Dungeons 2

Het is best aardig om slecht te zijn

Geschreven door Wilbert Meetsma op

• <p>Dungeons 2 is een kleurrijke strategiegame in de geest van Dungeon Keeper. De charmante stijl en de mix van onheilspellende kerkers runnen en de bovenwereld belegeren vormen samen de solide kern van een goede game. De aanhoudende stroom aan matige grappen tijdens de campagne verpest echter de sfeer en buiten die campagne om valt er weinig te beleven.</p>
    Score: 65 Oké
    • Vrolijke en kleurrijke vormgeving, geslaagde benadering van Dungeon Keeper
    • Veel grappen slaan de plank mis, gebrek aan computergestuurde tegenstanders, weinig inhoud buiten de campagne om
Het Ultieme Kwaad was zo dicht bij de totale overwinning op die walgelijk blije bewoners van de bovenwereld. Uitgedost als Sauron slaat de belichaming van het kwaad moeiteloos de legers van de Alliantie in elkaar, tot een goed getimede verbanningsbezwering roet in het eten gooit. Ontdaan van al zijn macht zit het Kwaad nu vast in zijn ondergrondse troonzaal. De Duistere Heer zint op wraak en hij went zijn resterende invloed aan om de verslagen horde te verenigen en definitief af te rekenen met die miezerige mensjes.

Als overheerser van de onderwereld is het je taak om een kerker te bouwen, een leger aan monsters te verzamelen en daarmee de bovenwereld te terroriseren. De invloed van het klassieke Dungeon Keeper steekt Dungeons 2 niet onder stoelen of banken: met een demonische hand als cursor tik je vierkante vakken grond aan en kleine groene monstertjes beginnen te graven. De lege ruimtes richt je vervolgens in voor de duivelse schepsels die je rekruteert in de troonzaal. Het goud dat je ontgint gaat naar de schatkamer, de brouwerij brouwt verfrissend bier en in de arena doen een paar trollen de handstand om de tijd te doden. Al snel heerst er in je kerker een gemoedelijke bedrijvigheid.

Dungeon Keeper Plus

Net als in Dungeon Keeper heb je in de kerker geen directe invloed op het handelen van je onderdanen. Je kunt de boosaardige wezens oppakken en ergens neergooien – een effectieve verdediging als een groepje helden afdaalt naar jouw domein – maar verder doen ze waar ze zelf zin in hebben. Daarbij moet je er op letten dat je jouw dienaren tevreden houdt. Als je niet hun salaris betaalt, niet genoeg bier produceert of hen wat afleiding geeft in de vorm van fitnessapparatuur, weigeren ze te werken en geven ze uit frustratie een onschuldig werkertje een duw.

De sprookjesachtige en cartooneske stijl verlenen de game een aanzienlijke dosis charme. Zo waggelen de kleine, niet bijster slimme, Snots aandoenlijk terug naar de schatkamer met volle klauwen goud voor zich uitgestoken, terwijl ze een spoor van goudstukken achterlaten. Als je de aanwijzer op een monster laat rusten, begint deze enthousiast naar je te zwaaien. En in de werkplaats, waar Goblins nieuwe kamers uitvinden en valstrikken in elkaar knutselen, rent een ondefinieerbaar paars beestje druk in een rad om het aanliggende werkstation van stroom te voorzien. Dergelijke details brengen het spel tot leven en laten ons regelmatig vertederd giechelen of duister grinniken.

Warcraft Lite

Met Dungeons 2 krijg je het ritme van graven, bouwen, onderzoeken en verdedigen al snel in de vingers, maar daarmee kom je geen stap dichterbij de ultieme wraak. Nadat je een bende monsters hebt opgetrommeld, is het tijd om ze naar de bovenwereld te sturen, het land van zonneschijn en misselijkmakend schattige eenhoorns. Eenmaal aan de oppervlakte speelt Dungeons 2 als een traditionele real-time strategiegame à la Warcraft 3. Nu heb je de volledige controle over elk wezen en kun je naar eigen inzicht hun speciale vaardigheden gebruiken. Niet dat Dungeons 2 het uiterste van je tactisch inzicht vergt. Simpelweg een zo groot mogelijk leger verzamelen en de oppositie platwalsen is negen van de tien keer voldoende voor een overwinning.

Terwijl je mensen, elfen en gnomen afslacht en hun huizen in de fik zet, vervormt de omgeving en krijgt deze een duisterder tintje. Bomen verdorren, rivieren kleuren gifgroen en snoezige konijntjes maken plaats voor grommend ongedierte. In deze delen van de omgeving is je invloed sterk genoeg magische spreuken op niets vermoedende goedzakken los te laten, of de eigen troepen terug naar de troonzaal te toveren. Bovengronds kom je, naast de ingang naar jouw helse domein, andere grotingangen tegen, waar je bondgenoten of zwaarbewaakte schatten tegen het lijf loopt. Door je invloed te verspreiden en verschrikkelijke daden te verrichten, verdien je bovendien Evilness-punten, waarmee je de troonzaal kunt verbeteren. Dat maakt nieuwe upgrades en spreuken mogelijk, zodat je met wat goud en geduld elk obstakel het hoofd kunt bieden.

Kardass’shian, de Naga Queen

De campagne van Dungeons 2 kent een stuk of tien missies die elk al snel anderhalf tot twee uur duren, maar we waren de campagne al zat voor het eind in zicht was. Dat heeft niets te maken met de opbouw van de hoofdstukken of de prima manier waarop nieuwe gameplayconcepten worden uitgelegd. Wat ons mateloos stoorde is de krampachtige poging van ontwikkelaar Realmforge om van elke gesproken zin een grap te maken. Bijna elke beschrijving en opmerking uit de mond van de verteller is een verwijzing naar Game of Thrones, Lord of the Rings, Warcraft, Apocalypse Now, How I Met Your Mother, ga zo maar door. Het probleem is dat de schrijvers van Dungeons 2 zo druk bezig zijn andere werken aan te halen, dat ze vergeten zelf een wereld op te bouwen. Als het een keer geen geforceerde referentie is, verbaast de verteller – Kevan Brighting, bekend van The Stanley Parable, die z’n best doet met wat hem wordt aangereikt – zich over het matige schrijfwerk. Dat doorprikken van de vierde muur is ironisch bedoeld, maar we zijn het roerend met meneer Brighting eens.

Die afstompende barrage aan verbale knipogen is nergens voor nodig, want Dungeons 2 is al grappig genoeg van zichzelf. We lachen al om het absurde contrast tussen een liefelijke sprookjeswereld en een moordlustige horde Goblin Assassins en Orc Ironhides. We grinniken al goedkeurend bij het zien van een Orc die een heel vat bier in z’n keel giet. We gniffelen al door de namen van Naga’s die verwijzen naar vrouwelijke beroemdheden en zangeressen. Vervolgens horen we voor de tweede keer “Legen… wait for it. Dairy!” of een opmerking over de gebrekkige kennis van ene Jon Snowton en we slaken een diepe zucht.

(Computer)spelers gezocht

De pijnlijk humorloze campagne doet dubbel pijn, want buiten deze missies om heeft Dungeons 2 niet denderend veel te bieden. Een handvol losse gescripte scenario’s laten je in de stijl van de campagne spelen. Dezelfde opbouw – bouw een kerker, verjaag indringers die regelmatig langskomen en verover de bovenwereld – zonder de niet aflatende stroom suffe verwijzingen. Heerlijk. Nadat we deze scenario’s met de Horde hebben uitgespeeld, proberen we het nog een keer, op een hogere moeilijkheidsgraad, met de Demon-factie. Deze bende duivels en gedrochten spelen grofweg hetzelfde, maar hebben net even andere kamers en spreuken en laten zich op subtiele wijze anders spelen. De losse missies ten spijt hadden we een echte Skirmish-modus – symmetrische potjes tegen computergestuurde kerkercollega’s – graag welkom geheten. Het voelt pas echt als een overwinning als je tegenstander hetzelfde kan als jij. Er is weliswaar een multiplayer, maar er lijkt niet veel online activiteit te zijn.

Dungeons 2 scoort veel punten met de kleurrijke en humoristische visuele stijl. De game speelt leentjebuur bij Dungeon Keeper, maar durft ook een nieuwe richting in te slaan, in tegenstelling tot War for the Overworld. Daarom stelt het ons erg teleur dat de campagne zo verveelt door de vele mislukte grappen. Daarnaast doet het gebrek aan computergestuurde tegenstanders en de doodse stilte online de houdbaarheid van het spel weinig goeds. Na ruim vijftien jaar blijft Dungeon Keeper de beste Dungeon Keeper.

Dungeons 2 is beschikbaar voor de pc. Morgen, op donderdag 28 mei rond de middag streamt Gamer.nl de game live.

Nieuwe patch Bloodborne breidt mogelijkheden co-op uit Pearl Jam en Anthrax ook in Guitar Hero Live
4