Iedereen die FIFA op de PC heeft gespeeld weet dat deze versie al een tijd lang door EA als een buitenbeentje wordt beschouwd. De PC-versie was vaak niet meer dan een PlayStation 2-port, terwijl de PC tot veel meer in staat is dan het verouderde zwarte kastje van Sony. Gelukkig beloofde EA verandering in FIFA 09. Reden genoeg om ook op de PC-versie een balletje te trappen.

Lees voor aanvullende informatie de recensie van de Xbox 360-versie.

Al tijdens het opstartscherm merk je een duidelijk een verschil ten opzichte van de voorgaande versies. Je krijgt namelijk de beschikking over widgets. Widgets zijn kleine blokjes informatie over bijvoorbeeld jouw online of offline profiel. Voor de echte voetbalfan is er zelfs de mogelijkheid om er eentje met het laatste nieuws over jouw favoriete club en bijbehorende competitie te krijgen. De widgets kun overigens zelf kiezen, dus heb je liever een simpel menu dan is dat ook mogelijk. De PC-versie heeft als enige de beschikking over deze widgets, dus dat hebben 'we' alvast voor op de consoleversie.

Helemaal nieuw voor de serie, en sowieso voor het hele genre, is de Adidas Live Season-optie. Een optie die ervoor zorgt dat vorm van de echte spelers overgezet worden naar het spel. Scoort Rafael van de Vaart aan de lopende band in het Bernabeu, dan zul je in FIFA ook veel sneller scoren met de geboren Heemskerker. Uiteraard heeft deze optie ook een keerzijde, want spelers die totaal uit vorm zijn, spelen in je game ook als een natte vaatdoek. Het is alleen vreemd om te concluderen dat Eduardo, in het echt herstellende van een dubbele beenbreuk, wel gewoon speelbaar is. Om je een beetje bekend te maken met de optie krijg je van EA één seizoen voor één competitie gratis, hierna vraagt EA een kleine vergoeding voor je maandelijkse update. Je kunt in totaal zes competities via het Adidas Live Season spelen, waaronder de Engelse Premiership, de Spaanse Primera Division, de Franse Ligue 1, de Italiaanse Serie A, de Duitse Bundesliga en de Mexicaanse competitie.

De widgets en Adidas Live Season zijn aardig, maar hoe zit het met het gameplay? Gelukkig was deze in het voorgaande deel al meer dan goed en EA heeft hier dan ook weinig aan veranderd. Er zitten enkele nieuwe bewegingen in, maar de basis is in grote lijnen hetzelfde gebleven. We durven zelfs te stellen dat de PC-versie ietsje beter speelt dan de consoleversie, omdat de gameplay een stuk vloeiender loopt. Vrije trappen en afstandsschoten kun je met veel meer gevoel nemen en ook het inlopen op de bal en het direct schieten na de aanname verloopt een stuk beter. Het hangt natuurlijk ook een beetje af van wat je gewend bent, maar het lijkt er toch sterk op dat de gameplay op de PC prettiger aanvoelt. 1-0 voor de PC-versie.

Maar, je voelt de bui al hangen, helaas moeten de PC-gamers wel wat inleveren aan spelopties in vergelijking met de consolegamers. Je kunt namelijk maar met maximaal twee spelers online tegen elkaar spelen en dat is, afgezet tegen de tien-tegen-tien die de consoleversie wel aanbiedt, wel erg mager. Wil je met meer dan twee spelers een potje FIFA spelen dan zal je dat óf op één PC óf via een LAN-netwerk moeten doen. En een LAN-netwerk is niet iets wat iedere gamer in zijn achtertuin heeft liggen. Ook de Be A Pro-modus valt een beetje tegen. De consoleversie geeft je echt het gevoel dat je een carrière als profvoetballer nastreeft. Je krijgt ervaringspunten voor het goed positioneren, het geven van degelijke passes en al die andere dingen die je als voetballer wordt geacht te kunnen. Op de PC valt dit allemaal weg en krijg je slechts één team en één individuele opdracht mee. Kies je ervoor om rond het strafschop gebied van de tegenstander te hangen en te wachten op de ene kans, dan is dat geen enkel probleem. Zelfs wanneer je als Materazzi of Terry speelt.

Een ander gemis is het ontbreken van custom tactics. De mogelijkheid om je formatie naar eigen smaak aan te passen is wel verbeterd ten opzichte van de vorige versies en het is nu zelfs mogelijk om dat in het midden van een seizoen te doen. Maar waarom ontbreekt dan de optie om de hoeveelheid druk van bijvoorbeeld het middenveld of de manier van passen in te stellen? In de consoleversie zit dit namelijk wel. We begrijpen ook wel dat we niet constant de ene versie met de andere moeten vergelijken, maar de punten die we nu aanhalen, beïnvloeden de gameplay van het spel behoorlijk.

Wie alleen de twee voorgaande alinea's leest, zal waarschijnlijk denken dat FIFA 09 maar een matig spel is, maar niets is minder waar. FIFA 09 is zonder twijfel de beste PC-footy van dit moment. Zoals gezegd speelt het spel heerlijk weg en krijg je echt het gevoel dat je aan het voetballen bent. Doordat EA de moeilijkheidsgraad sinds deel 2008 wat hoger heeft gelegd, is de voldoening groot wanneer je met een nulletje of drie wint. Ook de AI van je teamgenoten lijkt weer wat aangescherpt en ze lopen bijvoorbeeld goed de diepte in tijdens een aanval. Beginners zullen op de hogere moeilijkheidsgraden alleen maar gefrustreerd raken, maar FIFA-vedettes worden uitgedaagd om hun hele arsenaal aan trucs en tactieken uit de kast te halen.

Om deze recensie positief te eindigen hebben we het lekkerste voor het laatst bewaard: de graphics. EA heeft wel degelijk naar de kritiek van de gamers geluisterd en de PC-versie dit keer een eigen uitstraling gegeven. De spelers zien er echt goed uit en hun digitale alter ego's zien er in sommige gevallen beter uit dan hun echte versies. Zelfs het gras is nu in 3D en ziet er zo goed uit dat we het bijna kunnen ruiken. Dat de stadions letterlijk zijn overgenomen uit FIFA 08 en nog steeds plaats bieden aan een publiek dat zijn oorsprong vindt in FIFA '95, nemen we maar voor lief. En om voor een laatste maal de vergelijking te maken: op de consoleversie ziet het stadion er wel een stuk beter uit en kun je zelfs het uitvak zien zitten. Misschien iets voor FIFA 2010?