Medal of Honor: Breakthrough | Gamer.nl

Aanvullingen zijn in de regel bedoeld om een spel te verbeteren, er dingen aan toe te voegen om de ervaringen die je al had met het origineel nog beter te maken. Electronic Arts weet zo nu en dan echter het tegenovergestelde met aanvullingen te bewerkstelligen. Zo is de originaliteit en de frisheid van The Sims door de vele aanvullingen helemaal te niet gedaan en staat de game nu synoniem voor uitmelken. Ook het beeld dat je hierdoor van het origineel hebt verandert in negatieve zin. Met Breakthrough verschijnt de tweede aanvulling voor het prachtige Medal of Honor: Allied A ault. Gaat het ook hiermee de verkeerde kant op?

Medal of Honor: Breakthrough is net als de eerste aanvulling, Spearhead, ontwikkeld door een ander team dan Medal of Honor: Allied A ault zelf. Nam Electronic Arts LA bij Spearhead nog zelf de touwtjes in handen, dit maal heeft men het werkt uitbesteed aan TKO Software. Men heeft voor ons een nieuwe singleplayer campaign klaargestoomd met elf nieuwe singleplayer levels, en tevens negen nieuwe multiplayermaps. Daarnaast heeft men een nieuwe multiplayermode bedacht, genaamd Liberation. Ook heeft men maar liefst 12 nieuwe wapens in het spel weten te stoppen.

De singleplayer campaign begint alvast goed met enkele intense mi ies. De mi ies spelen zich dit keer allemaal af in Afrika en Italië en kent zowel stedelijke decors als wat ruimere openlucht levels. De eerste mi ie speelt zich af in een woestijn tijdens een zandstorm. Op goed geluk loop je tu en de tanks, mijnen en tegenstanders door en om je heen vechten teammates om hun leven. De daarop volgende mi ies zijn ook intere ant en vooral een level in een zinkend schip is erg mooi uitgewerkt.

Helaas zwakt de singleplayer campaign naar deze mi ie erg af tot een voor de Medal of Honor reeks ongekend dieptepunt. Latere levels zitten vol met situaties verglijkbaar met de Sniper Town map in Allied A ault en kenmerken zich met veel irritatie, veel saven en loaden en Trial & Error tot en met. Teammates die beschermd moeten worden zijn compleet gescript en beginnen met rennen net wanneer er een troep tegenstanders aan komt lopen. Natuurlijk is dit om een uitdaging voor de speler te creëren, maar het gevoel van oorlogsvoering gaat compleet verloren.

Het multiplayergedeelte is alvast iets beter. De maps zijn goed uitgewerkt en vooral de Liberation mode is erg vermakelijk. In deze mode worden de gesneuvelde soldaten in het kamp van de tegenstander opgesloten. In dit kamp bevindt zich een knop waarmee ze weer bevrijd kunnen worden. Het is een kwestie van je kamp verdedigen en zorgen dat niemand de tegenstanders bevrijdt, want anders wordt je eigen kamp door deze onverlaten bevolkt en is het erg moeilijk om nog tot een overwinning te geraken. Een leuke afwi eling op de reeds aanwezige spelmodi. Wel is het jammer dat sommige multiplayermaps iets te grote ruimtes bevatten met net iets teveel detail. De Quake 3 engine is daar namelijk niet helemaal geschikt voor en de framerate en ping hebben er een beetje onder te lijden.

Breakthrough is niet echt een slechte expansionpack, maar voegt voor de spelers die Medal of Honor reeds aan de kant gezet hebben te weinig toe om aanschaf te rechtvaardigen. Zeker met toppers als Call of Duty om de hoek, welke een veel intensere singleplayer ervaring belooft en ook op grafisch vlak een stuk beter presteert, is Breakthrough in singleplayer net iets te beperkt en frustrerend. Mensen die nog steeds dag in dag uit de multiplayer van Medal of Honor spelen zullen met Breakthrough echter geen slechte aankoop doen want vooral de Liberation Mode is een leuke toevoeging.

Graphics: 7,5Geluid: 8,5Gameplay: 6.5Algemeen: 6,8