Metrico+ | Gamer.nl

Metrico+ | Gamer.nl

Pakweg twee jaar geleden bracht de Nederlandse indiestudio Digital Dreams puzzelplatformer Metrico uit op de PlayStation Vita. Nu is daar Metrico+, een heruitgave voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Gewapend met nieuwe breinbrekers probeert de puzzelplatformer ook deze platformen te veroveren.

Zelfontdekkend leren

Metrico+ is een fervent voorstander van zelfontdekkend leren. Al in het eerste level wordt duidelijk dat de game je hand niet vasthoudt, maar dat je door trial and error door moet krijgen wat het spel van je verwacht. De blokken die de belangrijkste obstakels vormen, gedragen zich namelijk evenredig aan je bewegingen. Zo zijn er blokken die zich uitrekken bij elke keer dat je springt of blokken die meebewegen als je heen en weer loopt. Je leert door te proberen, wat een uniek gevoel van ontdekking geeft. De aard van de puzzels maakt ook dat je goed moet nadenken over je handelingen en de volgorde waarin je deze uitvoert.

Out of the box-denken is eerder de regel dan de uitzondering. Dat wordt steeds duidelijker naarmate Metrico+ nieuwe spelelementen introduceert. Het komt geregeld voor dat een puzzel mechanisch heel simpel is, maar dat je het net even anders moet benaderen dan eerst gedacht. In dat opzicht is elke puzzel nieuw ondanks dat er bekende elementen in zitten. Daarnaast is het buitengewoon bevredigend om de puzzels op te lo en, ergens lijkt het alsof je het spel te slim af bent geweest.

Media has no description

Wiskundetoets

Het geheel zit verpakt in een heel eigen visuele stijl. In de achtergrond strekken abstracte landschappen van kubu en, bollen en piramides zich uit, soms afgewi eld met dansende grafieken of andere geometrische kunstwerken. Neem bijvoorbeeld de wereldkaart: deze ziet eruit als een metronet. Daarbij komt nog eens de al net zo minimalistische soundtrack die rustig op de achtergrond voortkabbelt terwijl je je hersens laat kraken. Het maakt dat Metrico+ voelt alsof je wiskundeopgaven moet maken terwijl je brein een audiovisuele ma age krijgt.

Dat denkwerk blijft niet beperkt tot de puzzels, maar is ook aanwezig in narratief opzicht. Het is bewonderenswaardig om te zien hoe Metrico+ je een verhaal voorschotelt zonder ook maar één woord te gebruiken. Dit verhaal is al even abstract als de puzzels en visuele stijl en blijft vooral open voor interpretatie. Het is een sterk staaltje verhaalvertelling dat je bovenal aan het denken zet en daarom perfect aansluit bij de puzzels die hetzelfde doen.

Media has no description

Pieken en dalen

Het minimalistische design heeft wel z’n nadelen. In sommige puzzels is het niet duidelijk hoe en waarom blokken zich gedragen zoals ze zich gedragen. Het zorgt ervoor dat je soms lange tijd vast kunt komen te zitten, terwijl andere puzzels zichzelf juist op lijken te lo en. Dat is wel lekker makkelijk, maar het voelt haast als spieken tijdens een (wiskunde)toets. Je komt wel verder, maar krijgt niet het idee dat je iets hebt geleerd. Een bijkomstigheid is dat de leercurve zich hier en daar nogal grillig gedraagt: de ene puzzel vereist abstract denken, plannen en precies platformen terwijl je het volgende level alleen op goed geluk naar rechts hoeft te lopen.

Ook laat de besturing te wensen over, vooral tijdens puzzels die exact springen, mikken of goede timing vereisen. Zeker met een controller is goed mikken een hels karwei. Degenen die muis en toetsenbord gebruiken, komen er echter ook niet gemakkelijk vanaf omdat het spel nogal traag reageert op input. Puzzels die snelle handelingen vereisen, ontaarden hierom al gauw in ergernis. Deze puzzels staan in sterk contrast met de rest van het spel, alsof er opeens een gymoefening midden in een wiskundetoets zit.

Dit zijn echter slechts kleine minpunten die weinig afdoen aan het geheel. In de kern is Metrico+ een solide puzzelplatformer die de puzzels, het verhaal, de soundtrack en de visuele stijl zó goed weet te mengen dat ze bijna niet meer uit elkaar te halen zijn. Wie het origineel heeft gespeeld, kan een stapel uitdagende puzzels met nieuwe elementen verwachten. Maar ook nieuwkomers kunnen zich prima verliezen in dit abstracte staaltje kunst.

Metrico+ is verkrijgbaar op Steam, PlayStation 4 en Xbox One. De recensie is gebaseerd op de Steam-versie.