Maximo vs The Army of Zin | Gamer.nl

Maximo: Ghosts To Glory was losjes gebaseerd op de Ghosts 'n Goblins serie van Capcom uit de oudere tijden. Helaas was de game niet helemaal de kla ieker geworden die Capcom voor ogen had en proberen ze het nu nog eens met het vervolg: Maximo vs The Army Of Zin. Zullen ze nu wel het Maximale uit Maximo hebben gehaald? Lees verder en bekijk voor jezelf of het Zin heeft om voor deze game naar je lokale gamestore te fietsen.

Het begint in ieder geval goed. Met een mooi voorgerenderd intro filmpje word je in de stemming gebracht en kom je meer over het achtergrond verhaal te weten. In het kort komt het erop neer dat het mysterieuze Zin-leger 500 jaar geleden is opgesloten in een enorme kluis, maar door onverklaarbare redenen nu weer op vrije voeten is. Het Zin-leger is een verzameling van mechanische monsters, die zelf geen ziel hebben en die dus van andere mensen moeten overnemen. De Grim Reaper, ofwel Magere Hein, een vriend van Maximo, vindt dit natuurlijk niets en hoopt dat Maximo erop uit wilt gaan om de zielen te bevrijden. Gelukkig is Maximo zelf op zoek naar zijn eeuwige liefde Sophia en besluit hij om het dichtstbijzijnde aangevallen dorpje te onderzoeken.

Net als zijn voorganger is Maximo vs The Army Of Zin een 3D platformer met veel actie elementen. Je begint met een zwaard en schild en je draagt een simpel harnas als armor. Je hebt een aantal basismoves tot je beschikking waarmee je 'simpele' monsters kan verslaan. Om je te beschermen tegen aanvallen, draag je een boxershort met verschillende lagen armor eroverheen. Door het spel heen kan je verschillende boxershorts kopen, die verschillende voordelen geven. Zo heb je een boxershort waarmee je een extra laag armor kan dragen, en een ander laat je weer verborgen schatten vinden. Een ander verdedigingsmiddel is je schild, waarmee je aanvallen kan tegenhouden of waar je mee kunt gooien. Ook hiervan zijn verschillende soorten te koop, waarmee je bijvoorbeeld Koins (de munteenheid in Maximo) en andere schatten van een afstand naar je toe kunt halen. Net als de boxershorts, kun je maar één schild tegelijk dragen, dus je zult moeten kiezen welk schild of boxershort je in welke situatie draagt.

Uiteraard komt het wel eens voor dat je armor en je schild je in de steek laten en je dus doodgaat. In dat geval komt je vriend de Grim Reaper om de hoek kijken. Het enige wat hij vraagt is een zogenaamde Deathkoin (die je kunt verzamelen of kopen) en hij brengt je weer bij de laatste checkpoint tot leven. Op papier lijkt dit systeem te werken, maar niet als Capcom het verzuimd heeft om een simpel auto-save functie in te bouwen. Heb je namelijk geen Deathkoins meer, dan is het spel over en keer je terug naar het hoofdmenu. Heb je dan dus niet gesaved, dan kan je je voortgang in het spel gedag zeggen. Heel irritant.

Gelukkig wordt dit kleine minpuntje goedgemaakt door de gameplay, die grotendeels bestaat uit het vechten tegen het Zin-leger en ander gespuis. Zoals gezegd begin je met een zwaard en later komt daar nog een hamer bij die harder aankomt, maar langzamer slaat dan het zwaard. Ook vind je gedurende het spel van beide wapens een betere versie die nog meer schade uitdeelt. Uiteraard zou het spel saai worden zonder verschillende moves en Maximo heeft er gelukkig genoeg. Je begint met een paar simpele basismoves, maar er staan verschillende NPC's voor je klaar die je voor Koins nieuwe moves willen leren. Zo kan je op een gegeven moment een stevige stoot vooruit geven, die de meeste monsters neerslaat, of wanneer je omsingeld bent, kan je een draai-aanval doen om ze allemaal in één keer op hun knietjes te krijgen. De moves zijn niet moeilijk uit te voeren en je hebt ze dan ook snel onder de knie.

Een ander cool element is de hitcounter die bijhoudt hoeveel keer je achter elkaar een vijand raakt, wat je bijvoorbeeld ook in Devil May Cry terugziet. Er is ook een beoordeling die varieert van Weak tot aan Heroic, voor wanneer je echt op dreef bent. Dit heeft ook effect op de hoeveelheid loot die een monster achterlaat. Zo zal je op Weak maar een aantal Koins krijgen, terwijl met Heroic de zakjes Koins en diamanten je om de oren vliegen. Samen met de verschillende moves is dit zeker een verslavend middel, waardoor het vechten niet snel zal vervelen.