Glory Days 2 | Gamer.nl

Vervolggames zijnpopulair in de game-industrie. Je kunt immers lekker teren op de populariteitvan het origineel, wat je flink wat marketingkosten scheelt. Wanneer hetorigineel echter een compleet onbekende titel is, wil een vervolggame wel eenseen contra-productief effect hebben. Ikzelf bijvoorbeeld, heb de neiging omvervolggames compleet te negeren wanneer het origineel geen belletje bij mijdoet rinkelen. Om die reden heb ik Glory Days 2 eigenlijk de hele tijdgenegeerd, totdat het spel in mijn brievenbus belandde. Tot mijn schaamte, wanthet is een alleraardigste titel. Het originele Glory Days verscheen overigensin 2005 zeer low-profile voor deGameboy Advance. Glory Days 2 biedt een zeer verfri end spelconcept enslaagt erin een zeldzame balans te vinden tu en actie en tactiek. De opzet vanhet spel is eigenlijk bijzonder simpel, maar wordt door de verschillendespelelementen die elkaar briljant aanvullen, toch nog zeer complex. In GloryDays nemen twee legers het tegen elkaar op en is het de bedoeling om met hetene leger, de basis van de andere de vernietigen. Het speelveld is geheel vlaken horizontaal, met de ene basis geheel links in de spelwereld, en de anderegeheel rechts. Vanuit elke basis rukt een kolonie tanks en infanterie oprichting de andere basis, met als gevolg dat ze ergens in het midden elkaartegen komen en het vuur op elkaar openen. De frontlinie zal steeds verschuiven,afhankelijk van welk leger het sterkste is, en uiteindelijk zal één van beidelegers de vijandige basis bereiken. Jouw rol in dit gevecht is die van piloot, van een helikoperof een vliegtuig. Je vliegt over het slagveld heen en dropt bommen op devijandelijke troepen. Met andere projectielen neem je vijandige vliegtuigenonder vuur. Wanneer je een helikopter bestuurt kun je overal waar je wil landenen vriendelijke eenheden oppikken, om ze elders op het slagveld te droppen. Ookkun je onschuldige burgers oppikken en veilig naar je basis evacueren. Hetaanschaffen van nieuwe eenheden en het inzetten van superwapens, is daarnaast eveneens jouw pakkie-an. Je verdient geld door vijanden af te maken en doorcontroleposten op het slagveld in je bezit te hebben. Die controleposten kun jealleen met infanterie veroveren en zorgen voor een continue geldstroom en zijneveneens een redelijk verdedigingswerk tegen vijandige tanks en infanterie. Metdat geld dien je vervolgens nieuwe eenheden aan te schaffen. Naast de standaardtanks en infanterie kun je ook eenheden kopen met luchtafweergeschut en extraammunitievoorraad. Deze laatste zijn handig, omdat je dan niet steeds naar debasis terug hoeft te vliegen voor een nieuwe voorraad bommen. Nadeel van debevoorradingswagens is overigens dat ze enorm explosief zijn. Wanneer de vijandze onder vuur neemt, gaan alle tanks die er in de buurt rijden mee de lucht in.

Twee superwapens in de praktijk.

Door burgers te evacueren en door vijanden te doden, verdienje punten waarmee je de speciale superwapenskunt gebruiken. Afhankelijk van de mi ie staat één type superwapen tot jebeschikking. De ene keer kun je een vliegtuig oproepen dat bommen dropt op hetslagveld, in een andere mi ie staat een zelfbestuurbare V2-raket tot jebeschikking. Deze laatste kun je overigens alleen oproepen wanneer je gelandbent bij je basis. Glory Days 2 kent een prettige besturing waarmee je deverschillende taken die je moet uitvoeren, zeer eenvoudig aan kunt sturen. Hetspel is zowel met de stylus als met de knoppen te besturen en schakeltautomatisch over naar de besturing die je op dat moment gebruikt. Persoonlijkvond ik de knoppenbesturing fijner, omdat die iets nauwkeuriger is, maar debesturing met de stylus is net iets intuïtiever. Wat vooral prettig is, is dathet aankopen van eenheden op elk moment tijdens het spelen kan door gewoon derechter trigger in te drukken.Wanneer je een vliegtuig bestuurt zal die zelfs gewoon door blijven vliegenterwijl je inkopen doet, ideaal voor tijdens de vlucht terug naar de basis.

Links: de mi ies zijn tot in detail in te stellen. Rechts: de melodramatische teksten tu en de mi ies.

Met een singleplayercampagne van 16 mi ies is Glory Days 2onderhoudend, zeker omdat de meeste mi ies behoorlijk pittig zijn en toch weleen aantal pogingen nodig hebben om ze succesvol af te ronden. De campagnewordt aan elkaar geregen door een verhaal dat wordt verteld via brieven van eensoldaat aan het thuisfront. Deze teksten zijn enorm melodramatisch en volpatriottisme, maar ze doen verder hun werk. Het oogt mi chien wat sober, maarvoor een spel met een beperkt ontwikkelbudget is het een mooie tu enoplo ing.Naast de campagne is het ook mogelijk een willekeurige mi ie te starten waarbijje zelf, tot in behoorlijk detail, de parameters voor de mi ie kunt bepalen.Dit kan natuurlijk ook in de multiplayermode waarin acht spelers, in twee teamsvan vier, het tegen elkaar op kunnen nemen. Helaas heb je meerdere exemplarenvan het spel nodig om van de multiplayer te genieten, een gemiste kans.