Kirby Mouse Attack is alweer het tweede avontuur van de roze platformheld Kirby op de Nintendo DS. De vorige game, Kirby: Power Paintbrush, spitste zich nog helemaal toe op de touch-screen mogelijkheden van de Nintendo DS en met succes, want het spel werd op deze website met een negen beoordeeld. Met de nieuwste Kirby-game heeft het touch-screen een ondergeschikte rol gekregen. Buiten dat Mouse Attack een geheel nieuw Kirby-avontuur te bieden heeft, biedt het weinig echte vernieuwingen aan het licht. Maar de klassieke 2D-platformgames zijn niet dik gezaaid op de Nintendo DS, dus dat hoeft niet meteen een probleem te vormen! Het verhaal van Kirby Mouse Attack is flinterdun. Kirby staat net op het punt om van een lekker aardbeientaartje te genieten, wanneer een snoodaard deze voor zijn neus wegkaapt. In plaats van een nieuw taartje te kopen, besluit Kirby deze snoodaard achterna te gaan om het taartje terug te pakken. Het begin van een groots avontuur dat Kirby langs vrijwel alle denkbare omgevingen zal brengen, van lavagrotten en besneeuwde bergtoppen tot kastelen en woestijnen. Kirby Mouse Attack is een klassieke side-scrolling platformen waarin je tegenstanders verslaat, voorwerpen opraapt en obstakels ontwijkt. Springen tussen platformen speelt een ondergeschikte rol, niet in de laatste plaats omdat Kirby zich op kan blazen en zo over de afgronden heen kan vliegen. Elk level bestaat uit meerdere delen die met deurtjes met elkaar verbonden zijn. Het uiteindelijke doel is om bij de laatste, grote deur te komen. Ook zitten er door de levels verschillende kistjes verstopt, waar ik later nog op terug kom. Ondanks dat hij zonder zijn taartje zit, hoeft Kirby gelukkig geen honger te leiden onderweg. Zoals we dat van onze roze snoeperd gewend zijn, kan Kirby vijanden opeten en hun mogelijkheden overnemen. Eet je bijvoorbeeld een vuurspuwende tegenstander op, dan kun je zelf vuurspuwen. Eet je een hele zware tegenstander op, dan wordt je zelf heel zwaar. De meeste mogelijkheden in Mouse Attack waren al aanwezig in eerdere Kirby-games, maar er zijn ook een aantal nieuwe. Zo is er de Animal-power waarmee je kunt graven en de Bubble-power waarmee je de krachten van tegenstanders in een zeepbel kunt vangen. Deze kun je dan tijdelijk in je buik bewaren en later wanneer ze van pas komen activeren.

Dingen in je buik stoppen is trouwens de voornaamste nieuwigheid in Mouse Attack. Je kunt er maximaal vijf dingen tegelijk opslaan. Je bewaart er niet alleen verschillende krachten, maar ook etenswaar om je gezondheid mee aan te vullen. Met je stylus (of met je vette vingers, want de stylus die je verder niet nodig hebt, ga je niet elke keer pakken) kun je dingen in je buik combineren tot nieuwe voorwerpen. Zo zijn meerdere krachten te combineren tot een nieuwe kracht, die echter niet zozeer een combinatie van beide krachten is, als wel een compleet andere. Dit komt vooral van pas als de krachten die je op het moment bezit niet van pas komen, of wanneer je buik vol zit en je op moet schonen. Je kunt overigens ook dingen uitspugen wanneer je ze niet meer nodig hebt. Naast krachten kun je ook eten combineren tot tomaten die je de volledige gezondheid terug geven, en kun je drie kleine roze beestjes combineren tot een leven. Doordat de tegenstanders je wapens zijn en soms nodig zijn om verder te komen, hebben de makers ervoor gekozen om je tegenstanders continu te laten respawnen. Dit terug plaatsen van tegenstanders in de wereld gebeurt vrijwel direct nadat hun oorspronkelijke geboorteplek buiten beeld is. Dit kan voor zeer irritante situaties zorgen. Zo spring je soms omhoog om een tegenstander te schieten en val je weer naar beneden. Wanneer je vervolgens weer boven bent is de tegenstander terug tot leven. Een iets betere balans in het respawnen was prettig geweest, al is het soms ook wel fijn wanneer tegenstanders snel terug zijn als je ze als wapen nodig hebt. De tegenstanders die echter geen wapenfunctie hebben, hadden van mij wel weg mogen blijven!De verschillende mogelijkheden die je overneemt van je tegenstanders komen goed van pas bij het verslaan van weer andere tegenstanders, maar zijn vooral nodig om kistjes te vinden die in de levels verborgen zijn. Sommige kistjes liggen gewoon voor het oprapen, maar voor de meeste zul je toch even moeten puzzelen met de verschillende mogelijkheden. Vaak loopt de tegenstander met de juiste mogelijkheid wel ergens in het level rond waar je die mogelijkheid nodig hebt, maar soms is het nodig om eerder verkregen krachten te bewaren. Wanneer je door een tegenstander geraakt wordt kun je je huidige kracht kwijtraken, dus het bewaren van je krachten is nog niet zo makkelijk als het lijkt.

Links: één van de minigames die je ook in multiplayer kúnt spelen. Kúnt, maar ik zou er geen tijd aan vuil maken.

De meeste kistjes in Kirby Mouse Attack zijn overigens optioneel, hoewel je wel vijf sterren in deze kistjes moet hebben om de laatste twee stages te kunnen spelen. Sowieso zal bij de meeste gamers de verzameldrift hoog genoeg zin om toch alle kistjes proberen te claimen. Houd je je met de kistjes niet bezig, dan is Kirby Mouse Attack namelijk erg snel voorbij. Veel gevaren kun je eigenlijk half negeren wanneer je niet probeert de kistjes te bemachtigen; je vliegt dan gewoon langs de tegenstanders op naar de uitgang. Het spel is sowieso aan de makkelijke kant. Met de juiste krachten kun je moeiteloos de levels doorlopen en zelfs de eindbazen vormen totaal geen probleem. Heb je echter de verkeerde kracht, dan zijn sommige eindbazen weer praktisch onmogelijk. Hier mist dus enigszins de balans tussen de verschillende krachten. Door de lage moeilijkheidsgraad zul je ook niet heel lang bezig zijn om Kirby Mouse Attack uit te spelen. Een uurtje of zes moet voldoende zijn. Maar het zijn wel zes hele schattige uurtjes! Er zitten overigens nog wat minigames in het spel die je ook in multiplayer kunt spelen, maar deze zijn zo beperkt dat ze net zo goed achterwege hadden kunnen laten. Al is het alleen al omdat het mulitplayer-icoontje op het doosje nu erg bedrieglijk is.