door: Michael Wolf Visser

Opleidingen van maanden achter elkaar. Oefeningen, uitzendingen en menig conditieproef en speedmarsen achter je gelaten stap je een weergaloze helicopter in met dubbele rotoren om zo met je complete strike squad afgedropt te worden bij je insertion point. Het klinkt mij realistisch in de oren, vooral omdat ik zelf het nodige heb meegemaakt bij onze strijdkrachten. Niet dat ik afgedropt ben bij een insertionpoint met een Chinook of dat ik op uitzending ben geweest, maar de oefeningen en simulaties waren realistisch genoeg.

In de huidige periode van realistische wargames, first person shooters en tactical games komt Ubisoft met haar nieuwste creatie. Tom Clancy's Ghost Recon. Tactisch, realistisch en vooral gebaseerd op commandovoering en teamwork. Als we de gegevens moeten geloven de meest realistische tactical shooter met gedetailleerde achtergronden, snel denkende AI van zowel jouw eigen teammaten als de vijand en environmental sounds waarbij menig counterstrike level op haar grondvesten moet shaken. Mooie beloftes niet waar? Laten we eens kijken of Tom Clancy's Ghost Recon dit ook daadwerkelijk waar maakt.

Go Code Alpha

Een vrij grote installatie van 955 mb op je HD rijker begin je aan je Tour of Duty. Ghost Recon schuift je in de schoenen van een groepje Green Barets met de bijnaam “The Ghosts”. Dit team wordt uitgezonden om voor enige openbare operatie de nodige “voorbereidingen” te treffen. Dit special ops team gaat voornamelijk naar gebieden van het voormalig Rusland. Tsjetjenië, Tbilisi en andere erg moeilijk uit de bek te krijgen namen. Maar na een introfilmpje gemaakt met de ingame engine, krijg je al het gevoel wel eens met een aardige game te kunnen zitten.

Ghost Recon geeft je complete vrijheid met hoe jij de instellingen wilt hebben, toetsen, graphics en audio zijn zo aan te passen dat ze op jouw systeem het beste draaien. Geen ingewikkelde praktijken, alleen schuifjes, meer keuze opties en de mogelijkheid om je toetsen anders te zetten.

Er is een keuze om te beginnen met een Trainings missie. Mocht je die kiezen dan krijg je de mogelijkheid om eens te kijken wat welk wapen voor impact heeft, hoe je een claymore plaatst en hoe je commandos geeft aan de rest van je squad.

Goed, de eerste missie dan maar, we starten een campaign. Het bewijs dat Ubi Soft verder is gegaan op haar succes formule van Rainbow Six. Een stem, een mission briefing en een wereldkaart waarop een stipje knippert om aan te geven waar je jezelf dadelijk zal bevinden.

De commandant geeft ons de opdracht om de “poten” onder een rebelse groep te stoten. Geen punt, lets kick some ass. Alhoewel? Eerst komt je tactical planning scherm naar voren, iets dat ik totaal vergeten was uit de Rainbow six tijd. Gelukkig hoef je dit keer geen compleet stappenplan te maken, alleen de teamleden selecteren die zullen mee doen aan de missie. Je krijgt de keuze uit een aantal mogelijke eigenschappen waarin sommige teamleden uitblinken. Denk bijvoorbeeld aan een sniper, een rifleman, support- of een demo-expert. Gezien we vandaag iemand in een bebost gebied gaan neerleggen besluit ik 2 snipers mee te nemen. Geen zin om zelf te kiezen wie er mee moet? Dat is geen punt omdat je met een druk op de auto assign knop de computer een indeling laat maken. Time to party!