Nacom Gaming Headsets

De Nacon Rig-headsets: degelijke middenmoters met subtiele surround sound

Nacon koopt niet alleen de Rig-headsets van Plantronics, ook BigBen wordt overgenomen

Geschreven door Sascha Meijer op

Nacon Rig 500 Pro

De Rig 500 Pro heeft zoals gezegd een in het oog springend ontwerp dat de naamgeving eer aan doet. Je zet een ware stellage op je hoofd; een stellage van plastic welteverstaan. Desalniettemin voelt deze headset erg degelijk aan. Het klemgevoel is goed en de met stof bedekte oorschelpen zijn zacht en ruim genoeg. De hoofdband is niet bekleed. In plaats daarvan rust de headset middels een zacht elastiek bovenop je hoofd. Het is een zeer comfortabele oplossing die het draaggevoel voorziet van lichtheid.

De Rig 500 Pro kan eenvoudig verbonden worden via de minijack. Net als bij de BigBen-headset is er in het midden van de kabel een klein, plastic doosje te vinden voor volume-instellingen. Bij de Rig 500 Pro voelt het volumeschuifje echter een stuk degelijker aan. Hoewel de headset alleen middels minijack te verbinden is, is er voor Windows-pc’s wel een audio-driver beschikbaar die voorziet in Dolby Atmos Surround Sound. Dolby is in de pro-audio absolute voorloper als het aankomt op de ontwikkeling en het inrichten van studio’s op het gebied van surround sound. Een leuk weetje: als een bioscoopfilm het officiële Dolby-keurmerk wil dragen, moet de uiteindelijke geluidsmix in een officiële Dolby Certified Studio worden gemaakt. Dolby handhaaft zo niet alleen de ultieme kwaliteitscontrole, de kas wordt ook behoorlijk gespekt.

Nacom Gaming Headsets

Dolby Atmos en het toeval van Access

Deze mentaliteit van Dolby vind je enigszins terug tijdens het installeren van de Dolby Atmos-driver. De software moet namelijk gedownload worden van de Windows Store, is niet gratis maar alleen te verkrijgen middels meegeleverde activatiecode en daarmee ook maar te gebruiken op één Microsoft account. Om de Dolby Atmos-driver te kunnen gebruiken moet je vervolgens ook nog Dolby Access installeren. Dit is de software hub van Dolby die voornamelijk vol zit met promotiemateriaal en voorbeeldvideo’s.

Naast alle reclame, vind je in Dolby Access ook diverse equalizer-instellingen en is het mogelijk te schakelen tussen verschillende Atmos-modi. De Atmos-driver kan namelijk surround sound leveren specifiek voor games, film, muziek en ook nadruk leggen op de stem. Voordat je echter bij deze instellingen kunt, moet Windows wisselen naar de Atmos-driver. Dit gaat in veel gevallen gepaard met haperingen in geluid. Ook is het soms nodig muziek te pauzeren en weer op te starten alvorens het geluid weer werkt. In enkele gevallen moeten audioprogramma’s - zoals bijvoorbeeld iTunes of Spotify - zelfs worden afgesloten en opnieuw opgestart alvorens het geluid weer verdergaat.

Nacom Gaming Headsets

De klank van de Rig 500 Pro

Het is jammer dat het gebruiksgemak van de Dolby-software en -driver zo tegenvalt, want in de praktijk blijkt wederom dat Dolby een van de weinige bruikbare digitale surround sound-coderingen aflevert. De kracht van Dolby Atmos zit hem in de subtiliteit van de toevoegingen. Zowel in-game als bij muziek ligt de extra ruimtelijke beleving niet bovenop de ervaring, maar versterkt het subtiel bepaalde elementen. Geen totale perspectiefveranderingen, maar desalniettemin een goede toevoeging aan de diepte in de luisterervaring.

Het effect komt het beste tot zijn recht tijdens films. Kijk je - bijvoorbeeld laat in de avond - een film met een hoofdtelefoon op, kan deze techniek er voor zorgen dat je net wat makkelijker wordt meegevoerd in de actie. Dat is een knappe prestatie. Daarnaast is de Atmos-software niet toegespitst op de Rig-headsets, maar is deze te gebruiken in combinatie met elke hoofdtelefoon die je bezit.

De klank van de Rig 500 Pro laat zich - zonder het gebruik van Dolby Atmos - kenmerken door een ietwat dozige, nasale toon. Dat komt vooral naar voren in de klank van in-game dialogen en leidt daarbij enigszins af van het verhaal. Desalniettemin gedraagt deze headset zich in-game - als het niet op dialoog aankomt - behoorlijk goed. Voornamelijk de hoogdefinitie, en daarmee de lokalisatie, is prima op orde. Het ontbreekt echter op sommige punten wel aan een echt groot volumebereik, waardoor impactmomenten niet altijd even goed benadrukt worden. Toch kun je je met de Rig 500 Pro prima verliezen in de gameplay en snelle, intuïtieve beslissingen maken.

Nacom Gaming Headsets

Inhoudsopgave

1. Inleiding