Minit | Gamer.nl

De held uit Minit heeft grootse plannen voor vandaag: de omgeving ontdekken, mensen helpen, planten wateren en als het even kan de wereld redden. Er is alleen één groot probleem: na één minuut gaat dit personage dood om thuis weer wakker te worden, waarna alles opnieuw begint. Het is een uniek concept dat voor een waanzinnige game zorgt.

Om er het beste van te maken probeer je in elke minuut iets nieuws te bereiken. Bijvoorbeeld iemand spreken of een gebied ontdekken. Al snel wordt duidelijk dat je soms een blijvend effect kunt hebben op de wereld. Dus hoewel je minuut als een korte Groundhog Day elke keer hetzelfde is, geven deze permanente acties je de mogelijkheid om toch verder te komen.

Zodra je een pot kapot slaat, is die pot de volgende minuut weer heel. Vond je er een muntje in, dan blijft dat wel van jou. Een omgehakte boom is de volgende keer weer compleet, maar een brug die je hebt gerepareerd blijft wel beschikbaar. Deze regels lijken arbitrair, maar dat valt mee. Alle objecten die je kunt oppakken blijven van jou en alleen de grote veranderingen in de wereld zijn permanent.

Minit

Elke minuut leer je iets nieuws

Hoewel je niet elke minuut blijvende verandering teweeg brengt, leer je wel bijna altijd iets nieuws. Minit geeft je daardoor nieuwe waardering voor wat er allemaal mogelijk is in die korte tijd. Een minuut lijkt heel weinig, maar je zult verbaasd zijn hoeveel je kunt bereiken en hoeveel waarde zestig seconden hebben. Dat de game je zo op een andere manier over tijd laat nadenken is bijzonder.

Minit is tevens groter dan je wellicht verwacht. Je bent meerdere uren bezig om het verhaal uit te spelen en nog langer om alle geheimen te ontdekken. Aangezien je in een minuut natuurlijk maar een beperkte afstand kunt afleggen, kom je nieuwe huizen tegen die vervolgens als thuisbasis dienen. Daar word je dan wakker als de minuut voorbij is.

Elk nieuw huis is een portaal tot een wereld van mogelijkheden. Plots heb je de ruimte om binnen je minuut compleet nieuwe plekken te onderzoeken. Vind je een nieuw item? Dan kun je ook weer terug naar oude gebieden om die op nieuwe manieren te benaderen.

Minit

Leer de wereld kennen

Mooi is dat je elke minuut de wereld van Minit iets meer onder de knie krijgt. Ondertu en word je wel steeds kritischer over jezelf. Je hebt een knop waardoor je direct doodgaat en die gebruik je steeds vaker om de kleinste redenen. Liep je in je huis tegen de muur in plaats van door de deur? Opnieuw!

De ouderwets ogende zwartwitwereld van Minit heeft door de opbouw wat weg van een oude The Legend of Zelda-game. Mi chien is de vergelijking met Majora's Mask in plaats van Groundhog Day daarom treffender. Minit laat je net als Link ontdekken, vechten en puzzelen tot je niet alleen de wereld helemaal snapt, maar ook compleet comfortabel bent met haar limieten. Een minuut is geen straf, maar motivatie om het maximale uit je leven te halen.

Minit is nu verkrijgbaar voor Playstation 4, Xbox One, pc en Mac.