Dat er in de herfst nog een game verschijnt met een 2007-aanduiding, mag een godswonder heten. In de tijd dat maart-edities van magazines in januari in de schappen liggen en de eerste 08-editie van EA al in de zomer verschijnt, is het een verademing om eens een uitgever te zien die wél op de kalender heeft gekeken. Dat MotoGP 07 deze naam draagt, is overigens omdat het gebruik maakt van het 2007-seizoen van de 'Formule 1 van de motorsport'. Allereerst voor de duidelijkheid, MotoGP 07 voor de PS2 is een geheel andere game dan MotoGP '07 (let op het apostrofje) voor de Xbox 360 en PC. De PS2-versie wordt uitgegeven door Capcom, de Xbox 360 en PC-versie komt uit de stal van THQ. Ook de ontwikkelaar van dienst verschilt. Bij THQ is Climax Racing al sinds jaar en dag de vaste ontwikkelaar, Capcom maakt gebruik van de diensten van het Italiaanse Milestone. Deze laatste firma kwam dit jaar overigens al met een motorracegame: SBK-07: Superbikes World Championship. Hoewel het hier om een ietwat andere tak van sport gaat (fabrieksmotoren tegenover speciaal ontwikkelde racemonsters) is duidelijk te zien dat SBK en MotoGP 07 van dezelfde basis gebruik maken. Alle feiten op een rij? Dan gaan we over naar het eigenlijke spel. Wanneer je MotoGP 07 voor het eerst opstart, wordt je gevraagd of je eerst de tutorial wil doorlopen. In plaats van dat je een saaie reeks opdrachten moet doorlopen, mag je in deze tutorial gewoon wat rondscheuren en krijg je tips terwijl je speelt. Je krijgt uitleg waarom je onderuit ging en hoe je het de volgende keer beter moet doen. Eenmaal je de smaak te pakken krijgt, biedt de tutorial je de mogelijkheid de moeilijkheidsgraad wat omhoog te schrhoeven. Hierdoor maak je direct kennis met de drie besturingsniveau's van het spel, Arcade, Advanced en Simulation. De verschillen zitten hem niet zozeer in de knoppen die je nodig hebt, als wel in de reactie van je motor op die knoppen. In de Arcade-mode kun je makkelijk nog wat bijremmen wanneer je liggend door de bocht gaat, in Simulation is dit uit den boze. Ook de grindbak is een stuk vergeeflijker wanneer je op Arcade speelt. Eenmaal je de grove knepen van het vak hebt aangeleerd, is het tijd voor het echte werk. Je kunt zoals gebruikelijk kiezen tussen een losse wedstrijd of een kampioenschap. Je hoeft bij het kampioenschap overigens niet de volledige achttien wedstrijden te doorlopen en ook het aantal rondes en of er gekwalificeerd moet worden, is instelbaar. Naast deze spelmodes is zijn er ook een flink aantal losse uitdagingen, die overigens behoorlijk pittig zijn. Alleen de eerste uitdaging al, waarbij je checkpoints op het parcours met een bepaalde minimum snelheid moet passeren, is een flinke kluif.  Ook het racen zelf is geen makkie. Met alles op het laagste niveau kon ik zelf nog wel meekomen met de andere racers, maar een Advanced besturing met AI van gemiddeld niveau, was al te hoog gegrepen voor mij. Voor de echte fans is dit alleen maar een voordeel, maar wanneer je een combinatie van enig realisme en haalbaarheid wil, is MotoGP 07 misschien wat aan de moeilijke kant. De ervaring van het racen zelf is wel prima, met een goed snelheidsgevoel en een motor die natuurlijk aanvoelt. Het camerapunt achter de motor speelt het lekkerst, maar voor de echte puristen is er ook een cockpitview beschikbaar. Visueel lijkt MotoGP 07 als twee druppels water op het een half jaar geleden verschenen SBK 07, al zal het voor een leek lastig zijn om de twee uit elkaar te houden. Het regeneffect is in beide games in elk geval een lust voor het oog, met druppeltjes die over het beeldscherm dwarrelen en een mooi glimmend wegdek. Het regeneffect camoufleert ook de grafische tekortkomingen in de motoren en met name de omgeving, als beste. Waarin MotoGP 07 wel verschilt van SBK is de aankleding. De uitstraling van MotoGP 07 is een stuk zakelijker, tegenover de overdaad aan pitspoezen die voor SBK 07 als verkoopsargument fungeerden. Tijdens het kampioenschap wordt elk land waarin je speelt ingeleid met een leuk filmpje. Zo zien we de prachtige binnenstad van Assen, gevolgd door beelden van fietsenrekken. Enorm veel fietsenrekken. Om af te sluiten met een enkel shot van een molen. Het camerateam dat naar Nederland was afgetogen was blijkbaar onder de indruk van de hoeveelheid tweewielers in de Drentse hoofdstad. Alleen jammer dat men niet geconstateerd heeft dat het circuit nu niet bepaald in een heuvelachtige omgeving ligt. Tijdens het racen in Assen zie je namelijk zowaar bergen op de achtergrond. De hondsrug misschien? Of toch de Sallandse Heuvelrug?