Lemmings | Gamer.nl

Vroeger, in de tijd dat games nog op één enkele diskette pasten, was er een zeer verslavende game die mij weken lang bezighield en mijn hersenen op bepaalde momenten behoorlijk prikkelde. Deze game draaide om kleine, toch best domme wezentjes met groene kapsels en blauwe outfits waarover jij als speler de volle verantwoordelijkheid kreeg. Het was jouw doel om hen door een wereld van gevaren te leiden. Deze game heet Lemmings en is anno 2006 door Sony opnieuw uitgebracht om de PSP van een verslavende game te voorzien.

Wie heeft nou nog nooit eens het verlangen gehad om zichzelf als een god te gedragen en verantwoordelijk te zijn voor het in leven blijven of dood gaan van mindere wezens dan jijzelf? Er zullen weinig personen zijn die nooit eens zoveel macht zouden willen hebben. Alleen zal dit in de werkelijkheid nooit gebeuren en komen videogames toch het dichtst bij een goddelijke ervaring in de buurt. We kennen natuurlijk allemaal wel de bekende god simulatiegames als Black & White of Sim City. Lemmings lijkt in dit rijtje als een naakte vrouw in een moskee. Hoewel het spel hetzelfde machtige gevoel geeft van het spelen als een god, is de spelvorm anders. Lemmings is namelijk, in hart en nieren, een pure puzzelgame.

Voor de mensen die nog nooit Lemmings gespeeld hebben, volgt er even een korte uitleg van de gameplay. De basis van Lemmings draait om het leiden van zoveel mogelijk Lemmings van een begin naar een eindpunt. Om dit doel te bereiken, krijg je de beschikking over allerlei vaardigheden die je aan de Lemmings mee kunt geven. Zodoende kunnen zij in grotere aantallen hun reis voortzetten. Zo heb je bijvoorbeeld een graafvaardigheid waarmee een Lemming zich een weg kan graven door zacht materiaal. Op die manier kan het wezentje verder komen in het level. Ook is het mogelijk om hogere plekken te bereiken door een Lemming een trap te laten bouwen, waarna je een paraplu gebruikt om je Lemmings niet te pletter te laten vallen. Deze vaardigheden zijn alleen niet onbeperkt te gebruiken.

De moeilijkheidsgraad van Lemmings ligt in eerste instantie dus bij de beperkte beschikbaarheid van vaardigheden. Hierdoor kun je bijvoorbeeld maar een klein gedeelte van je Lemmings populatie een berg kunt laten beklimmen. Doordat de vaardigheden steeds beperkter worden, zul je zorgvuldig met je beschikbare vaardigheden om moeten gaan en ze op de goede plek en op het juiste moment in moeten zetten om zo de norm van het minimaal aantal te redden Lemmings te halen. Vaak is het noodzakelijk om een van je Lemmings op te offeren om zo de rest te kunnen redden. Om de levels nog wat moeilijker te maken, krijg je te maken met een tijdlimiet.

De besturing van het spel is behoorlijk simpel gehouden ondanks dat je bijna alle knoppen van de PSP gebruikt. In de PC game van weleer moest je de muis gebruiken om je Lemmings veilig naar de eindstreep te leiden en aangezien de PSP geen muis heeft, is er voor een iets andere aanpak gezocht. Eentje die naar mijn mening beter is voor de PSP. Je scrolled bijvoorbeeld tu en de verschillende vaardigheden met behulp van de twee schouderknoppen in plaats van dat je deze apart aan moet klikken. Dit scheelt een hoop tijd en is een stuk efficiënter dan wanneer je de cursor steeds richting de vaardighedenknoppen zou moet bewegen. Wat ik wel een rare keuze vind, is dat de cursor bestuurd wordt met het d-pad in plaats van met de analoge joystick. Met de analoge joystick bestuur je namelijk de camera. Na een paar potjes ben je hier gelukkig aan gewend en is het puzzelen geblazen.

Voor deze PSP remake heeft Sony meer dan 150 verschillende levels in de game gestopt. Hiervan zijn ongeveer 120 kla ieke levels uit de PC game afkomstig. De levels zijn ingedeeld in vier verschillende moeilijkheidsgraden (leuk, lastig, moeilijk en chaos) waarbij zelfs de laagste moeilijkheidsgraad nog wat pittige levels herbergt. Grootste nieuwigheid ten opzichte van de PC versie is dat de game automatisch saved. De PC versie werkte nog met wachtwoorden. Vooral als je de wachtwoorden verkeerd had opgeschreven, kon dit erg frustrerend zijn.

Om de game een eindeloze levensduur mee te geven, heeft de ontwikkelaar ook een level editor toegevoegd die je heel makkelijk in staat stelt om zelf je eigen levels te maken en te delen. Het delen van levels kan online gedaan worden. Je kunt zowel levels van andere spelers binnenhalen alsmede via de officiële site. Een slimme set van Sony.

Grafisch kun je natuurlijk geen grote 3d werelden en zware special effects verwachten, maar Lemmings ziet er ook zeker niet lelijk uit. Helemaal in vergelijking met de oude PC versie is Lemmings op de PSP verfri end en kan het goed mee met hedendaagse 2d games. De graphics zijn gewoon functioneel. Je kunt bijvoorbeeld goed zien waar de Lemmings wel of niet doorheen kunnen graven of hakken. Verder is het implementeren van de inzoomknop ook een aangename toevoeging omdat je op een afstandje erg moeilijk een individuele Lemming een opdracht kunt geven als deze zich in de meute voortbeweegt. Omdat de game in breedbeeld gespeeld wordt, is ook het overzicht van de levels in vergelijking met de PC versie behoorlijk verbeterd.

Lemmings voor de PSP is een geweldig verslavende remake geworden van het net zo verslavende origineel voor de PC en is eigenlijk gewoon perfect om op reis te spelen. De levels duren niet al te lang en je hoeft je niet door vermoeiend gedetailleerde 3d levels voort te bewegen. Ook biedt Lemmings genoeg uitdaging om je dagen onderweg zoet te houden. Zijn de levels op? Dan maak je toch gewoon wat nieuwe of download je een paar van andere mensen? Nostalgie of niet, op dit moment is Lemmings gewoon mijn favoriete PSP game en ik kan deze game dan ook aan iedereen aanraden die houdt van uitdagende puzzelgames met breinloze wezentjes in de hoofdrol.