Evil Days of Luckless John | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het heeft langgeduurd voordat de Nederlandse uitgever Playlogic zover was om zijn gamesdaadwerkelijk op de markt te brengen, maar inmiddels verschijnen de titels vanhet Amsterdamse bedrijf met enige regelmaat. Zelfs in de normaal zo stillezomermaanden heeft Playlogic een nieuwe titel voor ons klaar staan: Evil Daysof Luckle John. Gelukloos is John zeker, want zijn juist geërfde casino wordtdoor de Ru ische maffia op gewelddadige wijze geconfisqueerd en tot overmaatvan ramp belandt John ook nog eens in de gevangenis. Aan jou de taak om in dezeadventuregame je casino terug te vorderen. Aanvankelijk lijkt Evil Days of Luckle John een fri ewind te kunnen worden binnen het ietwat ingekakte adventuregenre. Het spel isvolledig in 3D en kent een kenmerkende grafische stijl, met speelse vormenzoals we die ook kennen uit de tweedimensionale achtergronden van deLucasArts-adventures van weleer. De sfeer van het spel doet enigszins jaren 50aan, met veel verroeste oldtimers, desolate woestijnen en ontdaan van modernetechnologieën. De interface is een bijzondere. Het spel gooit de point and click-interface die we normaalgewend zijn overboord en kiest voor een directere besturing, vergelijkbaar metdie van Grim Fandango. Met de muis beweeg je je personage om zijn as, met hettoetsenbord kun je voor- en achteruit lopen. Het vergt enige gewenning, zekerbij de vaste camerastandpunten, maar zolang er geen druk op de ketel staatwerkt de besturing prima. Je draagt ook een inventaris met je mee, waar je methet scrollwieltje doorheen kunt bladeren. Het werkt allemaal prima, zolang hetspel een adventuregame blijft. Maar van tijd tot tijd schakelt Evil Days of Luckle Johnover naar wat volgens het de blitse factsheet 'Gripping Action Sequences' zouden moeten zijn. 'Frustrating, Badly Implemented ActionSequences' was hier echter beter op zijn plaats geweest. De besturing vanhet adventuregedeelte wordt namelijk ook voor de actiegedeeltes gebruikt enleent zich absoluut niet voor snel reageren. Je zult onder andere moetenwegrennen voor maffia met machinegeweren, je al springend door een giftig rioolvol ratten begeven en uit een gevangenis moeten sneaken. Het springen is een regelrechte ramp, waarbij de afstandvan je sprongen zeer moeilijk in te schatten is. Het lijkt alsof de makersalles sinds Mario 64 niet gespeeld hebben, om vervolgens bewust zo'nverschrikkelijke besturing te maken voor de springgedeeltes. Maar dat is nogniet het ergste. De actiegedeeltes hangen aan elkaar van trial and error, maar dan echt op de meest knullige manier. Zowerkt het spel bij het vluchten voor de maffia met vaste camerastandpunten enkun je niet zien wat er gebeurt als je links afslaat, noch wat er gebeurt alsje rechts afslaat. Uit complete willekeur kies je maar een richting, met een50% kans dat er een maffioso staat die je compleet aan gort schiet. Het enigewat erop zit is bij de nieuwe poging toch maar voor de andere richting tekiezen. Dit is gameplay uit het jaar nul en kan anno 2007 écht niet meer doorde beugel.

De werkelijk verschrikkelijke actiegedeeltes halen eenverder best leuk uitgewerkte adventuregame grandioos onderuit. Het verhaal isnamelijk best leuk, met tal van vreemde personages, leuke humor en aardigbedachte puzzels. Een hintsysteem zorgt ervoor dat je niet al te snel vast zultkomen te zitten, maar door de veelal logische puzzels zul je het niet al tevaak nodig hebben. Het deed me bijna pijn in mijn hart om deze game eenonvoldoende te moeten geven, alleen omdat tu en een op zich leuk spel (alsadventure alleen was het mi chien een kleine voldoende), een paarverschrikkelijke actiegerichte stukjes verwerkt waren. Maar gelukkig maakte het spel deze besli ing uiteindelijkniet al te ingewikkeld. Want halverwege het spel was ineens mijn muiscursor,die je in de menu's en bij sommige puzzels nodig hebt, op miraculeuze wijze weggetoverd.Ook een eerdere savegame inladen, zorgde er niet voor dat mijn muiscursor terugkwam. Ja, een savegame van enkele uren eerder was een optie, maar dat betekentook: enkele tenenkrommende actiegedeeltes eerder. Een bug die ervoor zorgt datje het halve spel overnieuw moet spelen, is niet aanvaardbaar. Mi chien dat ikLuckle Erwin ben en lang niet iedereen deze bug tegen zal komen, maar dat praatzoiets niet goed. Enige Quality A urancezou zulke fouten eruit moeten halen, en dat is duidelijk niet gebeurd. De bugheeft wel één voordeel: het doet me aanzienlijk minder pijn om deze game eenfikse onvoldoende toe te kennen. Zonde van al dat potentieel en die stukjes die wel te pruimen zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou