Imperial Glory | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Ontwikkelaar Pyro en uitgever Eidos. Zelden zijn deze twee genoemd in een zin waarbij het niet ging over een deel uit de Commandos reeks. Sinds kort heeft Pyro de wereld een nieuw spel geschonken wat weer het nodige tactische inzicht vereist: Imperial Glory. De beste omschrijving is een verwerking van het bordspel Risk tot een mix met Rome: Total War, een teentje Pirates of the Caribbean en een scheut Civilization. We namen het spel onder handen om te zien of het een smakelijk mengsel is geworden.

Imperial Glory (IG) is een mix geworden van turnbased en realtime strategy. De politieke besli ingen op de wereldkaart worden om beurten genomen, net als het delven van grondstoffen en het verplaatsen van eenheden. Komen de grootmachten op de wereldkaart tot een conflict, dan zoomt het spel in op het territorium van de strijd en kan er in een volledige 3D omgeving naar hartelust worden geëxperimenteerd met allerlei oorlogstactieken. Hierbij dient de speler op te letten welke eenheden het beste tegen elkaar presteren en in wat voor formatie. Soms zijn er gebouwen of natuurlijke obstakels als voordeelposities te gebruiken in de strijd. De echte turnbased liefhebbers kunnen de strijd aan de hand van de eenheden ook laten berekenen en zich enkel op het management van het Rijk richten.

Bij aanvang van het spel zijn er drie tutorials en vijf campagnes beschikbaar. De tutorials beschrijven in het kort de speelstijl op de overzichtskaart, geven aan hoe er succesvol op het land moet worden gestreden en werpen een blik op zeegevechten. Bij de summiere uitleg had iets dieper op het managementgedeelte ingegaan mogen worden; tijdens de eigenlijke campagne is het soms maar afwachten wat bepaalde politieke besluiten tot gevolg hebben.

De vijf campagnes gaan ieder in op de ontwikkeling van een grootmacht rond de 18e eeuw. De te spelen naties zijn Groot Brittannië, Frankrijk, Oostenrijk, Pruisen en Rusland. Voor de Hollanders die een roemrijke rol voor ons kikkerlandje zien: helaas, Nederland is enkel vertegenwoordigd als figurant onder de naam Batavia. Hoofdstad Bru el en één haven: Amsterdam. Het land kan worden ingelijfd als provincie. Ieder Rijk heeft tijdens de campagne een aantal speciale voordelen. Zo kan Engeland als zeemacht al vroeg schepen produceren. Frankrijk daarentegen kan direct aan de training van soldaten beginnen.

Het spel start rond 1789 en loopt door tot 1830. Tijdens het spel zullen bij het aantrekken van strategen, ook bekende namen om de hoek komen kijken. Bij Engeland bijvoorbeeld Wellington en bij Frankrijk Napoleon. Onvermijdelijk doet deze titel denken aan eerdere edities uit de Total War reeks, met als meest recente voorbeeld het sterke Rome: Total War. Imperial Glory heeft echter de nodige eigen verra ingen in petto. Tijdens het spel is er een 'technology tree' te doorlopen met vier stromingen, een systeem vergelijkbaar met Empire Earth. Onderzoek kan worden gestaakt wegens kostenbesparing, of aangemoedigd door het bouwen van scholen en universiteiten. Zijn er voldoende uitvindingen onderzocht, dan rolt het Rijk in een volgend tijdperk na de keuze voor een bestuursvorm. Anders dan bij de meeste RTS spellen (Age of Empires, Empire Earth, Civilization) heeft IG slechts drie tijdsperiodes.

Om terug te komen op de vier stromingen in het onderzoek chema: deze zijn ongeveer gelijk aan de vier verovering trategieën die er in het spel voor handen zijn. Zo geeft de eerste tak van het schema voordelen bij het inwinnen van grondstoffen. Grondstoffen heeft iedere staat nodig en zijn ook onderling te verhandelen. Er zijn er vier: goud, ruwe materialen, populatie en voedsel. Goud komt voort uit handel en belasting, ruwe materialen worden ingewonnen na het bouwen van houtzagerijen, mijnen etc. Voedsel wordt verbouwd op boerderijen en de populatie werk je omhoog door ziekenhuizen te stichten en zo het sterftecijfer omlaag te werken. Je bevolking is het enige wat niet is te verhandelen en vormt daardoor vaak de bottleneck om de speler niet te gemakkelijk alles vol te laten bouwen.Vervolgens is er de militaire tak. Hier vindt onderzoek plaats naarbetere barakken, stallen en andere trainingscentra. Aanvankelijk zijnunits enkel te trainen in de hoofdsteden van je staten, waardoor jegenoodzaakt bent wijs met ze om te springen. Voor het verplaatsen vanje legers op de overzichtskaart, dien je ze eerst te binden aan eenleidinggevende. In het begin is er de kapitein, een vrij lage rang dieenkele troepen kan begeleiden. Na het uitbreiden van je militaireacademie zijn ze op te waarderen tot hogere rangen zoals kolonels engeneralen. Ook voor de infanterie, cavalerie, artillerie en broodjesbrie verschijnen nieuwe units.

Een militair leider palmt nieuwe lidstaten met geweld in, vertrouwendop de constante productie van units en minder politiek correctgebabbel. Het real-time vechten in 3D is vergelijkbaar met hetgeen uitde Total War spellen; duizenden units op een kluitje. Juiste formatieszijn van levensbelang. De camera is hierbij wel eens lastig teplaatsen. Ook op zee moet er worden gestreden, waarbij vooral de wind,het blikveld vanaf je schepen en hun munitie een vitale rol spelen. Wilje het vijandelijke schip tot zinken brengen, de zeilen verwoesten omhet stil te leggen of de bemanning afslachten om het schip in te nemen?De keuze is aan jou. Zowel je zeelieden als manschappen op het landdoen ervaring op bij hun strijd.

"Wie heeft er gisteren bruine bonen gegeten?!"

Dan is er de politieke tak. Voor de fijnproevers die geen zin hebben inoorlogen en gebieden liever vreedzaam annexeren. Van belang hierbij isde relatie met het gebied. Bereikt de waardering van het land eenwaarde van 100% voor je rijk, dan zal de staat zich vanzelf aan jezijde scharen en niet meer wijken totdat ze ingenomen wordt door eenvijandige natie. Deze waardering is op te krikken door het onderhoudenvan goede handelscontacten (genoeg goud doet wonderen), het aangaan vaneen gezamenlijk defensief verdrag of coalitie, het betreden vanelkanders grondgebied toelaten, schenkingen verlenen, het uitwi elenvan legers en ga zo nog maar even door. Zeer nuttige opties zijn hetbouwen van een consulaat in het gebied om je populariteit teversterken. Een lokale krant oprichten is goed voor de propaganda.Volledig op deze wijze is overigens niet te winnen: op een gegevenmoment hebben de vijf grote rijken alle beschikbare staten opgeslokt.Een politiek trucje wat dan nog rest is het ondersteunen van deopstandige autochtone troepen in een land. Wanneer je dan tot oorlogbesluit met het heersende rijk, zal de lidstaat zich vrij vechten en isweer klaar om te worden ingenomen.

Voor spelers op zoek naar rijkdom, is er de handelstak. Hierin wordtonderzoek verricht naar grotere winsten uit je handelsbetrekkingen metde overige staten. Voorbeelden zijn nieuwe handel chepen om jezeeroutes intensiever te benutten, uitbreidingen aan dehandelsdepartementen in het buitenland, douaneposten voor tolheffingenop goederenverkeer of smokkelroutes om nog omzet te halen uit versperderoutes. Bijna al de transacties met de andere naties gaan gepaard meteen hoeveelheid goud. Voor een vreedzame omgang met het buitenland isgoud onmisbaar en geeft (als je er ladingen van biedt) ook nieuwemogelijkheden. Heeft je rijk namelijk een flinke vaste stroom vaninkomsten, dan annexeer je geen gebieden maar koop je ze simpelweg vanandere naties.

Met het onderzoeken worden nieuwe quests vrijgegeven die bij hetbehalen een bonus voor je rijk opleveren. Overwinnen kan uiteindelijkdoor het behalen van de meeste punten (gebaseerd op je economische enmilitaire positie) of door de gehele kaart te veroveren. Ben je eenmaalop de campagnes uitgekeken, dan zijn er nog de historische scenario’swaarin bekende veldslagen zoals de slag bij Waterloo (met onze eigenPrins van Oranje) zijn na te spelen. Naar verwachting zal dit niet snelgebeuren: een campagne loopt van 1789 tot 1830, waarbij iedere beurtéén speelmaand in beslag neemt. Aangenomen dat je bij iedere beurt eenminuutje besteedt aan micromanagement en de uitkomsten van gevechtenlaat berekenen, ben je al meer dan 40 speeljaar = 480 beurten = 8 uurbezig voor één partij. Multiplayer matches zijn via LAN en online tespelen met maximaal 4 spelers, maar moeten helaas het turnbasedgedeelte mi en.

Grafisch is de speelkaart niet iets om over op te scheppen, deze draaitdan ook om het overzicht. De gevechten zien er wel goed uit, het scheptgrootse voldoening de troepen van de tegenstander te overlopen metma a’s ruiters. Het doet niet onder voor Rome: Total War. Veel geluidis er niet; het meeste komt voort uit je troepen bij de veldslagen. Deachtergrondmuziek van het spel dringt zich niet op tijdens het spelen.

Pyro heeft met Imperial Glory de ultieme vorm van Risk op de PCbereikt, gecombineerd met de grootschalige 3D battles uit spellen alsde Total War reeks. De meeste RTS liefhebbers zullen een aankoop goedmoeten overwegen door de diplomatieke haken en ogen en het turnbasedgedeelte wat het spel bevat. Wie bij het horen van Shogun of Medievalhet hart sneller gaat kloppen én op z’n tijd van een potje Risk houdt,rent het beste naar de dichtstbijzijnde gameshop om deze titel in decollectie op te nemen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou