perfecte physics doet. Nee, gewoon puur en alleen racen tegen anderen. Dit kun je een minpunt noemen, maar het racen zelf is dan wel weer fantastisch uitgewerkt. Er zijn motors, buggy’s, rallywagens, pick-ups, Big Rigs en ga zo maar door speelbaar in MotorStorm. Elk voertuig dat door de modder van Monument Valley kan racen is aanwezig. Deze voertuigen voelen elk totaal anders aan. Met logge trucks ram je zo je tegenstanders de afgrond in, en met snelle en wendbare motors snijd je geniepig je tegenstanders af. De variatie aan voertuigen is heel erg tof en je wilt ze dan ook zeker allemaal geprobeerd hebben. Het is alleen jammer dat het laden van deze voertuigen voordat de race begint een beetje lang duurt. Maar als de race dan eenmaal gaande is, zul je volledig opgeslokt worden. Iets dat essentieel is, is de boost. Zonder dit ‘wapen’ verlies je simpelweg de race. Je boost kun je blijven gebruiken tot je motor oververhit raakt. Wanneer dit het geval is, zul je even moeten wachten of anders knalt je voertuig uit elkaar. Hierdoor zul je je boosts goed moeten timen en slim moeten inschatten. De Havok physics van MotorStorm voegen meer toe dan alleen maar het crashen en omverrijden van wat obstakeltjes. De auto’s hobbelen perfect realistisch over de off-road tracks, op een manier die je nog niet eerder in racegames hebt gezien. Bovendien zul je meer dan eens lekker doorstuiteren in plaats van crashen, wat het tempo en het verminderen van frustratie zeer ten goede komt. De physics zijn in alle opzichten perfect geïmplementeerd en daardoor voelen de races nog spectaculairder aan dan ze al zijn. De tracks bieden weinig variatie, hoewel ze wel op verschillende tijden van de dag spelen. Maar al met al is het toch gewoon continu door de modder racen. Bovendien bevat MotorStorm een online multiplayer waarin je met wel twaalf man online kan spelen. Dit is een fantastische toevoeging, en degenen die het intense online knalwerk van Resistance op hun PS3 af willen wisselen met racespektakel in multiplayer, zijn bij MotorStorm zeker aan het goede adres. Natuurlijk is het beuken van elkaar heel vermakelijk en zal de spanning ook online goed te voelen zijn. Jammer is alleen dat er helemaal geen offline multiplayer in zit, wat toch wel een groot gemis is. Ze hadden beter de moeite die is gestoken in de Sixaxis-besturing aan dit soort dingen kunnen besteden, want de bewegingsbesturing voegt niets toe. Bij lichte voertuigen is het belachelijk gevoelig, bij zwaardere voertuigen werkt het net ietsje beter. Maar races met de bewegingsbesturing staan toch vooral in het kader van de schade beperkt houden, in plaats van optimaal racen. Het is geen minpunt, omdat het racen met het pookje gewoon goed is, maar het is verspilde moeite. De graphics van MotorStorm zijn werkelijk briljant. Monument Valley wordt fantastisch weergegeven, de voertuigen denderen op briljante wijze door de tracks heen en de physics en crashes zijn spectaculair. Het detail van de omgeving, met graspollen en rotsformaties, is een lust voor het oog. Dit visuele jasje voegt absoluut een hoop toe aan de intensiteit van de game. MotorStorm is daarom een game die elke raceliefhebber sowieso blindelings aan kan schaffen. De game is uitdagend door het vermijden van crashes en het goed gebruik van je boost, en het speelt absoluut heerlijk weg. Jammer is alleen dat we niet meer van dit spektakel op ons scherm krijgen. De tracks zijn karig en voelen hetzelfde aan, en er is geen offline multiplayer. Gelukkig kun je dan wel weer online.