Het concept van Ghost Master is origineel. Controleer spoken en jaag mensen de stuipen op het lijf. Eindelijk eens een aanval van de andere kant, niks spoken opjagen, maar mensen opjagen! Want nu zijn de mensen de bay guys en de spoken je vrienden. Hierbij heeft ieder spook zijn eigen unieke vaardigheden. Door hier tactisch gebruik van te maken jaag de mensen de stuipen op het lijf en rennen ze gillend het huis uit. Heerlijk toch? Angst opwekkend

Het spel begint simpel. Een studentenhuis vol met vrouwen. En iedereen weet natuurlijk dat dit de doelgroep is om eens lekker te laten schrikken. Bij het begin van een missie kan je vier tot acht spoken selecteren om mee te nemen. De spoken zijn verdeeld in een aantal categorieën, waarmee je een idee krijgt hoe eng de spoken zullen zijn. In het begin heb je vooral de beschikking over sprites en disturbances, later op in het spel kan je ook gebruik maken van elementals, vapours, frigteners en horrors. Waarbij de laatste de mensen natuurlijk het bloed stil doet staan. In iedere categorie zitten een aantal spoken, welke ongeveer dezelfde angst opwekken.

De geesten zijn op verschillende manieren te gebruiken. Belangrijk is dat de mensen alleen je acties of resultaten daarvan zien, het bewegen van je spoken niet. Hierdoor kan je gemakkelijk door het huis spoken en rustig je acties uitdenken. De acties die je spoken kunnen uitvoeren zijn divers, sommige laten stoelen zweven, andere maken enge geluiden. Sommige spoken zijn wat kieskeuriger, deze zijn alleen aan een bepaald voorwerp te binden, bijvoorbeeld een piano of een tv.

Door het laten schrikken van mensen krijg je fear. En fear is de basis van je werk als Ghost Master. Fear is namelijk nodig om spoken op te roepen. Voelen mensen zich gerust, dan daalt de fear weer, waardoor je weer minder spoken kan oproepen. Het idee is natuurlijk om te beginnen met een aantal kleine schrikacties en toe te werken naar een gigantische avond vol met horror waarmee de mensen gillend gek worden.