Forbidden Siren 2 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Japanse horror kent zowel in hetWesten als in het Oosten een fervente fanbase. Persoonlijk hou ikniet zo van films als Ringu en The Grudge maar het valt niet teontkennen dat de films een fri e wind hebben doen blazen door hetgenre. Forbidden Siren 2 is net als zijn voorganger een poging om ditgenre over te zetten in game-vorm. Forbidden Siren slaagde hiergedeeltelijk in. Het verhaal was goed, maar de controls werd doorvelen toch gezien als iets dat de algemene “experience”tegenwerkte. Deel 2 is een kans om de negatieve aspecten te verhelpenen de serie naar een hoger niveau te tillen.

Het verhaal in Forbidden Siren 2 begintwanneer een aantal mensen tijdens een mysterieuze storm verzeildraken op het eiland Yamijima. Een eiland, dat later een gruwelijkverleden blijkt te hebben. Het verhaal springt gedurende de game overtu en de verschillende personages op een niet-chronologische wijze.Zo kan het voorkomen dat je eerst een mi ie doet met een kleinschoolmeisje dat zich op de totale tijdlijn later afspeelt dan demi ie die gespeeld wordt met de soldaat. Meerdere karakters wordenin de loop van de game beschikbaar, elk met hun (gebrek aan)vaardigheden. Naarmate je verder komt, zul je ook zien dat deverhaallijnen elkaar kruisen. Vooral later in de game geeft hetvoldoening om te zien hoe alles in elkaar valt.

Een wat meer standaard aspect aan degame zijn de zombies en demonen. Deze staan vooral later in de gamete wachten op eventueel langskomende prooi. Sommige karakters zijn instaat deze monsters te verslaan met wapens, maar het is geenuitzondering dat het personage absoluut geen verweer heeft tegen devijanden. Licht speelt ook een grote rol in deze game. Er zijn eensoort van spoken op het eiland aanwezig die zombies kunnen doenherleven. Bovendien zijn ze erg moeilijk van je af te slaan. Gelukkigis het mogelijk ze met licht te verslaan. Een zaklamp of een toortsdoet in die gevallen wonderen.

Een lampje is leuk, maar Sightjackingis wat je verder helpt in de game. Sightjacking is de mogelijkheid omtijdelijk te zien wat de vijand ziet. Dit stelt je in staat omlooproutes van de zombies te ontdekken, zodat deze kunnen wordenontweken. Ook kan het dienen als een waarschuwing ysteem als erplotseling vijanden aankomen. Op dat moment krijg je in een flits tezien wat de vijand ziet. Door het trillen van de controller en hetverkleuren van het beeld is ook te zien of je dicht bij een zombie inde buurt bent. Het verontrustende hijgende geluid van deze on-dodenduidt er ook op dat je mi chien op het punt staat ontdekt te worden.De combinatie van al deze effecten zorgt ervoor dat je in eencontinue staat van spanning zit. Meer dan eens wordt er meer tijdbesteed aan het Sightjacken dan aan het doorkruisen van een level.

De angst om ontdekt te worden wordtalleen maar versterkt door de duisternis die op het eiland heerst.Het moet wel worden gezegd dat deze duisternis, naast het versterkenvan de sfeer, ook zijn nadelen heeft. Het komt vaak voor dat eenlevel zó slecht zichtbaar is, dat je meer dan eens tegen murenoploopt en in rondjes loopt. Het kijken op de plattegrond is danmeestal de enige oplo ing om een uitgang of deur te vinden. Het wildan vaak niet helpen dat snel besli ingen moeten worden genomen omaan de klauwen van een zombie te ontvluchten. Het resultaat is vaakdat het level opnieuw moet worden gedaan.Om meteen maar door te gaan met denegatieve aspecten; de besturing van de karakters is het minstuitgewerkte aspect in deze game. Zo beweegt de camera tijdens hetheen en weer draaien te snel om genuanceerde bewegingen te maken. Omandere karakters opdrachten te geven of om van wapen te verwi elenmoet bovendien een menu worden geopend waar al deze opties op een rijstaan. Dit maakt het kiezen van een optie zeer omslachtig en haalt jevaak uit het ritme van de game. Op bepaalde plekken in de levels zijner de zogenoemde “context sensitive”-opties te selecteren. Zo kanbijvoorbeeld bij een gat in een brug door middel van de X-knop wordengekozen of je omlaag of er overheen wilt springen. Vaak is hethierbij zaak om behoorlijk precies richting het object te staan,anders zal de optie niet in beeld verschijnen. Dit is wederom ietsdat je uit de sfeer van de game haalt.

Het is weer de beurt aan een aantalgoede aspecten. Forbidden Siren 2 weet opvallend goed de sfeer vaneen Japanse horror-flick te benaderen. Om de personages zo echtmogelijk te laten lijken is er zichtbaar moeite gestoken in hetrealistisch laten bewegen van de karakters. Het modelleren van degezichten is ook uitermate mooi gedaan. Soms zijn de gezichten bijnaniet van echt te onderscheiden. Dit wordt vooral duidelijk tijdens despannende tu enfilmpjes waarin goed camerawerk wordt gebruikt. Ditwordt nog eens versterkt door de perfecte uitdrukkingen van emotiesop de gezichten. Sony heeft ook nog eens de moeite genomen om zowelde Japanse als de Engelse stemmen op de disk te zetten. Persoonlijkwas ik tevreden met de Engelse voice-cast, maar de mensen die het watvreemd vinden om al die Japanners Engels te zien praten doen er goedaan om de andere soundtrack op te zetten.

Een interactieve film met 3d controls,gedipt in een scherpe saus van Japanse horror: dat is mi chien welde beste term voor een game als Forbidden Siren 2. De nadruk ligtvoornamelijk op het maken van een meeslepend verhaal waarbij de sfeervan een Japanse horrorfilm zo veel mogelijk wordt benaderd. Ditaspect is dan ook zeer goed uitgewerkt. Matige controls verpesten degame niet, maar zullen veel mensen toch afschrikken in de eersteuurtjes van het spelen van de game. Als je je hier overheen kuntzetten, blijft er een enge en intrigerende game over die je latertrakteert op een aantal originele twists in het verhaal en in degameplay.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou