MediEvil blaast nieuw leven in de franchise

Het mag geen verrassing meer heten dat klassiekers steeds vaker van een remake worden voorzien. De vraag die vaak opkomt is of er met een remake ook het nostalgische gevoel behouden blijft. Met MediEvil op PlayStation 4 wordt de nostalgie uit het origineel niet alleen behouden, maar er zelfs extra dik bovenop gelegd. Ontwikkelaar Other Ocean Interactive haalt met deze remake alles uit de kast om Sir Daniel Fortesque het podium te geven dat hij na ruim twintig jaar verdient.

Na het succes van de originele MediEvil van ontwikkelaar SCE Cambridge Studio op de PlayStation in 1998 werd protagonist Sir Daniel Fortesque één van de bekende gezichten van de console. Nadat eerdere PlayStation-reeksen als Crash Bandicoot en Spyro al van remakes werden voorzien is het nu de beurt aan Fortesque om net als in de game een tweede leven te krijgen. Other Ocean Interactive neemt de ontwikkeling voor zijn rekening.

In MediEvil probeert Sir Daniel Fortesque de kwaadaardige Lord Zarok te stoppen. Zarok wil Gallowmere veroveren door middel van een magische spreuk die een leger van zombies en demonen uit de dood doet herrijzen. Met deze spreuk wordt onbedoeld ook het skelet van Fortesque tot leven gewekt. Fortesque streed honderd jaar eerder als leider van Gallowmeres leger tegen Zarok. Toen ging hij in dat gevecht ten onder, maar nu krijgt hij een tweede kans om als held de geschiedenisboeken in te gaan.

Medievil

Dood, maar toch springlevend

Wat direct opvalt zijn de grafische verbeteringen ten opzichte van de oorspronkelijke versie van MediEvil. De toename in details zorgt er voor dat werelden levendiger ogen en personages meer karakter hebben. Tegelijkertijd slaagt Other Ocean erin om de griezelige sfeer te behouden die voor liefhebbers van het origineel bekend is. De ontwikkelaar kiest er voor om het spel een stuk lichter en dus duidelijker te maken, maar gelukkig blijft de spanning van het loerende kwaad wel intact.

Ook de animaties van personages en de verschillende wezens is sterk verbeterd. Zo maakt Fortesque naast zijn gewone animaties ook kleine, subtiele bewegingen die hem net wat meer karakter geven. Een voorbeeld hiervan is wanneer Fortesque tijdens een gesprek opeens als een uil zijn hoofd omdraait en willekeurig om zich heen kijkt. Eén van de meest vermakelijke animaties is die van de Merchant Gargoyle. Wanneer je iets bij hem koopt, verschijnt er een zak munten voor de Gargoyle die hij vervolgens op komische wijze in zijn mond propt en er gretig op kauwt. Uit dit soort momenten blijkt dat Other Ocean de game moderniseert en tegelijkertijd de welbekende humor en charme intact laat. Dit komt ook terug in de vernieuwde audio, waaronder een nieuwe soundtrack evenals een vertelster ingesproken door Lani Minella. Minella is vooral bekend van haar voice-over in games als Mortal Kombat en Borderlands en haar ervaren acteerwerk komt meerdere malen op komische wijze tot uiting.

Net als in het origineel valt het gebrek aan checkpoints op

-

Medievil

Zo goed als oud

MediEvil bevat dezelfde lineaire structuur als het origineel uit 1998. Fortesque moet zich door een reeks van levels vechten om Zarok te bereiken en Gallowmere te bevrijden. De levels zijn stuk voor stuk fraai vormgegeven en hebben een unieke sfeer en uitstraling. Tijdens het doorlopen van de levels kan er een kelk verdiend worden door per level genoeg vijanden te verslaan. Met een kelk krijgt Fortesque toegang tot de befaamde Hall of Heroes, waar hij een nieuw wapen of een andere beloning ontvangt. Dit motiveert om elke hoek van het level te verkennen, waardoor je tegelijk ziet hoe gedetailleerd elk level is.

Net als in het origineel valt het gebrek aan checkpoints op. In de remake moet elk level in één keer doorlopen worden zonder dood te gaan. Als Fortesque een paar meter voor de uitgang een sprong verkeerd timet met weinig health heb je pech en moet je het hele level opnieuw spelen. Dit zorgt ervoor dat je constant op je hoede bent en goed moet nadenken over de keuzes die je maakt. Zo is het erg belangrijk om het juiste wapen te kiezen afhankelijk van de vijanden die je tegenkomt. Zo zijn mieren immuun tegen wapens met magische krachten en kan je vliegende vijanden alleen verslaan met een kruisboog of een speer.

Om spelers een handje te helpen heeft Other Ocean de Dan Cam toegevoegd - een nieuw cameraperspectief die schuin boven de schouder van Fortesque plaatst. Dit perspectief komt op veel momenten goed van pas en neemt veel problemen weg uit het origineel. Zo is nu makkelijker te zien welke vijanden op je staan te wachten en hoe groot het level is. Het helpt je ook om specifiek een vijand uit te kiezen wanneer je richt met een wapen. Toch zijn er nog momenten waarbij de camera vaststaat en het zicht beperkt blijft. Fortesque krijgt dan hulp van een vuurvlieg die op basis van zijn kleur aangeeft waar belangrijke informatie te vinden is of waar vijanden zijn.

Medievil

De camera als vriend en vijand

Ondank de Dan Cam blijft het spel zo nu en dan geplaagd worden door een onoverzichtelijke camera. Zo zijn er meerdere momenten per level dat de camera op één positie vastzit, waardoor je vijanden minder goed kunt zien. In dat geval moet je afgaan op de kleur van de vuurvlieg om te weten wat er zich een paar meter verder afspeelt. Verder komt het af en toe voor dat een muur of object je zicht blokkeert en je een paar keer een stap moet zetten om weer goed te kunnen zien.

Ook valt op dat Fortesque trager lijkt te bewegen dan in het origineel. Hoewel dit je meer nauwkeurigheid geeft tijdens het bewegen, is het tegelijk lastig wanneer je met weinig health weg probeert te rennen van een groep kwade mieren. Het wordt met name frustrerend wanneer je snel door een level wilt razen wanneer je net dood bent gegaan. Een eerste keer is het niet irritant, maar de frustratie loopt steeds hoger op naarmate je vaker doodgaat in hetzelfde level. Een manier om je sneller voort te bewegen had dan zeker welkom geweest.

Dit gebrek aan tempo voelt met name in het begin wat stroef, maar went na een bepaalde tijd. Een alternatief om voor een kort moment sneller te bewegen is met behulp van de Dash-aanval. Hiermee is het wel vereist om de R1-knop continue opnieuw in te drukken om naar voren te razen, terwijl je verder weinig controle hebt over Fortesque. Ook wordt de game vertraagd door sommige tussenfilmpjes die niet overgeslagen kunnen worden en elke keer volledig opnieuw afgespeeld worden voordat je verder kan gaan.

Watch on YouTube

Voor herhaling vatbaar

MediEvil heeft als remake zeker verbeterpunten, maar levert genoeg plezier op voor zowel nieuwe spelers als spelers van het origineel. De levels zijn ouderwets lineair, wat ergens juist zijn charme heeft en verfrissend is ten opzichte van de grote, open games van tegenwoordig. De combinatie van een vermakelijk verhaal, een griezelig thema en de typisch Britse humor vormt een uniek eindresultaat waarmee MediEvil zich duidelijk onderscheidt van andere games.

MediEvil verdient een kans bij fans van klassieke hack-and-slash-games. De grote hoeveelheid aan middeleeuwse en mythische wapens, verschillende personages en variatie in levels maakt dit een game waarin meer dan genoeg te verkennen valt Het mag dan geen perfecte remake zijn, maar het biedt wel enkele tientallen uren ouderwets vermaak.

MediEvil is reeds beschikbaar voor PlayStation 4.

Goed

De remake van MediEvil toont dat oude franchises prima gemoderniseerd kunnen worden zonder hun nostalgische waarde te verliezen. De verbeterde graphics en meer nauwkeurigere besturing geven de game een flinke upgrade. De volledige potentie wordt vanwege een trager speltempo en irritante camerabewegingen echter niet bereikt. Deze griezelige hack-and-slash-game is vermakelijk voor zowel nieuwkomers als spelers van de originele versie.

Indrukwekkende grafische verbeteringen

nieuw handig cameraperspectief

nostalgische