Je hebt na aankomst 72 uur de tijd om te ontrafelen hoe devork precies in de steel zit. Je krijgt via je telefoon verschillende mi iesaangereikt, waarvoor je maar beperkt de tijd hebt. Het is onmogelijk om allemi ies te volbrengen, dus je zult je prioriteiten moeten stellen. Een aantalmi ies moet je verplicht op tijd halen, anderen kun je rustig laten verstrijken.Dit zorgt er alleen voor dat je score minder indrukwekkend zal zijn.De meeste optionele mi ies bestaan grofweg uit twee categorieën:mensen redden en naar een veilige plek escorteren en het verslaan vaneindbazen. De eindbazen zijn meestal wel aardig goed te doen, al moet je weleven doorhebben wat de truc is. Wanneer je de verkeerde wapens op zak hebt,willen ze nog wel eens wat aan de taaie kant zijn, terwijl je ze met het juistewapen probleemloos omlegt. Het escorteren van mensen is vooral vervelend. Zezijn meestal niet erg sterk, maar wel goed in zichzelf in de nesten werken. Jemoet ze als het waren bij het handje pakken en meeslepen door het gigantischegebouw. Steeds weer dezelfde route, tot je er gek van wordt. Ook de verplichte en wat meer gevarieerde mi ies zorgensoms voor behoorlijk wat irritatie, vooral in combinatie met het save-systeem.Je kunt in Dead Rising namelijk maar één game tegelijk opslaan. Wanneer jeopnieuw savet, dan wordt je vorige spel overschreven. Save je dus per ongelukwanneer je niet genoeg tijd hebt om bij een verplichte mi ie te komen, dan ziter niets anders op dan het hele spel van begin af aan opnieuw te spelen! Het i owieso vervelend dat het spel niet opslaat na het verslaan van eindbazen ofhet behalen van bepaalde doelen. De savepunten in het winkelcentrum zijnnamelijk dun gezaaid en het wil nog wel eens voorkomen dat je het loodje legtop weg naar het savepunt, of dat er een andere mi ie op het programma staatwaarvan je niet zeker weet of je wel op tijd bent om die te halen. Om hetzekere voor het onzekere te nemen besluit je niet te saven, met als gevolg datje soms twee of drie mi ies terug wordt gezet. Enorm vervelend!
De combinatie van het save- en mi ie-systeem zorgen er ooknog eens voor dat je op den duur helemaal geen zin meer hebt om lekker teexperimenteren met de zombies in het winkelcentrum. Het risico dat je hetloodje legt bij het gebruiken van de leuke, maar minder effectieve wapens, isgroot. Ook gaat er kostbare tijd verloren die je beter kunt gebruiken voor demi ies die langzaam weg dreigen te tikken. Enorm zonde, want het spelschreeuwt gewoon om wat meer vrijheid en vrijblijvendheid.Lees altijd de kleine lettertjes!Een andere euvel van Dead Rising is de interface, en dan metname op een gewone, niet-HD televisie. De gebruikte lettertypen zijn namelijkenorm klein, waardoor ze nog maar net te lezen zijn. Dit zou bij de meesteactiegames nog niet zo’n probleem zijn, maar Dead Rising stikt van de relevanteschermteksten in dit kleine lettertype, die ook nog eens niet van gesprokentekst zijn voorzien. Gesprekken met andere personages, buiten de cutscènes, ennieuwe mi ies die je krijgt via de telefoon, verschijnen allemaal in veel tekleine lettertjes op het scherm. Het kost veel tijd om ze te lezen, maar zezijn vaak binnen no-time weer verdwenen. Erg slordig van Capcom.
Op zich is Dead Rising een fantastische titel die makkelijkeen negen in de wacht had kunnen slepen. Het spel stikt van de leuke details. Alleobjecten die je als wapen kunt gebruiken, hebben zo hun eigen dingetjes. Allesheeft zo zijn eigen geluidje, zijn eigen grappigheidje. Je kunt zelfs het gasopendraaien en een pan op het vuur zetten, of iets in de magnetron bereiden. Jekunt in de vele kledingwinkels kiezen uit een uitgebreid pakket van schoenen,brillen, sierraden, broeken en bovenkleding. Je kunt zelfs, als je daarbehoefte aan hebt, jezelf in vrouwenkledij hijsen. Dit geeft een zeer grappiggezicht, vooral in de serieuzere cutscènes in het spel. Eerlijk is eerlijk: ikheb het halve spel in een roze jurk rondgelopen, eigenlijk alleen al omdat ikhet al die jaren in Hitman níet kon. Ook het verhaal van Dead Rising is zeer intere ant, metsteeds nieuwe ontwikkelingen en personages die tot de verbeelding spreken. Decutscènes steken goed in elkaar en zijn leuk geacteerd en het is vooral hier,dat het grafische detail van het spel goed uit de verf komt. De gezichten vande personages zien er behoorlijk goed uit, het winkelcentrum zelf is met delichte kleuren ook een lust voor het oog. Een game waar eigenlijk weinig op aante merken is, ware het niet dat Capcom met het save- en mi iesysteem, hetbijna voor elkaar gekregen heeft om elk greintje plezier dat het spel inpotentie heeft, eruit te halen. Gelukkig is men daar nét niet in geslaagd,waardoor Dead Rising tu en de irritaties door, zeker te genieten is!