FIFA Manager 08 | Gamer.nl

Electronic Arts bedient de voetbalmarkt van alle gemakken. Naast de voetbalsimulatie FIFA 08 brengt men ook FIFA Manager 08, en al even flitsende game die het managerperspectief inneemt. Waar met FIFA tegen Pro Evolution Soccer opgebokst moet worden, is er op het gebied van voetbalmanagers één titel die door iedere manager in spé gespeeld wordt: Football Manager. Met een 2008-editie van Football Manager die qua innovativiteit wat tegenvalt, is dit jaar de uitgelezen kans voor FIFA Manager om de afstand tu en de games wat te verkleinen.

FIFA Manager 08 is een gelikt spelletje. De menu's zien er duidelijk uit, veel spelers zijn van pasfoto voorzien (wat voor wat extra realisme zorgt) en je kunt de wedstrijden in 3D bekijken. Voor dit laatste wordt wel een oudere PlayStation 2-engine gebruikt en niet de gloednieuwe 'next-gen' engine die FIFA 08 z'n elan geeft op de Xbox 360 en PlayStation 3. Fantastisch ziet het er dan ook niet uit, maar het is wel wat levendiger dan de tekst en 2D-poppetjes waar we het in veel andere managers mee moeten doen.

Ook kiest FIFA Manager 08 een wat bredere kijk op het voetbal door je zo'n beetje iedere taak aan te bieden die het managen van een voetbalclub behelst. Dit betekent dat je niet alleen op het trainingsveld je krachten kunt bewijzen, maar je je ook bezig kunt houden met het bouwen van een stadion, het verkopen van voetbalshirtjes en het organiseren van fandagen. Dit alles is best aardig uitgewerkt, maar je merkt wel dat het ietwat afdoet aan de coachingskant van de game. Geen probleem, maar je moet wel weten wat je in huis haalt als je kiest voor FIFA Manager 08.

Stel je overigens niet teveel voor bij het bouwen een stadion. Het is nog niet mogelijk om met LEGO-blokjes je eigen voetbaltempel uit de grond te stampen, maar je kunt wat extra tribunes (ver)bouwen of de reclameborden van advertenties voorzien. Dit alles kost wel een buidel met centjes, net zoals veel andere leuke extra's. Omdat je in de carrièremode (je start hier bij een middelmatige club) jaren bij één club kunt blijven kun je in de loop der jaren rustig bouwen aan een club die zowel door de fans, de media, het bestuur en de spelers geliefd wordt.

De gameplay van FIFA Manager 08 is goed doordacht en geeft je zowel als trainer en manager genoeg opties om te doen wat je wilt. Zoals gezegd gaat de allesomvattendheid van de game wel ten koste van de diepgang. Ook kun je na verloop van tijd het best wel zat worden om werkelijk alle taken voor je rekening te nemen. Gelukkig kun je zelf besli en waar je wel en niet de verantwoordelijkheid voor neemt en ook bijvoorbeeld een saaie voorbereidingsweek laten simuleren.

Over het algemeen vermaakt de game echter goed en word je altijd wel beziggehouden met nieuwe ontwikkelingen. Zo kun je spelers één specifieke vaardigheid laten trainen, is het transfersysteem intere anter geworden door de onderhandelingen wat meer voeten in de aarde te geven en is de krant die wekelijks voor je neus krijgt een leuke toevoeging. Zo las ik dat mijn sterspeler, Richard Dunne van Manchester City, meer dan drie miljoen euro per jaar zou verdienen. Het was in The Sun (de ook werkelijk bestaande krant) gepresenteerd als een gerucht en toen ik op ging zoeken wat Dunne daadwerkelijk verdient, bleek dit nog niet eens de helft te zijn. Dit soort zaken geven de game wat meer schwung.

FIFA Manager 08 is, kortom, gewoon een aantrekkelijke voetbalmanager die met een wat bredere kijk op de voetballerij een fri e wind in het becijferde genre is. Vergeet alleen die mogelijkheid om tijdens de 3D-wedstrijden een speler onder controle te nemen, want die werkt (nog steeds) voor geen kant.