Ken je Redford al? Klein, rood en ontzettend gek van springen? Mocht dat nog geen belletje doen rinkelen, dan zal de naam Mega Jump dat mischien doen. Redford speelde namelijk de hoofdrol in deze endless jumper en zorgde er mede voor dat de game een redelijk succesje werd. Eenvoudige gameformules met een schattig monstertje is nou eenmaal een goede combinatie. Vandaar dat Get Set Games zich best wilde wagen aan Mega Jump 2.

Mega Jump 2 gaat uiteraard gewoon verder waar deel één ophield. Oftewel, je moet proberen Redford zolang mogelijk in de lucht te houden. Dat doe je door tijdens je sprong allerlei attributen te verzamelen, zoals muntjes en power-ups. Hoe meer attributen je verzamelt, hoe langer je sprong duurt en hoe meer punten je scoort. Door je iPhone te kantelen, scheur je door de vele kleurrijke levels die het spel rijk is en moet je tijdens je sprong ook proberen obstakels te vermijden.

  

Klinkt simpel en dat is het ook. De besturing reageert erg goed op jouw bewegingen, waardoor de gameplay erg toegankelijk wordt. Een kwestie van oppakken en spelen maar. De kracht van Mega Jump 2 zit hem bovendien in het feit dat je als speler steeds hoger en vloeiender gaat springen. Hierdoor kom je bijna in een soort van trance waarin je alleen maar hoger en hoger wilt springen. Op zoek naar de grenzen van Redford en die van het level waar je in zit.

Waar het een beetje mis gaat in deze vloeiende gameplay, is eigenlijk tussen het springen door. Raakt Redford een obstakel of vijand dan dondert hij onherroepelijk naar beneden, maar daarmee is het nog niet game-over. Mega Jump 2 is namelijk een free-to-play game en dat betekent dat er ergens geld verdiend moet worden. Wat geen probleem hoeft te zijn, aangezien de game prima te spelen is zonder er verder een cent aan uit te geven. Maar iemand bij Get Set Games vond het wel een goed idee om jou de mogelijkheid te geven om na een val in ruil voor wat edelstenen (het in-game-betaalmiddel) direct door te laten gaan met je sprong.

Iedere seconde telt

Het probleem: je moet een paar seconden wachten voor deze optie uit het scherm verdwenen is en je (op de onbetaalde manier) opnieuw mag beginnen. Nou klinkt dit misschien wat zwaar als minpunt, maar die paar seconden die je iedere keer zit te wachten om verder te mogen, halen je constant uit je ritme. Hiermee ondermijnen de makers een verder prima stukje gameplay; het draait juist om tempo en flow.

 

Om het allemaal wat diepgang mee te geven, krijg je in deel twee overigens zogenaamde adventures als opdracht mee. Die bestaan uit bijvoorbeeld een aantal vooraf bepaalde muntjes halen. Wie deze adventures haalt, kan zijn score verdubbelen en zo meer muntjes scoren, die uiteindelijk weer leiden tot nieuwe personages en power-ups. En die zorgen uiteraard voor nog meer muntjes. En hoewel het allemaal wel aardig klinkt, voegt het eerlijk gezegd weinig toe aan wat we niet al in het eerste deel zagen. De munten die je verdient door gewoon te spelen zullen niet voldoende zijn om alle personages aan te schaffen, waardoor je puntje bij paaltje alsnog je credit card zal moeten trekken, mocht je graag met alle monstertjes aan de slag willen. En aangezien de monsters zorgen voor nieuwe upgrades en bijgevolg hogere scores, zullen degenen die graag hoog in de leaderboards staan, daar zelfs toe worden verplicht.

Nogmaals, de game is prima te spelen zonder er een cent aan uit te geven. Wie zich prima kan vinden in heerlijk ongecompliceerd springen en muntjes verzamelen, vermaakt zich ongetwijfeld een paar uurtjes met Redford en zijn vriendjes. Nou ja, niet al zijn vriendjes, maar zeker een paar. De game doet echter weinig om heel veel beter te zijn dan het eerste deel. Alle zaken die de makers hebben toegevoegd, lijken vooral te zijn gericht op meer geld te verdienen.

Mega Jump 2 is verkrijgbaar voor iPhone en iPad via iTunes. De game is ook beschikbaar voor Android-apparaten via de Google Play-store.