Vorig jaar wist Codemasters de harten van Formule 1-fans voor de vierde maal op rij te stelen met F1 2013. Nooit eerdere spatte de beleving van de eredivisie van de autosport zo van je scherm. De editie van vorig jaar verfijnde niet alleen het recept van voorgaande jaren – enkele bugs daargelaten – met een representatieve simulatie van de Formule 1, maar voegde bovendien klassieke bolides uit de jaren tachtig en negentig toe; toonbeelden van charme en sensatie die nog altijd bij jonge en oude liefhebbers tot de verbeelding spreken. Een mooie climax nadat de uitgever/ontwikkelaar in 2010 de eerste moderne F1-game uitbracht op de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Vijf op een rij

Weinig van dat alles in de vijfde editie op rij. Vanaf het eerste moment dat je F1 2015 opstart, komt het spel onbezield, karig en zelfs lelijk over. Er is geen Young Driver Test meer, waarin je in stappen zowel de kneepjes van het Formule 1-rijden aanleert als getest wordt op je huidige vaardigheden. Na slechts een enkel rondje raadt het spel je een moeilijkheidsniveau aan, waarna je het helemaal zelf uit mag zoeken.

Op zich is er keuze genoegen uit speelstanden. Je kunt een losse Grand Prix rijden (al dan niet met trainingen), een heel seizoen afleggen of een verkort seizoen met alleen de belangrijkste races en eindeloos rondjes tegen de klok rijden. Ook keert de leuke Scenario Mode terug, waarin je bijzondere situaties voorgeschoteld krijgt: lukt het je bijvoorbeeld om van een opdrogende baan te profiteren op droog-weerbanden en zoveel mogelijk andere auto's in te halen? Tevens kan er tegen vrienden geracet worden, zowel lokaal via spitscreen of LAN alsook online.

Wat echter mist is iets nieuws, iets verrassends. De klassieke content zorgde daarvoor in F1 2013, maar in F1 2014 is er bijna niets om je te overtuigen de game aan te schaffen. Natuurlijk bevat het spel alle teams, rijders en auto's van het actuele seizoen, net als de twee banen waar vorig jaar niet op geracet werd in Oostenrijk en Rusland. Daarmee in de game mooi in lijn met het huidige Formule 1-seizoen, maar een echte killer feature is deze editie blijkbaar niet gegund.

Plat

Verder valt erg op hoe Codemasters de besturing heeft aangepast ten opzichte van eerdere F1-games, en niet in de meest positieve zin. Zelfs met alle hulpmiddelen uit zul je zelden het idee krijgen de snelste raceauto's ter wereld te besturen, terwijl de besturing van echte Formule 1's nota bene moeilijker is geworden voor de coureurs. Je kunt de veranderingen ook bestempelen als het vergroten van de toegankelijkheid, zeker voor wie niet gezegend is met een racestuurtje om de game te spelen, maar in onze ervaring slaat het de gameplay nogal plat.

Tenslotte de technische presentatie. Grafisch maakt de game zowaar minder indruk dan zijn voorganger: de kleuren zijn fletser, er is minder oog voor detail en bepaalde modelleringen (bijvoorbeeld van je teamleden en de coureurs wanneer ze uit hun auto stappen) doen behoorlijk achterhaald aan. Bovendien is er een storende hoeveelheid screen tearing. Ook het motorgeluid werkt snel op de zenuwen, al komt dat vooral door de manier waarop de echte Formule 1's nu klinken: brommend en vervelend. Naast het audiovisuele aspect is ook de technische afwerking vrij ondermaats. Het is bizar om een halve minuut te moeten wachten tot de actie wordt hervat na het aanpassen van instellingen in het pausemenu, alleen omdat de game moet opslaan.

Alles wijst erop dat F1 2014 een verplicht nummer is geweest voor Codemasters, dat er geen geheim van maakt zich volop te richten op F1 2015 voor de 'nieuwe' generatie spelcomputers. We kunnen alleen maar hopen dat het opofferen van kwaliteit in F1 2014 de editie van volgend jaar tot een veel beter spel zal maken.