Dragonball Z: Supersonic Warriors 2 | Gamer.nl

De Dragonball Z franchise gaat alweer heel wat jaartjes mee. De eerste games gebaseerd op de gelijknamige Japanse tekenfilmserie verschenen op de SNES en sindsdien zijn er heel wat Dragonball Z games verschenen op allerlei consoles, meestal in de vorm van een fighting game. Pas de laatste jaren begint de kwaliteit van de Dragonball Z games toe te nemen en kunnen de games zich prima verweren tegen bijvoorbeeld Tekken. Natuurlijk is Dragonball Z minder realistisch te noemen, maar de tekenfilmserie personages lenen zich perfect voor een fighting game.

De kwaliteit van de Dragonball Z games is eigenlijk sinds de komst van de Budokai games voor PS2 en GameCube boven de oude norm uitgestegen. De games die op bijvoorbeeld SNES en PSone verschenen zijn, zagen er niet al te goed uit en ook aan de gameplay schortte van alles. Ook op de GBA verschenen een paar Dragonball Z games die niet echt goed te verteren waren. Na drie prima Budokai games voor de PS2 en een aankomende Budokai game voor de PSP is het nu ook de beurt aan de Nintendo DS om een Dragonball Z fighting game te verwelkomen.

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: Dragonball Z Supersonic Warriors 2 is niet te vergelijken met de Budokai reeks. Voor de Nintendo DS heeft ontwikkelaar Cavia gebruikt gemaakt van een 2D engine om de gevechten op je beeldscherm te toveren. De graphics van deze game lijken dan ook verdacht veel op die van de oude SNES versies van jaren geleden. Gelukkig kan ik nu al zeggen dat deze game zeker niet zo rammelig is als zijn illustere voorgangers.

De basis van Dragonball Z Supersonic Warriors 2 is natuurlijk de gevechten tu en de bekende personages uit de Dragonball Z saga. Het overgrote deel van de verschillende saga's van Dragonball Z zijn in de game opgenomen om een zo groot mogelijke cast van personages te creëren. Zo kun je uiteraard kiezen uit characters als Goku, Gohan en Piccolo. Maar ook bad-guys als Vegeta, Freeza en Cell zijn van de partij.

De game kent tevens een storymode, waarbij je aan het begin kunt kiezen uit een aantal characters en het verhaal van de gekozen character kunt volgen. Dit verhaal is natuurlijk gebaseerd op de serie, alleen worden er stilstaande screenshots en textbalkjes gebruikt om het verhaal heel globaal weer te geven. Persoonlijk had ik het echt gaaf gevonden als ze ook gewoon alle beelden uit de tekenfilm serie erin hadden gestopt. Door de verhaallijnen van de verschillende characters te doorlopen, kun je nieuwe characters vrijspelen. Ook leert je character nieuwe vaardigheden die in andere gamemodes ingezet kunnen worden.

De gevechten zijn vrij basic en je kunt door de game heen maar een beperkt aantal speciale bewegingen en aanvallen leren. De meeste van deze aanvallen kunnen ook pas ingezet worden als je KI, je energiemeter, vol genoeg is. Deze kun je opladen door de L- en R-knop tegelijk ingedrukt te houden. Tijdens dit proces ben je wel erg kwetsbaar voor aanvallen van je tegenstander. De gevechten in Dragonball Z Supersonic Warriors 2 vinden, in tegenstelling tot de Budokai games, eigenlijk alleen maar in de lucht plaats. Ook zijn de levels totaal niet interactief en kun je dus niet je tegenstanders door bergen heen meppen zoals in de tekenfilmserie.

Nu zul je wel denken waar nou dat tweede scherm van de DS voor gebruikt wordt in deze game. Het tweede scherm wordt naast het manoeuvreren door de menu's gebruikt om tijdens de gevechten een soort van tag-optie te gebruiken. Tijdens gevechten kun je namelijk de hulp inroepen van bondgenoten. Ook kun je met behulp van het tweede scherm switchen tu en twee verschillende characters, wat dan meteen het dichtst bij de tag-optie komt die we in games als Dead or Alive en Tekken Tag Tournament vinden.

Ondanks de optie om het tweede scherm te gebruiken voor de tag-optie, is en blijft Dragonball Z Supersonic Warriors 2 maar gewoon een 2D fighting game die eigenlijk nergens echt uitblinkt. De verhaalmode biedt je wel een klein aantal uurtjes speelplezier maar is eigenlijk te makkelijk en met buttonbashen kom je een heel eind in deze game. Het toevoegen van verschillende verhaallijnen is erg leuk gevonden, maar zijn toch te magertjes uitgewerkt in vergelijking met de tekenfilmserie om echt te kunnen spreken van een goede toevoeging. Als je iemand kunt vinden die deze game ook in zijn bezit heeft, zou je kunnen overwegen om het tegen elkaar op te nemen, maar lang zal dit waarschijnlijk niet kunnen boeien.

Gameplay: 7,0Graphics: 6,5Geluid: 7,0Totaal: 6,8