Jetpac Refuelled (XBLA) | Gamer.nl

Af en toe verschijnen er wel eens van die zogezegde kla ieke games op Xbox Live Arcade waar je mogelijk nog nooit van gehoord hebt. Mogelijk is dat ook met Jetpac Refuelled het geval. De oorspronkelijke game werd ontwikkeld door Rare, ja die Britse jongens die ons tegenwoordig nog verblijden met vrolijke games als Kameo en Viva Pinata, evenals serieuzer spul als Perfect Dark. Destijds verscheen Jetpac op de ZX Spectrum en het was eigenlijk vooral in Engeland een grote hit. Nu is het volgens Microsoft wel eens tijd voor een remake.

Achter de release van Jetpac Refuelled hangt stiekem een complete promotiecampagne rond Rare. Men is namelijk van plan om de geschiedenis van deze eigenzinnige Britse ontwikkelstudio uit de doeken te gaan doen via geleidelijke releases van steeds meer Rare kla iekers op het Xbox Live Arcade platform. Jetpac was één van de eerste games van de ontwikkelaar en dus is het niet zo vreemd dat men als eerste met deze game opnieuw op de proppen komt.

Jetpac is eigenlijk heel simpel te omschrijven. In feite werkt de game net als bijvoorbeeld Geometry Wars met één speelveld vol met gegenereerde vijanden, alleen is alles meer verticaal georiënteerd. Jouw mannetje heeft een te opwaarderen lasergun en met een jetpack kun je stijgen en dalen. In eerste instantie is het de bedoeling dat je een raket bouwt waarmee je naar het volgende niveau kunt vliegen. De onderdelen van deze raket vindt je verspreid over verschillende zwevende platformen waar je zo naartoe kunt vliegen. Dat gaat toch heel wat gemakkelijker dan met Captain Olimar en zijn Pikmin! Is je raket eenmaal compleet, dan moet ie nog gevuld worden met brandstof wat geleidelijk aan het speelveld binnen komt zweven in de vorm van brandstofcellen. Het bijtanken van je raket doe je in ieder level opnieuw, terwijl je om de vijf levels weer een nieuwe raket moet bouwen.

Jetpac Refuelled is in eerste instantie een erg eenvoudige game met weinig vijanden op het scherm die bovendien niet al te snel en beweeglijk zijn. Geleidelijk aan wordt de game echter steeds moeilijker en vullen de speelvelden zich al snel op met hordes aan vliegende beestjes. Het is dan een kwestie van heel effectief gebruik maken van de stijgings- en dalingsmogelijkheden van de jetpac. Alles komt aan op timing en hoe snel je jezelf een weg weet te banen naar die brandstofcellen en raketonderdelen. Jetpac Refuelled heeft meer dan honderd speelvelden, dus je kunt waarschijnlijk een redelijke inschatting maken over hoe lang je met de game bezig zult zijn. Vooral als je highscores wilt behalen, ben je er wel eventjes zoet mee.

Leuke toevoegingen aan deze game zijn de originele ZX Spectrum versie, een co-op multiplayer modus en een leuk stukje geschiedenis over de game en ontwikkelaar Rare. Waarschijnlijk zul je niet lang met de ZX Spectrum versie bezig zijn, aangezien de gameplay zo goed als hetzelfde is, alleen met veel mindere graphics en geen achtergrondmuziek. Wel moet gezegd worden dat de moeilijkheidscurve van het origineel een stuk steiler is en dat de vijanden minder voorspelbaar zijn. Mocht je dus voor een extra uitdaging willen gaan, dan is het origineel wellicht wat voor jou.

Jetpac Refuelled is al met al een leuke toevoeging aan het XBLA portfolio. De game springt er op geen enkel vlak echt uit ten opzichte van andere actiegames op het platform, maar je doet er zeker geen miskoop mee. De vele speelvelden, highscores en de te behalen achievements kunnen je lang genoeg geboeid houden. Helaas wordt de gameplay op den duur wel wat eentonig en weet het je niet zo lang vast te houden als bijvoorbeeld Geometry Wars. De actie is er niet dynamisch genoeg voor. Bovendien valt de afwi eling in omgevingen en vijanden een beetje tegen, wat je zeker later in de game zult merken.