Football Manager 2015 – Als Hiddink na Van Gaal | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Football Manager 2015 is de vreemde eend in de bijt. Hoewel de nieuw interface de serie naar huidige designstandaarden moet tillen, is het juist een stap terug in de tijd. Vanaf Football Manager 2010 werkte Sports Interactive stukje bij beetje toe naar de toegankelijke, overzichtelijke en prettig ogende menustructuur van afgelopen jaar. Een goed werkende optie om de interface te scalen naar laptop-resoluties of juist naar 4k-schermen, zou afdoende zijn geweest.

Football Manager 2015

In plaats daarvan is gekozen voor de terugkeer van een zijbalk aan de linkerkant. Van daaruit ga je naar je inbox, financiën en selectie. Het gevolg? Er staat veel meer tekst op je scherm en je moet meer klikken om bij bepaalde informatie te komen. Net zo problematisch is het scherm waarop je de tactiek van je team bepaalt. Waar je in eerdere edities duidelijk en direct een overzicht had van de favoriete posities van spelers, hun kwaliteiten en hun medische toestand, word je door de huidige interface nagenoeg gedwongen om je a istent om hulp te vragen. Dit geldt natuurlijk niet als je al een geruime tijd coach van je team bent en je precies weet met wie je te maken hebt, maar ook dan komt het de overzichtelijkheid niet ten goede.

Een grote uitzonderingspositie is weggelegd voor de Cla ic-modus, die in 2013 werd geïntroduceerd en je in staat stelt om je enkel te richten op de belangrijkste zaken: tactiek en transfers. Het speeltempo ligt hier over het algemeen hoger en, belangrijker, de nieuwe interface komt hier wel goed tot z’n recht. Er is minder tekst op het scherm; de knoppen en snelkoppelingen zijn duidelijk en efficiënt.

Football Manager 2015

Van Gaal of Hiddink?

Een andere, naar eigen zeggen belangrijke verandering, is dat je aan het begin van je carrière aangeeft wat voor soort manager je bent. Je geeft aan op welk niveau je zelf gevoetbald hebt, of je meer op het veld staat of de Hiddink-manager uithangt en hoe goed je bent in het beoordelen, trainen en motiveren van spelers. Sports Interactive blaast deze feature enigszins op: ook in vorige delen kon je aangeven dat je in je spelerscarrière international bent geweest, wat doorwerkt in de moeilijkheidsgraad en de manier waarop pers en staff met je omgaan. In Football Manager 2015 is een nog explicietere manier om aan te geven hoe je de game wilt spelen: geef je aan dat je alle mogelijke diploma’s op zak hebt en een wereldberoemde voetballer bent, dan krijg je ook na een wanprestatie met een tweede divisieclub grote aanbiedingen van bekende landen of teams. Doe je dat niet, dan moet je zweten en zwoegen om een reputatie als trainer op te bouwen.

Op dit gebied voegt de feature wel degelijk iets toe, maar het komt nogal kunstmatig over om aan te moeten geven hoe goed je met financiën om kunt gaan en of je beter bent in het trainen van aanvallers of verdedigers. Het fascinerende van Football Manager is juist dat dit soort vaardigheden zich spelenderwijs ontwikkelen – en dat de game naar verloop van tijd een steeds beter inzicht krijgt in hoe je een team beheert. Daar van tevoren al een keuze in moeten maken, maakt de ervaring meer als een rpg en minder als een voetbalmanagementgame.

Football Manager 2015

Het vernieuwde scoutingsysteem verrijkt de ervaring juist wel. In eerdere delen wist je met enkele foefjes binnen een paar uur welke talenten tot wereldtoppers uitgroeien, ongeacht het niveau van scouts. In Football Manager 2015 is het vele malen belangrijker of een speler bij je team past – en hoe deze als persoon in elkaar steekt. Scouts geven ook zeer uiteenlopende verslagen; het loont zich om meerdere scouts een speler te laten beoordelen, wat meer tijd in beslag neemt en daardoor ook uitdagender is. Daar komt bij dat spelers een stuk kieskeuriger zijn: de reputatie van je team en de competitie waarin je speelt zijn meer dan eens de bottleneck, ondanks dat je een financieel aantrekkelijk contract hebt samengesteld.

Hoezee, Roda JC!

Een cruciale voetnoot is dat Football Manager 2015 zonder enige twijfel de meest uitgebreide en uitdagende voetbalmanagementgame van dit moment is. Het is ook indrukwekkend om te zien dat de game soepeler loopt dan 2010, 2011 of 2012 – en dat het mogelijk is om met Roda JC te promoveren.

Football Manager 2015 is nu beschikbaar voor pc, Mac en Linux.