Don King Boxing | Gamer.nl

Boksen in Wii Sports was mi chien niet diepgaand, het werkte nagenoeg perfect. Het is nog steeds een favoriet wanneer er vrienden over de vloer komen, wat de tijdloze aantrekkingskracht van de game maar weer bewijst. Toch zullen veel gamers verlegen zitten om een uitgebreide, realistische versie van de sport. Don King Boxing zou dat wel eens kunnen bieden.

Don King Boxing neemt de sport namelijk serieus, heel serieus. De game bevat een verhaalmodus waarin je als de bokser The Kid een carrière doorloopt. Naast dat je traint en wedstrijden speelt, spreken trainers en coaches tegen je door middel van geschreven tekst en echt opgenomen filmpjes. Deze filmpjes bevatten citaten van mensen die echt in de sport zitten of er in zaten. Je ziet de boksers praten over het betreffende gevecht en dit is een leuke toevoeging aan de game. Ook zijn het intere ante details voor de mensen die van de hele geschiedenis van de sport op de hoogte zijn en voor alle andere gamers is het de juiste methode om het aankomende gevecht in context te zetten.

Er zitten genoeg gevechten in Don King Boxing en op het eerste gezicht heeft 2K ze goed aangepakt. De camera staat net zoals in het bok pelletje in Wii Sports en het oude vertrouwde Punch-Out! achter je personage en zo heb je echt het gevoel dat jij daar staat. Tenminste, dat is bedoeling, want de futloze graphics en het statische publiek in de achtergrond zijn maar moeilijk door de vingers te zien. Zelfs op de Wii zijn veel mooier ogende spellen beschikbaar en eigenlijk oogt Wii Sports in al zijn simpelheid nog beter.

Mooie plaatjes zijn ook niet alles, en daarom kijk je verder. De gameplay dus. Terwijl de Wiimote en Nunchuck omhoog gehouden worden, kun je stoten uitdelen door één van de twee controllers naar voren te stoten. Druk je de Z-knop op de Nunchuck of de B-knop op de Wiimote in, dan geef je respectievelijk een lage linkerstoot en een lage rechterstoot. De A-knop inhouden en ondertu en de controllers naar links, rechts of achteren bewegen, zorgt voor het blokken en ontwijken van slagen van je tegenstander. Dan kun je ook nog een hoek geven, maar dit is niet goed uitgewerkt. Je moet daarvoor je controller in een bocht naar voren brengen, maar dit werkt meer niet dan wel.

Uiteindelijk is dat niet zo'n probleem, want Don King Boxing is vrij gemakkelijk. Heel af en toe word je tegen de grond geslagen, maar het is vervolgens geen probleem om weer snel op te staan door met de Wiimote en Nunchuck te schudden. Je tegenstander staat daarentegen maar zelden op nadat je hem op de grond hebt gekregen. En dat kan vrij gemakkelijk, zelfs zonder die slecht werkende hoek te gebruiken. Je kunt overigens ook het Wii Balance Board gebruiken en zo je benen gebruiken om slagen te ontwijken, maar dit voegt verder weinig toe aan de game. Het is leuker om de game gewoon lui vanaf de bank te spelen.

Ondanks de matige graphics en de in sommige gevallen gebrekkige besturing valt de presentatie van Don King Boxing wel te prijzen. Naast de talloze interviews zit de game vol met opzwepende muziek, zoals The Eye of the Tiger. Ook moet je zo nu en dan een 'kla ieke' wedstrijd die stijlvol in zwart-wit wordt weergegeven, spelen. Wanneer je deze wint, krijg je vervolgens te lezen hoe de wedstrijd in het echt verliep. Verder geeft de game je fitne punten wanneer je traint of wedstrijden speelt, die vervolgens op een kalender worden bijgehouden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de populariteit van Wii Fit, maar rekt de speelduur van de game wat op. Je kunt je met een vriend ook nog bezig houden met de twee-spelermodus, een toevoeging die natuurlijk niet had mogen ontbreken. Met al deze opties voelt het alsof de intentie van de ontwikkelaars tijdens het maken van deze game goed was. Het is daarom extra jammer om te moeten concluderen dat het spel nergens in uitblinkt en op gebied van belangrijke zaken, namelijk gameplay en graphics, steken laat vallen.