Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Mass Effect Andromeda

Ruimte voor verbetering

Geschreven door Gillian De Nooijer op

Conclusie

  • Ontwikkelaar BioWare staat al decennia bekend om één ding: het vertellen van fantastische verhalen. Dat dit nu juist zo tegenvalt in Mass Effect Andromeda is een klap voor fans. Zeker in de eerste helft laat BioWare te veel steken vallen en mist het verhaal originaliteit, logica en scherpte. Gelukkig is het opgevoerde gevechtssysteem briljant, evenals het rondreizen over de prachtige planeten in de Tempest en Nomad.
    Score: 70 Goed
    • De flitsende gevechten, de prachtige ruimte en planeten, de Nomad
    • Zwak schrijfwerk, bugs en matige User Interface
Waar compagnon Dragon Age Inquisition pas op een derde van zijn totale uitgelijnde verhaal zit, was de Mass Effect trilogie een gesloten boek. Commandant Shepard had ons Melkweg-universum tot op het bot toe uitgescanned, opgeblazen en afgelebberd, dus voor BioWare zat er niets anders meer op dan naar een compleet nieuw universum te verhuizen in een soort zachte reboot van de franchise. Na vijf jaar bedenktijd verwacht je dat ze iets fantastisch nieuws bedenken, maar de opzet is veelal een herhaling van Mass Effect 1, met de insteek van de film Passengers, geforceerd in een afgezwakte vorm van Dragon Age Inquisition.

Het begint al bij het aanmaken van het personage, de mannelijke of vrouwelijke ruimtepionier Ryder. Er zijn minder opmaakopties voor je held dan in Inquisition en als je te veel afwijkt van de ideale vormen van Ryder kan het resultaat tegenvallen. Geef je personage vooral geen gekleurd haar of make-up, want je ziet er uit als een clown of een kleuter die net de lippenstift van haar moeder heeft ontdekt. En bijt even door de rare gezichtsanimaties heen van het begin. In de eerste paar uur lijken de personages net tekenfilmfiguren, in de rest van de game kijken ze wel normaal.

None

A short time ago, in a galaxy far far away…

Het idee achter Andromeda is ontzettend tof. Een groep mensen en aliens vertrekt net voor de gebeurtenissen van Mass Effect 3 naar het Andromeda-stelsel. Na zeshonderd jaar reizen in bevroren toestand wordt onze held op brute wijze wakker geschud en blijkt er iets goed mis te zijn met de geplande eindbestemming. Een gigantische ruimtesliert heeft het lokale universum aangetast en de ideale planeten voor kolonisatie geruïneerd. Door omstandigheden krijg jij de verantwoordelijkheid in je schoenen geschoven om uit te zoeken wat er aan de hand is en de kolonisatie van de Melkweg-bevolking te redden.

Het is een onderwerp waar je verschrikkelijk veel mooie dingen mee kan doen. Overleven met zeer beperkte middelen in een onbekend vijandelijk universum, voor het eerst contact maken met onbekende wezens, dat is super spannend! Series en films als Battestar Galactica, Stargate Universe, Arrival en Alien laten ons zien hoe cool deze concepten zijn en je verwacht dat BioWare dit met beide handen aanpakt. Maar ze laten het volledig door hun vingers glippen. Op een paar sterke momenten hier en daar na laten de schrijvers keer op keer kansen liggen en een interne logica mist. Personages spreken constant over hoe moeilijk ‘first contact’ wel niet is, maar je ziet het totaal niet terug in het spel zelf.

None

Om een voorbeeld te geven: letterlijk vijf minuten na kennismaking met een nieuwe buitenaardse cultuur sta je de kletsen met een van hun handelaren. Hij kent het concept van geld niet, maar vraagt of je even kunt checken waar zijn leverancier is gebleven. Dat aliens binnen drie tellen Engels verstaan nemen we op de koop toe, maar laat de verbazing van voor een onbekende griezel uit een ander universum staan in ieder geval even doordringen bij de NPC’s voor ze je fetch quests geven. Overigens blijken ze later gewoon je geld te accepteren en spreekt de game zichzelf op veel meer van dit soort vlakken tegen.

Je kunt duidelijk merken dat een aantal van de beste schrijvers van het Mass Effect-team in de afgelopen jaren zijn overgestapt naar Dragon Age of vertrokken bij het bedrijf. Ze proberen je wel de diepgang en conflicten te geven die je gewend bent van de bekroonde ontwikkelaar, maar het schrijfwerk is zeer inconsistent. Het vijandelijke buitenaardse ras is onorigineel, de zware keuzes voelen niet zo zwaar, de moreel grijze dilemma’s zijn niet zo scherp en de twists vallen in het niet bij de klappen die Dragon Age Inquisition je bijvoorbeeld gaf. Zeker in het begin is het een rommeltje, later in de game wordt het wel wat beter. Je merkt het vooral aan je teamleden. In het begin voelen ze allemaal aan als een herhaling van Mass Effect 1’s personages (Asari archeoloog, norse Krogan, vriendelijke Turian, Kaiden en Ashley 2.0), maar later in de game ga je ze wel waarderen en krijgen ze ook toffe missies.

None

Te vroeg uitgekomen

De game is zeker een maand te vroeg uitgekomen. Er zitten aardig wat bugs in die er met enkele weken extra testen makkelijk uitgehaald hadden kunnen worden. Een aantal keer knalde het geluid eruit, vijanden bevroren, laadschermen bleven hangen, de muis bleef soms zichtbaar en een paar zijmissies werden niet afgerond. Ook aan de User Interface had nog gesleuteld mogen worden. Voor iedereen die Dragon Age Inquisition heeft gespeeld is het nog wel uit te pluizen, gezien Andromeda vrijwel hetzelfde systeem gebruikt van mods en upgrades. Maar voor nieuwkomers is het een warboel van opties die op je wordt gegooid zonder de gefaseerde introductie die je in de vorige game wel kreeg.

Het zijn veel van dit soort kleinere fouten die spelers in de eerste helft van de game kunnen wegjagen. Dat is zonde, want Andromeda is een vermakelijk spel als het eenmaal op gang komt. De grote redding van het spel zijn het vechtsysteem en de prachtige lichteffecten en werelden. De ruimtekaart is niet langer statisch, maar je reist nu werkelijk door het stelsel heen van planeet naar planeet. Dit ziet er heerlijk uit en het mooiste van alles is dat je de ruimte en werelden om je heen vanuit iedere locatie kunt zien. Of je nu op je schip of in een willekeurig gebouw op een planeet staat, overal zijn riante ramen in verwerkt waar de zon doorheen straalt en je echt even kunt genieten van de omgevingen.

Die omgevingen kun je overigens verkennen met de nieuwe versie van de Mako; de Nomad. Deze zeswieler rijdt net zo opgefokt als het bekritiseerde ruimtewagentje uit Mass Effect 1, maar je gaat er toch van houden als je het eenmaal in de vingers hebt. Hij is opgevoerd met een modus die tegen bergen op kan klimmen, waardoor we regelmatig een Dakar Rally-gevoel krijgen wanneer we door heuvels van de diverse planeten crossen. Met wat upgrades kun je er bizarre stunts mee uithalen, waardoor zelfs de meest ondenkbaar steile bergen te verslaan zijn als je maar flink het gas erop zet.

Invloed van multiplayer

Het enige punt waar Andromeda Inquisition wél voorbijstreeft is het knokken. Die gameplay staat als een huis en de invloed van de Mass Effect 3, maar ook Titanfall, is te merken. Voor veel spelers was de multiplayer van Mass Effect 3 een irritatiepunt: mensen die alleen kwamen voor het singleplayeravontuur moesten het verplicht spelen en daar maak je natuurlijk geen vrienden mee. Maar BioWare heeft in de jaren erop die modus goed ondersteund en gebruikte het als één groot experiment om bizarre wapens mee te testen. Niet alleen komen veel van de coole nieuwe wapens in Andromeda direct uit oude multiplayer-dlc, er zijn extra varianten toegevoegd om verschillende speelstijlen te ondersteunen en je kan hun eigenschappen naar eigen inzicht combineren. Daardoor loont het om te experimenteren; een geheime kracht van Andromeda.

Omdat BioWare met EA’s interne Frostbite-engine werkt, heeft het ook deels de jetpackjumps en klimtechnieken van Titanfall kunnen overnemen. Hierdoor kun je als een Roadrunner door de gevechten zoeven, met de juiste timing speciale aanvallen ontwijken en jezelf veilig positioneren. Het voorheen prima werkende coversysteem is vervangen door een automatische plak-aan-de-muur-methode die helaas een stuk onbetrouwbaarder is. Het is even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt is het een heerlijk snel vechtsysteem dat ook in de nieuwe multiplayermodus uitstekend werkt.

Mass Effect Andromeda is helaas de minste Mass Effect tot dusver, maar wat overblijft is vermakelijk en houdt je tot diep in de nacht bezig. Mocht je het momenteel te druk hebben met de andere grote releases van de afgelopen maand, dan is Andromeda wellicht de ideale kandidaat om even te laten liggen tot je meer tijd hebt. Niet alleen omdat BioWare de game dan kan repareren, het bedrijf staat er ook bekend om dat ze veel van hun verhalen verbeteren in ijzersterke, memorabele downloadbare content.

Mass Effect Andromeda is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de pc-versie getest.

Dit artikel delen:

Lees meer

Vr Vrijdag: Vry Frightening! Brenda Romero krijgt Special Award-BAFTA voor bijdrage aan game-industrie
35

Reacties op: Mass Effect Andromeda

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    ongeïnspireerde bagger zoals de heer Teeuwen het zou omschrijven. 1/10

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    chemicalscum

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @casualkiller Als ik de meeste reviews mag geloven is het eerder rond de 7/10.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vladimirr

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    Zwak schrijfwerk, bugs…. en toch krijgt die een 7…

    menig andere games van een andere developer, ik ga niet noemen wie krijgt een hogere cijfer :/ bruh.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    chemicalscum

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @vladimirr Ik denk dat ME: Andromeda vooral ook veel goed doet, maar mensen hebben het altijd over de minpunten, vooral voordat men de game überhaupt gespeeld heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @chemicalscum Probleem is dat EA veel mensen de eerste 10 uur heeft laten spelen en tot aan release mocht niemand praten over de rest van de game. Dat was behoorlijk dom, aangezien de eerste helft van het spel veruit het zwakste is. Dan ben je natuurlijk een groot deel van de goodwill al kwijt, zeker gezien het internet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vladimirr

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @gillian

    mag ik vragen wat er saai was in de 1e 10 uurtjes?


    vind ook jammer dat er niks over multiplayer word gezegd :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @vladimirr De introductie van de vijand zit in dat deel. Wat een ontzettend spannende, mysterieuze introductie had moeten zijn vervalt onmiddelijk in een afstandelijke generieke shooter. Het had iets intelligents kunnen zijn als de Arrival methode, of een duistere horror opbouw als Alien, maar wat je krijgt is de Call of Duty/Halo/Destiny methode; ze worden neergezet als cannonfodder. Zitten ook mooie dingen in hoor, zoals de introductie van de Nexus, dat was precies de juiste toon. Maar helaas zakt die later weer in doordat ze de wereld te makkelijk houden; alle drama en problemen te snel oplossen of afschuiven (wat later dus wel beter is).

    Multiplayer is gelijk aan die van Mass Effect 3, alleen zijn er minder rondes en is de extraction zwaarder (meer vijanden tegelijk in de finale drop, die zich bovendien binnen no-time op het extractionpoint verzamelen als je er te vroeg op gaat kamperen). Het is moeilijk om de balans te testen, want daarvoor moet je personage rond de level 20 zitten en je heel wat meer wapens unlocked hebben, maar de eerste indruk was goed. Je krijgt heel sterk het idee dat dezelfde mensen als voorheen hier achter zitten. Het is erg wennen dat het coversysteem zo veranderd is. Voorheen stond je namelijk achter iedere muur 100% veilig, nu moet je beter opletten of je wel achter het veiligste stukkie van de rots zit en is het vaak beter om te ontsnappen dat te bunkeren. Dit geeft een hele andere dynamiek aan de gevechten, waardoor je nog meer in de 'Vanguard rage' door de vijanden moet rammen om te overleven. Voor snipers is het dus ook moeilijker geworden, maar dit maakt invisibilty dan weer iets nuttiger. Vijandelijke compositie is ongeveer vergelijkbaar met de oude game (gelukkig), maar nu zijn er meer onzichtbare vijanden en de vervanger van de Banshee is een stuk sterker met meer diverse aanvallen. Ook moet je meer uit handen van vijanden blijven, omdat het aantal units met een instakill melee lijkt te zijn verhoogd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vladimirr

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @gillian

    bedankt voor je reactie erg duidelijke antwoord daarom ben je mijn favo reviewer hiero ^^

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @vladimirr No problemo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    chemicalscum

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @gillian Dat is inderdaad wel erg slordig, die eerste indrukken zijn zo enorm belangrijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @vladimirr

    Ach schrijfwerk maakt niet zo veel uit. Het is tenslotte een game en geen film, iets waar je passief van geniet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 2 maanden, 2 weken geleden
    @fordon_greeman

    tang…varken…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Agent4125

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    Na Horizon weer zo'n incomplete review. Is het een bewuste keuze van Gamer om reviews tegenwoordig meer als algemeen sfeerverhaal op te schrijven in plaats van een compleet beeld te schetsen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @agent4125 Wat mis je? We hebben geen regels hierover, maar bij zulke inhoudelijk gigantische games is het lastig om zeer specifiek op ieder onderdeel in te gaan. Niet alleen omdat je dan reviews van zes pagina's krijgt, maar ook om lezers spoilers te besparen (ik heb daar zelf bijv. echt een grafhekel aan in reviews). Dan is het vaak beter om bij de belangrijkste kernthema's te blijven die de beste indruk geven. Daarnaast kun je ons hier of bijv. op Twitter verdere vragen stellen. :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Agent4125

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @gillian Welke powers zijn er zoal? Hoe werkt het vrijspelen ervan? Zit iets als renegade / paragon er weer in? Hoe werkt het dialoog-systeem? Kun je squadgenoten van powers / armor voorzien? Kun je ze aansturen? In welke mate? Dit waren essentiële onderdelen van de gameplay in de vorige delen en kun je wat mij betreft niet onbesproken laten. Iets over de lengte van de game en moeilijkheidsgraad was ook welkom geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @agent4125
    - Alle powers uit de vorige games zijn vanaf het begin af aan beschikbaar voor de speler, aangevuld met wat varianten (maar niets noemenswaardigs). Alleen de wapenpowers (Cold, Fire, Bio, Dist) zijn verplaatst naar wapenresearch en kunnen nu als Mod toegevoegd worden. Hierdoor kun je nu zelf je powerpakket samenstellen, wat verder prima is; alle keuzevrijheid voor de speler.
    - Het Renegade/Paragon systeem is vervangen door een informeel/formeel/grappig/professioneel mechanic. Dat wordt ook getracked door de game die probeert een psychologisch profiel van je te schetsen. Wat mij betreft werkt het voor geen meter, want je krijgt nu alleen nog maar de keuzes tussen een normale reactie of een normale reactie, oftewel amper verschil. Dat is jammer, maar iets waar een deel van de fanbase al jaren om zeikt en vreemdgenoeg zijn er veel mensen blij mee. Ik kan hier een heel lang punt over maken, maar wat mij betreft wordt dit asap zo snel mogelijk weer overboord gegooid voor het Light/Dark systeem wat veel leukere roleplaying oplevert dan dit veilige gemeuzel. Ik schrijf er misschien wel een keer een apart artikel over.
    - Squadmates zijn alleen van powers te voorzien, de rest bepalen ze zelf, inclusief hun wapens. Technisch gezien kun je ze positioneren, maar dit is letterlijk alleen een indicatie die je nooit gaat gebruiken. Squadmates doen hun eigen ding, ze zijn vrij onzichtbaar tijdens gevechten, want je bent voornamelijk zelf de vijanden aan het opruimen. Ze zetten de vijanden wel op voor combo's, alsin ze steken ze bijv. 'in de fik', en wanneer jij er ook een triggerpower tegenaan gooit (een Warp bijv.) dan ontploffen ze met een flinke extra damage bonus. Ik mis het dirigeren meer in Inquisition dan in Mass Effect, gezien dit toch meer een shooter is en ik na jaren multiplayer niets anders gewend ben ervan. :-)
    - Andromeda is in 60 uur uit te spelen, maar dan laat je wel alles liggen. Net als Inquisition zijn de omgevingen gevuld met veelal kleine en een paar grotere missies die je kan overslaan.
    - Moeilijkheidsgraad ligt iets hoger dan bij Mass Effect, puur omdat het van een veilig coversysteem naar een jetpack/boost/dodge mechanic is gegaan. Verwacht wat meer game over screens tot 't moment dat je je blink timings en de speciale aanvallen van vijanden in de vingers hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gotcha123

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @gillian : goede reactie, kan me in het meeste vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Agent4125

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @gillian Dank voor je uitgebreide reactie, verduidelijkt veel! Had van mij echter alsnog wel (in verkorte vorm) in de review gemogen. Niet iedere redacteur neemt hier de moeite voor. Jij wel, top!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BossieX13

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    @gillian "wanneer jij er ook een triggerpower tegenaan gooit (een Warp bijv.) dan ontploffen ze met een flinke extra damage bonus"
    Laat dat nou een van de weinige abilities zijn die NIET in Andromeda zit…

    En met 60 uur heb je ongeveer 70% van de game uitgespeelt. Als je puur de mainstory doet, ben je er met een 20 a 25 uur wel doorheen (zit nu in de 1 na laatste missie op Insanity met 17 uur op de teller)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 2 maanden, 3 weken geleden
    Dit is dan ook een reden waarom mensen geen preorders meer moeten doen. Hoop dat bioware hier een klap in het gezicht heeft gekregen en dat ze betere games in de toekomst afleveren.

    Dit is dus een budget bak spel of wachten tot de complete triologie uit is. Ik sta in ieder geval niet te springen om deze snel op te pakken in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.