Review
Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

Waarom looten in de fijnste Forza ooit?

Geschreven door Sander Hölsgens op

Conclusie

  • Forza Motorsport 7 werkt mee aan een reeks fantastische maanden voor het racegenre: het is een geraffineerde, uitgebreide en uitmuntende game, zij het zonder de racestandaard te verleggen.
    Score: 80 Uitstekend
    • Physics, A.I., carrièremodus, techniek
    • Prize boxes en dlc
Forza Motorsport 7 wil te graag meeliften op de loot-boxes uit Overwatch en de packs voor Fifa Ultimate Team, maar buiten deze overbodige spelmechaniek is dit een ijzersterke racegame — en het zoveelste bewijs dat dit unieke maanden zijn voor het genre.

De kracht van Forza Motorsport schuilt vanaf het eerste deel in de uitstekende carrièremodus, de vele mogelijkheden om het grote aantal bolides naar eigen hand te zetten en de toegewijde onlinegemeenschap. Forza zet bovendien steevast in op een gelikte en sensationele race-ervaring. Microsoft zet deel zeven in de markt als het audiovisuele uithangbord voor de Xbox One X.

Forza Motorsport 7

Die marketing is gerechtvaardigd. Forza 7 laat zelfs op een doorsnee Xbox One en een redelijke game-pc (nota bene: de pc-versie levert meerdere gamers op dit moment pre-load-problemen op) concurrenten als Project Cars 2 en F1 2017 qua uiterlijk ver achter zich.

Ook de physics en A.I. hebben grote sprongen gemaakt ten opzichte van Forza 6. Vooral dat laatste komt de races ten goede. Hoewel de carrièremodus altijd al de moeite waard is geweest, waren de in deel vijf geïntroduceerde Drivatars vooral op papier interessant. Het feit dat de A.I. de rijstijl van gamers (en vooral je vrienden) overnam, leidde niet per se tot uitdagende nek-aan-nek-races. Ofwel gingen de topcoureurs er vanaf de start als een speer vandoor, of je was zelf simpelweg ruim sneller.

Forza 7 biedt wat dat betreft een race-ervaring die dichter in de buurt komt van games als F1 2017, waarbij je relatief snel ontdekt welke moeilijkheidsgraag bij je past. Bovendien laat Foza 7 je voorafgaand aan iedere offlinerace aan een hoop variabelen sleutelen, waarbij je dus naar hartelust de A.I. naar wens kunt bijschaven. Mede gezien de vele beschikbare kampioenschappen en raceklasses is Forza 7 daarom uitermate geschikt voor gamers die niet meteen online gaan. Zeker als je voor iets langere races kiest duurt het voltooien van verschillende competities wel een paar uur.

Forza Motorsport 7

Lieve Jaguar XJ220

In die uren maak je uitgebreid kennis met de indrukwekkende physics van Forza 7. Hoewel bij lange na niet zo verfijnd als in Assetto Corsa en iRacing, is het racen met bolides als de Renault F1 R 26, Ferrari F40 en Need for Speed 2-klassieker Jaguar XJ220 een openbaring. Het is bovendien uitzonderlijk dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nu zo’n onstuimige Gymkhana-bolide of een McLaren F1 GT uit 1997 bestuurt: zelfs met een controller overtuigt Forza 7.

Sterker nog, waar ik twee weken geleden nog lovend sprak over de controllerbesturing van Project Cars 2, zou ik nu willen stellen dat Forza 7 hier met gemak overheen gaat. Dit is qua besturing bij uitstek de fijnste Forza Motorsport, of je nu met controller of met een in een Playseat ingebouwd stuurtje speelt. Met een keuze uit 700+ wagens, de fikse carrièremodus, de vanzelfsprekende onlinemodi en de voor consolebegrippen prima physics is Forza Motorsport 7 na deeltje vier tevens de sterkste en gepolijste in Turn 10’s raceserie.

Toch besloot de in Redmond gevestigde ontwikkelaar dat het nodig was om in te spelen op het succes van Fifa Ultimate Team en de vele andere games met crates en loot-boxes. Met de verdiende coins kun je in Forza 7 meer dan enkel nieuwe wagens en daarvoor bestemde upgrades kopen. De game probeert je verschillende prize-boxes aan te smeren, elk voor een ander bedrag en met verschillende beloningen: van een zeldzame bolide en een nieuw ontwerp voor je overall tot zogenaamde mods waarmee je bonussen kunt verdienen. Per race of kampioenschap kies je een drietal mods, elk een andere extra uitdaging biedende. Slaag je er vervolgens in om met een voorsprong van 25 meter te winnen of simpelweg met een vast camerastandpunt te racen, dan draagt dit bij aan je prijzengeld.

Van toegevoegde waarde zijn zulke ingrepen niet: de uitdagingen zelf vallen tegen en het is vooral omslachtig om na elke verreden race of twee weer prize-crates te kopen en een paar nieuwe mods te kiezen. Laat je deze spelmechaniek achterwege, dan komt dat je bovendien duur te staan: na een uurtje of zeven, vereist de meerderheid van de kampioenschappen meer dan een Golf GTI of een Formule E-wagen. De wagen worden dan dusdanig prijzig dat je ofwel met de mods aan de slag moet gaan of eerder gewonnen races opnieuw dient te rijden om op een redelijk tempo vooruitgang te boeken.

Goddank probeert Turn 10 zich niet nog eens te branden aan het uit Forza 5 verguisde dlc-festijn: je koopt de prize-boxes simpelweg met de coins die je in-game bijeen sprokkelt. Maar hoewel de goedkoopste versie een overdonderende hoeveelheid content biedt, is het toch opvallend dat er wederom een ‘car pass’ is en er gelijk bij de release al een Fast & Furious-dlc-pakket online staat. De car pass zit overigens inbegrepen in de 100 euro-kostende Ultimate Edition, maar zelfs met die versie krijg je waarschijnlijk niet alle toekomstige dlc.

Forza Motorsport 7

Weer

Helemaal vrijuit gaat Turn 10 dus niet, maar uiteraard geldt hier de platitude: deze kanttekeningen doen er niet langer toe als je eenmaal de Nürburgring met een Nismo Motul GT-R bevecht, zeker als er een storm in de lucht hangt. Zo dynamisch en subtiel als Livetrack 3.0 uit Project Cars 2 zijn Forza’s weersomstandigheden niet, maar zo’n storm levert wel fenomenale races op, vol opspattend water, grijsgrauwe vergezichten en daverende inhaalacties. Met andere woorden: Forza Motorsport 7 is een uitstekende racegame, ongeacht of je nu op de technisch achterhaalde Xbox One speelt of wacht op de vanaf november verkrijgbare X.

Forza Motorsport 7 is vanaf nu verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Voor deze review is de game op de Xbox One S gespeeld.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoofd van PlayStation Andrew House treedt af Eerste aflevering The Witcher-documentaire uitgebracht
23

Reacties op: Forza Motorsport 7

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • armilo-theus

    • 3 oktober 2017 12:05
    Its all in the money

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 3 oktober 2017 12:36
    Mijn vraag is vooral is het zo uitgebreid als Forza 2, 3? 4 was een misbaksel wat mij betreft.

    Nog geen X1 gekocht, maar als deze écht zo goed is, dan haal ik hier zeker een XONE X voor in huis. Lekker ouderwets aan je auto knutselen, van binnen en buiten. En aan de rondetijden op je favoriete circuits.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paul_Power

    • 3 oktober 2017 12:43
    Ik zou hem voor de PC nog heel even laten liggen, want er zijn daar erg veel problemen op dit moment. Laadschermen die blijven hangen, random crashes, ZWARE framerate drops. Ik wacht heel even tot dat gepatched is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 3 oktober 2017 13:16
    @paul_power

    Was te verwachten, alles in de Windows store op de pc is K*T wat van MS komt.
    Horizon precies hetzelfde verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 oktober 2017 14:22
    @paul_power Er is een nieuwe patch van NVidia uit die dat euvel schijnt te verhelpen.
    Dat ligt dus niet per se aan de Windows Store.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 3 oktober 2017 16:16
    @fonsrutte

    Dit was met Horizon ook hetzelfde verhaal, dat spel heeft op de dag van vandaag nog zoveel bugs en crashes dat het niet leuk meer is om te spelen op de pc. Ik verwacht dan ook niet dat een Nvidia patch dit gaat verhelpen bij Forza 7. Zoveel spijt gehad om dat spel te kopen op de pc dan.

    Ik hoop echt dat Sea of Thieves een goede PC launch gaat krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 3 oktober 2017 18:25
    @spreadthehate Ik speel the alpha's van de game en nog geen een keer een crash gehad, dus ik verwacht een goede launch van hun.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 3 oktober 2017 20:25
    @armilo-theus

    Mooi om te horen! Kan niet wachten op dat spel :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 3 oktober 2017 15:15
    The future is G.A.A.S.

    Zorgwekkend, games die rondom een dlc/lootbox systeem gebouwd worden, kunstmatige grinds om je maar te motiveren om lootboxes te kopen. ("ja maar die hoef je toch niet te kopen? " , waarom moet ik mezelf dan kapot grinden om een auto te unlocken ??? )

    Wellicht zal het 85% van de casual gamers geen reet interesseren, maar Games As A Service is de nieuwste seasonpass-cancer van de industrie. En ms gaat er groots op inzetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 oktober 2017 15:49
    @casualkiller "En ms gaat er groots op inzetten."
    Heb je daar een bron bij of is dit een onderbuikgevoel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 3 oktober 2017 16:05
    @fonsrutte Nee hoor er zijn genoeg interviews van de laatste tijd met phil spencer waarin hij het min of meer bevestigt.

    " While Nintendo and Sony are each releasing GOTY contenders in the form of Zelda: Breath of the Wild or Horizon Zero Dawn, where is Microsoft’s answer to those? Well, here’s an answer of sorts from Spencer:

    “The audience for those big story-driven games… I won’t say it isn’t as large, but they’re not as consistent,” says Spencer. “You’ll have things like Zelda or Horizon Zero Dawn that’ll come out, and they’ll do really well, but they don’t have the same impact that they used to have, because the big service-based games are capturing such a large amount of the audience. Sony’s first-party studios do a lot of these games, and they’re good at them, but outside of that, it’s difficult – they’re become more rare; it’s a difficult business decision for those teams, you’re fighting into more headwind.”

    This is not explicitly saying outright “Xbox One is avoiding these games because of this reason,” but it’s certainly implied, given the Xbox’s catalog over the past few years. And Spencer does go on to say that he loves single player, story-based games (citing Inside as one of his favorite games of last year), and that there needs to be a balance between traditional, big, story-driven games and the new games-as-service genre. "

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 oktober 2017 16:34
    @casualkiller Het betekent niet per definitie grinden en lootboxes, dat is niet meer dan een slechte implementatie ervan en dat is dus ook niet waar MS groot op in zal zetten neem ik aan. Het is dus ook een beetje kort door de bocht om te zeggen dat alle GAAS gebouwd zijn rond lootboxes en grinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 3 oktober 2017 16:41
    @fonsrutte ik ben het wel met hem eens, uiteindelijk komt het daar vaak wel op neer. EA hanteert met Battlefield een soort gelijk systeem.

    Niet zo heel veel mis mee, mits alles naar behoren werkt, én de support lang en goed verzorgd wordt. En daar schort het dus vaak aan. Bij veel MMO'S zie je dit volop. Bij de één is het goed verzorgd en bij de ander is het zonde van je geld, en uitklopperij.

    Ja, en dus is het in dit geval dat laatste bij Forza op de PC. Als je er lang over doet iig. Want er wordt dus kennelijk volop geklaagd dat de game niet naar behoren werkt. Ik vind dat niet kunnen, zeker niet bij een grote uitgever.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 oktober 2017 16:50
    @xtralinkuk Toch is het een beetje rare opmerking om te zeggen dat MS groots in gaat zetten op games die alleen maar gebouwd zijn rond grinden en lootboxes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 3 oktober 2017 17:59
    @fonsrutte ik heb het over GAAS, microtransacties, en ik durf te wedden, dat we dat nog veel meer gaan terug zien in komende ms titels als sea of thieves, crackdown, etc. Betalen bovenop je 60 euro games die kunstmatig kortgehouden worden, om je maar lootboxes en spul te verkopen.

    En zolang het puur cosmetisch is (denk hoe bv Titanfall 2 dat doet! gratis maps & game modus , maar betaalde skins voor je titans) heb ik daar geen problemen mee. Maar de manier hoe Forza er mee omgaat , daar draait mijn maag van om.

    edit:
    Kan je dit artikel van harte aanbevelen:
    http://www.pcgamer.com/behind-the-addictive-psychology-and-seductive-art-of-loot-boxes/

    Deze shit hoort niet in games thuis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 oktober 2017 18:14
    @casualkiller is dat exclusief voor titels die op de Xbox draaien? Nee toch? Nou dan.
    Dat het irritant is Ben ik helemaal met je eens hoor, maar veel titels die hebben zijn gewoon multiplatform, dus waarom je alleen naar MS wijst is mij een raadsel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 3 oktober 2017 20:09
    @fonsrutte Ik roep dit letterlijk bij elke titel die deze praktijken heeft, dat het vandaag ms is en forza, is gewoon zo. ik riep het vandaag ook bij Hawken, ftp titel die zijn servers sluit, en je kunt fluiten naar al je geïnvesteerde centen, gister bij Need for speed, dat ik verbaast was dat het niet eens betaalde dlc was … je kunt spoken zien hoor als je dat wilt, maar ik verzet me er openlijk tegen, wherever possible.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 4 oktober 2017 12:48
    @casualkiller Ok, het kwam op mij anders over. Ik moet je ook eerlijk bekennen dat ik niet al je comments lees. (:o).
    Zoals ik al zei zijn er een hoop games die het inderdaad verkeerd doen. Uiteindelijk is het de schuld van ons consumenten zelf, zolang de consument geld uitgeven aan dit soort dingen zal de industrie denken dat de consument dit wil.
    Het probleem komt ook doordat een game als Overwatch waar mensen veel lootboxes kopen blijkbaar of FIFA Ultimate Team waar consumenten bakken met geld uitgeven. Andere ontwikkelaars zien dat en willen daar een graantje van meepikken.
    Microtransacties, lootboxes, season passes en pre-orders ik heb het nog nooit gedaan.
    Ik wacht altijd eerst reviews af voor ik een game aanschaf en ga pas over op aanschaf als de game volledig gepatcht is.
    Ik zal de nieuwe AC ook zeker niet meteen aanschaffen, daar heeft Ubisoft me een iets te discutabele reputatie voor.
    Ik doe dus simpelweg ook niet mee aan die onzin, helaas zijn er genoeg die daar wel intrappen. Ubisoft lijkt er met AC iets van geleerd te hebben, ben benieuwd hoe lang dat duurt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 3 oktober 2017 18:58
    @casualkiller
    Ik ken ook zat games op de PS4 die dit hebben. Is Sony nu ook de duivel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 4 oktober 2017 12:49
    @-it- Ik had hem verkeerd begrepen blijkbaar, het ligt iets genuanceerder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord