None

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Dubbelzijdige kopie

Geschreven door Thijs Barnhard op

• Mario & Luigi: Paper Jam Bros. is een voor de hand liggende mash-up die zijn belofte niet helemaal waar weet te maken. Hoewel de game soms verrassend grappig uit de hoek komt, creatieve gameplay kent en er goed uitziet valt ook niet te ontkennen dat zijn voorgangers op vrijwel ieder vlak beter in elkaar staken. De mogelijkheid om te rennen, de drastisch ingekorte tutorials en de doorspoelknop zijn stuk voor stuk welkome toevoegingen, maar de game maakt ook wat missers. Het verhaal is daar één van , maar vooral de eentonige en soms opgerekt voelende gameplay zorgen voor een Mario-rpg die, ondanks de gave combinatie van stijlen en leuke gevechten, wat scheurtjes begint te vertonen in de vaste formule.
    Score: 75 Goed
    • Goede combinatie stijlen, originele gevechten, papercraft eindbazen
    • Verhaal komt niet lekker op gang, gameplay en opdrachten iets te eentonig

Mario speelt vreemd genoeg al enige tijd de hoofdrol in twee langs elkaar heen lopende rpg’s. In de ene is hij en de wereld om hem heen niet meer dan een stukje papier, in de ander gaat hij samen met zijn broer Luigi op pad. Een ontmoeting tussen deze haast parallel aan elkaar lopende dimensies in Paper Jam Bros. had eigenlijk veel eerder moeten gebeuren. Zowel Mario & Luigi als Paper Mario hebben in hun laatste games wat van hun typische charme verloren. Een combinatie van de twee ligt daarom niet alleen voor de hand, maar is ook het ideale moment voor beide series om zichzelf opnieuw uit te vinden.

In Paper Jam Bros. wordt een magisch boek met daarin de wereld van Paper Mario per ongeluk losgelaten in de wereld van Mario & Luigi. Terwijl de platte Toads over de hele wereld worden verspreid, vinden bekende personages elkaars papieren dubbelgangers. De flinterdunne en de driedimensionale Bowser slaan al snel de klauwen ineen en ontvoeren de twee prinsessen die vervolgens weer gered moeten worden door een drietal van loodgieters.

None

Ritmisch vechten

Om de twee prinsessen te redden moet het trio het driedimensionale Mushroom Kingdom doorkruizen. Dat gaat gepaard met rpg-gevechten die geheel in traditionele stijl met beurten werken. Een aanval selecteren en achterover leunen is er alleen niet bij; net zoals in zijn voorgangers draait het in deze combinatie van Mario & Luigi en Paper Mario om timing bij het uitvoeren en ontwijken van aanvallen.

Omdat deze twee series veel gemeen hebben, maar uiteindelijk niet helemaal exact hetzelfde spelen is er middenweg gevonden tijdens deze gevechten. Zo kunnen vijandelijke aanvallen geblokkeerd worden à la Paper Mario of helemaal tegen tegenstanders gebruikt worden. Die laatste optie brengt wat meer risico’s met zich mee want het trio stelt zich hierdoor extra kwetsbaar op.

Samenwerking staat tijdens de gevechten, maar zeker ook daarbuiten centraal. De Bros.-attacks uit Mario & Luigi stellen de broeders in staat om na een reeks van gevarieerde acties (vanaf een raket bovenop de vijand storten, met een schild de vijand bekogelen of een lading bommen lanceren) extra veel schade aan te richten. Paper Mario voegt daar de Trio-attacks aan toe die de drie hoofdpersonages laten samenwerken door bijvoorbeeld al tennis spelend alle Goomba’s weg te serveren.

Eentonige encounters

De korte minigames waaruit deze aanvallen bestaan houden de vaart aardig in de gevechten, maar er worden maar zo sporadisch nieuwe toegevoegd dat de game na een paar gevechten al een beetje in herhaling begint te vallen. De manier waarop dezelfde vijanden in dezelfde combinaties constant hergebruikt worden helpt daar niet bepaald aan mee. Steeds weer een team van twee Cheep-Cheeps of twee Koopa’s moeten verslaan wordt al snel eentonig. Zelfs de papieren en 3D-versies van dezelfde vijanden die andere aanvallen hebben komen te vaak voor.

None

Dat is jammer, want de groots opgezette omgevingen waarin het drietal langskomt zijn gevuld met tegenstanders. Ze ontwijken is een optie die een stuk makkelijker wordt gemaakt door het feit dat rennen nu mogelijk is, maar de ervaringspunten die je hierdoor misloopt zijn hard nodig bij de bij vlagen best lastige eindbazen.

De mogelijkheid om in een hoog tempo door de wereld heen te rennen is een tekenende nieuwe toevoeging voor Paper Jam Bros. De vorige Mario-rpg’s hadden over het algemeen een bijzonder laag tempo waarin ellenlange dialogen en veels te uitgebreide  tutorials elkaar in slakkentempo opvolgden. Met behulp van een fast-forward knop is de tekst een stuk beter te behappen en alleen het essentiële wordt nu nog uitgelegd. Voor de rest van de instructies word je meestal verwezen naar de in-game handleiding.

Vouwtjes in de formule

Wat tempo betreft heeft Mario & Luigi: Paper Jam Bros. grote stappen gemaakt, maar op andere gebieden voelt deze game weer als een behoorlijke stap terug. Zo heeft de game een terugkerende missiestructuur waarin je in hergebruikte locaties tijdens zoektochten en minigames zoveel mogelijk papieren Toads moet verzamelen. De eentonige en voorspelbare opzet hiervan zorgt ervoor dat je in ieder nieuw gebied eigenlijk meteen al weet wat je moet doen.

None

Deze paddenstoelmannen vormen eenmaal gered een vouwteam die voor de drie helden gigantische papercrafts maken die in speciale eindbaasgevechten gebruikt moeten worden. De strijd die met deze bouwwerken wordt uitgevochten heeft niet dezelfde diepgang als de gevechten, maar de combinatie van beuken, lanceren en ritmisch energie opbouwen voor de volgende aanval breekt de rest van de game lekker op.

Deze gevechten in speciale 3D-arena’s vormen zo’n beetje het creatieve hoogtepunt van Paper Jam Bros.. Het verhaal wil bijvoorbeeld nergens helemaal lekker van de grond komen. Er zijn zelfbewuste opmerkingen over Peach’s zoveelste ontvoering en Luigi krijgt weer aardig wat kritiek over zich heen, maar nergens wil het zo scherp, grappig of goed gevonden als de vorige games worden. Het ontbreken van personages die je nog niet eerder in een andere Mario-game hebt gezien voelt in deze game als een groot gemis.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros. is vanaf vandaag verkrijgbaar voor Nintendo 3DS.

Bron: null

Hideo Kojima mocht geen award in ontvangst nemen van advocaten Witcher 3 wint Game of the Year