DTM Race Driver 2 | Gamer.nl

Aan racegames heeft de PSP bij de lancering op 1 september zeker geen gebrek. De aanstaande PSP bezitter heeft de keuze uit maar liefst acht racegames waartu en jammer genoeg geen enkele nieuwe franchise aanwezig is. Voor de gelegenheid heeft ook Codemasters op save gespeeld en haar gameblik opengemaakt om DTM2 speciaal naar Sony's draagbare spelcomputer te porten. Of deze game de moeite waard is wanneer je al in het bezit bent van DTM2 voor de reguliere consoles, wordt hopelijk duidelijker na onderstaande review.

Ik zal er niet omheen draaien: deze versie van DTM Race Driver 2 is een rechtstreekse port van de eerder verschenen PS2 versie. Nou is dit absoluut geen ramp, aangezien je beter goed kunt porten dan slecht verzinnen. In het geval van DTM Race Driver 2 is het een goede port van console naar handheld. De één op één overzetting houdt onder andere in dat de volledige storymode terug te vinden is op het kleine UMDtje. Je begint als groentje en werkt je langzaam op naar de racetop door in verschillende racedisciplines te laten zien wat je waard bent. Tu en de kampioenschappen door, wordt het “verhaal” uit de doeken gedaan door CGI filmpjes die er verdraaid goed uit zien op de PSP.

Ook op de PSP laat DTM2 zich prima besturen. Je kunt ervoor kiezen om of de analoge stick, welke zeer prettig en direct stuurt, of de richtingstoetsen te gebruiken. Een grappig detail is dat linkshandige mensen het scherm kunnen kantelen om zo “op de kop” DTM2 te kunnen spelen. Het grote verschil met de console versie zit hem in de drukgevoeligheid van de knoppen. Op de console is het makkelijker om het gas te doseren van je bolide, al heb ik nooit het gevoel gehad dit te mi en in deze handheld versie. Codemasters heeft het rijgevoel van de verschillende soorten auto's prima weten over te brengen naar de PSP, alleen hadden ze best wat meer tijd mogen steken in het rijgedrag van onder andere de rallywagens die, net als in de consoleversie, niet lekker te besturen zijn.

Op grafisch niveau ziet DTM Race Driver 2 er echt heel gelikt uit. Alle grafische effecten die in de PS2 versie aanwezig waren, zitten ook in de handheld versie. Dit alles wordt natuurlijk wel op een wat lagere resolutie weergegeven, maar het feit dat de PSP tientallen ronkende DTM bolides tegelijk op het scherm kan toveren, met daarbij wel af en toe de nodige framedrops, is op zich al een hele dikke pluim waard. Veel mensen klagen over het feit dat Gran Turismo 4 geen schademodel heeft. Codemasters weet daarentegen het zeer complexe schademodel van DTM2 succesvol naar de PSP over te zetten. Vanaf nu willen we dus geen excuses meer zien op het gebied van schademodellen.

Het geluid van DTM2 is prima. Elke wagen heeft zijn eigen geluid en de soundtrack is, net zoals in de console versie, bescheiden. Met één grote uitzondering: de speler kan zijn of haar eigen MP3 nummers uploaden in DTM2 om deze af te kunnen spelen tijdens het racen. Hier moet alleen wel ten tijde van de lancering een programmaatje voor gedownload worden vanaf de site van Codemasters, aangezien je niet gewoon lukraak je MP3's toe kunt voegen. Op multiplayer gebied is deze DTM2 ook een goed gevulde soep. Je kunt in totaal met z'n twaalven via een Ad Hoc verbinding tegen elkaar racen. Dit werkt net zo goed als de online mode van de PS2 versie en biedt net zoveel plezier.

Maar is deze game je geld wel waard als je al over de consoleversie beschikt? In een zeker opzicht wel. Als je helemaal gek bent van DTM2 en deze ook onderweg wilt spelen of gewoon draadloos in het nabij zijn van een meute vrienden wilt multiplayeren, is DTM2 voor de PSP zeker een aanrader. Ook voor de mensen die de game niet bezitten, maar toch een hele goede racegame bij hun nieuwe PSP willen kopen, kan ik deze zeer complete racegame zeker aanraden. Voor alle andere mensen is deze PSP versie een té directe poort van de console versie. Even goed nadenken dus alvorens je op aankoop overgaat.

Gameplay: 9,0Graphics: 8,5Geluid: 8,0Totaal: 8,6