Review
HP Reverb G2

De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld

Ferrari van de pcvr

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Conclusie

De koop van een Reverb G2 voelt wat riskant. Het is nu de beste technologie die je kunt kopen, maar je beperkt je tot oude winkelplatformen die op termijn wellicht minder games zullen krijgen. Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert; voor de gamer die honderden uren Flight Simulator of Elite Dangerous wil spelen in een zelfgebouwde cockpit. Voor die mensen is er niks beters te halen. Maar als je slechts nieuwsgierig bent naar virtual reality en beperkt tijd wil stoppen in Beat Saber of Vader Immortal, dan is dit niet de bril voor jou.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Geweldig scherm, comfortabel, fysieke IPD-schakelaar
  • Minpunten
  • Alsnog relatief duur, hoe lang blijft pcvr relevant nu zelfstandige vr groter wordt?
De HP Reverb G2 is de beste virtualrealitybril die we voor een pc hebben getest. Maar hij verschijnt net nu pcvr steeds minder belangrijk lijkt te worden.

Qua specificaties zijn er weinig headsets die de Reverb G2 verslaan. Hij heeft net als zijn voorganger een resolutie van 2160 bij 2160 pixels per oog, wat neerkomt op een ruime 4K-resolutie. Het zorgt ervoor dat het beruchte hordeureffect, waarbij je ruimte tussen de pixels als een soort gaas over het scherm ziet, nagenoeg is verdwenen. De pixels zijn door de hoge dichtheid namelijk zo klein dat de ruimte amper nog waarneembaar is.

Het zorgt voor haarscherpe virtual reality. Dat is leuk voor 3D-omgevingen, maar het wordt langzamerhand een must voor 2D-teksten op vlakke objecten, zoals schermen en bordjes. Die zijn door de lage hoeveelheid pixels in eerdere brillen lastig af te lezen, tenzij je er vlakbij gaat staan. De resolutie van de Reverb G2 zorgt ervoor dat je de digitale wereld weer met iets minder poespas probleemloos kunt bekijken.

HP Reverb G2

Daarmee staat de HP-bril meteen al met 2-0 voor op de concurrentie. Oculus zit er met zijn Quest 2 net iets onder: die biedt een resolutie van 1832 bij 1920 pixels per oog. De Valve Index scoort ondanks zijn forse prijskaart ook iets minder met 1440 bij 1600 pixels per oog. Dat terwijl HP qua prijs tussen die twee brillen in zit. Het is een buitengewoon goed aanbod dat vooral de Valve Index irrelevant dreigt te maken.

De headset heeft ook een fysieke schakelaar om de afstand tussen beide ogen aan te passen. Dit helpt om het beeld perfect scherp te stellen afhankelijk van je hoofdvorm - een belangrijke functie die langzamerhand lijkt te verdwijnen bij veel andere headsets. Fabrikanten beweren dat een digitale schakelaar voldoende is voor de meeste mensen, maar de Reverb G2 is door zijn mechanische optie ook relevant voor mensen met boven- of ondergemiddeld veel afstand tussen hun pupillen.

De kijkhoek van de Reverb-bril is groter dan we bij andere brillen van bijvoorbeeld Oculus gewend zijn. De spelwereld is goed gade te slaan, al moet je niet een volledig beeld verwachten. Het duikbrileffect, waarbij je aan weerszijden nog zwarte randen ziet, is ook bij de G2 nog aanwezig.

HP Reverb G2

Comfortabel

De hoofdband van de Reverb G2 verdeelt het gewicht op perfecte wijze over je gehele hoofd, waardoor de bril niet aan de voorkant trekt. Daarnaast heeft HP gekozen voor wat dikkere kussens rond je ogen die het draagcomfort fijner maken dan bij concurrenten. Deze zitten met een magneet bevestigd, zodat ze vervangen kunnen worden zonder schade aan de bril te riskeren. Hoewel we inmiddels iedere recente vr-bril wel een paar uur kunnen ophouden, is de Reverb G2 de enige die na langdurig spelen niet begint te knellen of zwaar voelt.

Bij de headset worden twee standaard mixed reality-controllers geleverd. Deze lijken grotendeels op de gamepads van Oculus en registreren je bewegingen via de camera's ingebouwd in de headset. Sensoren houden de positie van je vingers ruwweg in de gaten en dat is eigenlijk prima voor de meeste games. De Valve Index-controllers volgen je vingers met veel meer precisie, maar bij de meeste games is dat een overbodige luxe. Ontwikkelaars optimaliseren hun spellen meestal voor het controllertype dat hier is meegeleverd.

Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert

Tracking en geluid

De bril gebruikt inside-out-tracking om de positie van zowel je handen als lichaam in de kamer te volgen. Dat is inmiddels nagenoeg de standaard in vr, met als uitzondering de Index van Valve. Het werkt ook prima, maar heeft één klein nadeel: raken je handen buiten het blikveld van de ingebouwde camera's, dan worden ze niet meer goed gevolgd. Iets virtueels dat achter je ligt pakken wil daardoor niet. Daarnaast raakt de tracking ook verbroken als de controllers te dichtbij je hoofd worden gehouden, omdat de camera's dan niet goed diepte meer kunnen inschatten. Het zijn uitzonderingssituaties waar je bij de meeste games niks van zult merken.

De Reverb G2 heeft geen koptelefoon, maar twee 'zwevende' speakers die vlak boven je oren hangen. Het is een ontwerp dat we eerder zagen in de Valve Index en hier regelrecht is overgenomen. Het lijkt een gekke innovatie, maar is een geweldige toevoeging. Je voelt hierdoor geen kussens op je oren, waardoor je hoofd minder afgedekt voelt en je het minder snel warm krijgt. Op die manier worden ook je hersenen 'gefopt': geluid lijkt uit de kamer te komen.

HP Reverb G2

Lofzang, maar geen aanrader

Daarmee is er eigenlijk niks aan te merken op de HP Reverb G2. Maar verwar deze lofzang niet voor een aanrader: de headset is slachtoffer van hoe de virtualrealitymarkt zich op dit moment voortbeweegt.

De Reverb G2 is een 'ouderwetse' pcvr-bril. Je hangt hem met een kabel aan je game-pc, waarna je games via Steam of andere winkelplatformen kunt afspelen. Dat was jarenlang de beste manier om virtual reality aan te bieden, omdat computers niet krachtig genoeg waren om de technologie eer aan te doen. Maar inmiddels zijn we een paar jaar verder en is zelfstandige vr in opmars. De Oculus Quest en Quest 2 laten je veel van de populairste games spelen zonder tussenkomst van een pc en bedrijven staan op het punt hun concurrenten voor die headsets te introduceren.

HP Reverb G2

Conclusie

Daarmee voelt de koop van een Reverb G2 wat riskant. Het is nu de beste technologie die je kunt kopen, maar je beperkt je tot oude winkelplatformen die op termijn wellicht minder games zullen krijgen. Ontwikkelaars gaan zich naar verwachting meer richten op zelfstandige platformen naarmate de markt daarvoor groeit. En dan voelt de Reverb G2 met zijn prijskaart van 700 euro ineens toch wat duur. Vooral als je bedenkt dat een Quest 2 voor de helft van die prijs ook met een pc verbonden kan worden om die games te spelen.

We durven de Reverb G2 daarom niet volmondig aan te raden - maar een afrader is het ook niet. Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert; voor de gamer die honderden uren Flight Simulator of Elite Dangerous wil spelen in een zelfgebouwde cockpit; die bereid is een wat hogere prijs te betalen voor een apparaat dat alles uit een dure game-pc haalt. Voor die mensen is er niks beters te halen. Maar als je slechts nieuwsgierig bent naar virtual reality en beperkt tijd wil stoppen in Beat Saber of Vader Immortal, dan is dit niet de bril voor jou.

Lees meer hardwarereviews:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hitman 2-bezitters hoeven niet te betalen om game te importeren naar Hitman 3 Capcom Cup geannuleerd vanwege het coronavirus
14

Reacties op: De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Sabor

    • 18 januari 2021 12:59
    Wat is de kijkhoek dan, want die noem je niet. De Pimax 5K heeft 200° dus die wint wel op dat vlak. Ben benieuwd naar de onderlinge verschillen verder tussen die 2.

    En PC VR minder relevant denk ik niet. Voor de mooiste games / ervaringen heb je toch die pc koppeling nodig, maar dan met een draadloze verbinding.

    Verder mee eens, de Quest lijkt me prijs icm draadloos absoluut de beste keus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Magister

    • 18 januari 2021 15:26
    @Sabor Oculus is dus nu ook bezig om de AAA games etc. via een streaming dienst aan te gaan bieden. Zal vast wel gaan werken, al wil ik toch nog steeds als "echte" gamer gewoon een pc hebben waar ik dan ook nog andere dingen op kan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 21 januari 2021 11:11
    @Sabor Pimax ziet er goed uit alleen schijnt wel een beetje tweak werk nodig te hebben bij de setup. Verder kost de Pimax 5k zo`n kleine 900 euro omdat je nog minimaal 2 basestations erbij moet kopen en het liefst 3. Ik zie ook geen controllers erbij zitten dus misschien moet je die ook nog aanschaffen, als de de Valve controllers erbij koopt zit je al op bijna 1300 euro wat een flinke investering is. Naast een degelijke pc zit je dan op 2300 euro of meer.

    Je hebt dan wel een hoge kwaliteit headset waar je hopelijk een tijdje mee vooruit kan. Afgezien van dat mist hoge kwaliteit content ook teveel voor de prijs tenzij je geld als water hebt of een super enthousiast van VR bent,

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 18 januari 2021 13:45
    Wow, tracking problemen niet belangrijk vinden en alleen vertellen dat Index van basis stations gebruik maakt terwijl het een uitvinding is van HTC. De top spellen van nu gebruiken allemaal de functie van wapens op je rug plaatsen etc, dit kan dus niet met deze bril dus je inventory is net wat ongemakkelijker of niet bruikbaar. HTC kwam ook met inside out tracking dat was de vive cosmos. En wat doet de opvolger vive cosmos pro, juist outside tracking.

    En dan de controllers… mjah zit je dus beetje aan vast met je inside outside tracking HTC of index controllers gaan dan niet tenzij je basis stations koopt, maarja dan kan je net zo goed een index of vive kopen.

    Persoonlijk vind ik niet dat deze beter is dan de index, index heeft volgens mij grotere kijkhoek en betere refresh rate. Met name die refresh rate is super belangrijk tegen bewegingsziekte.

    Tevens is valve mogelijk bezig met een draadloos systeem dus zonder kabel aan je hoofd. Hopelijk komt die uit als toevoeging ipv een nieuwe bril.

    Btw de Quest 2 of 1 van facebook vergelijk ik meer met een telefoon en een 3d bril dan een vr bril, de graphics zijn echt slecht. Kijk anders even naar de game Onward en zoek op youtube Onward downgrade. Quest is gewoon leuk voor Arcade games maar voor grafische pracht heb je toch echt een dikke pc voor nodig, helaas het is nog geen 2050.


    Btw, de lenzen zijn gejat van index, de koptelefoon is gejat van index. Al hadden ze hetzelfde tracking systeem genomen waren ze beter, alleen dan nog de refresh rate. En 4k resolutie betekend ook een zwaardere pc, want je hebt minimaal 90 a 140 fps nodig om niet te snel misselijk te worden. Oftewel bestel die 3080 maar alvast.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sabor

    • 18 januari 2021 15:12
    @GoofyZ3
    Dat is het mooie van de quest dat je dus kan koppelen met de pc. Half Life Alyx is prachtig op mijn oculus! En draadloos maar dus wel met een goeie pc erachter.
    Zeker een volwaardig VR apparaat mits met pc verbonden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 18 januari 2021 17:49
    @GoofyZ3 Game nu een maandje met de bril en dat je soms spullen van je rug moet halen is 9/10 keer geen probleem. Zal niet ontkennen dat het met base-stations beter werkt, maar het is geen dealbreaker.

    Voor de rest kan ik mij vinden in de review. Het zit comfortabel, geluid is top en het beeld is geweldig. Enige minpunt is dat je gebonden bent aan Mixed Reality Portal van Windows. Dat zal altijd starten ook al ga je via Steam-VR gamen. Op zich geen slechte software, maar ik vind de UI niet prettig en settings van je bril apart aanpassen is zeer beperkt. Was bij Oculus toch beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 18 januari 2021 23:22
    @GoofyZ3 nouja, lighthouse is niet door HTC ontwikkelt, maar door Valve en in samenwerking met HTC naar de markt gebracht, zelfs de orginele vive is grotendeels door valve ontworpen.
    En 140 fps is helemaal niet nodig om niet misselijk te worden, goede lenzen en goede afstelling daarvan (ipd/focus) is bijna het belangrijkste.
    En 'gejat', tja ook hier weer, in samenwerking met valve zijn die lenzen ontwikkelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 18 januari 2021 15:06
    Ik vraag me ook af of we straks alleen nog standalone vr brillen krijgen. Het lijkt me dat er nog wel vraag is op de hardcore markt. Zelf zou ik graag Half Life Alyx willen spelen, maar dan wel in zijn volle glorie en niet half op zo'n standalone ding (wat nu niet eens kan, als ik het goed heb, ik zit totaal niet in de VR wereld).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Magister

    • 18 januari 2021 15:25
    @BertThaBest Half Life Alyx is inderdaad niet "los" te spelen op een standalone VR bril. De meesten hebben sowieso een goede game pc staan als ze iets als HLA willen spelen en dan is het (draadloos) streamen naar zo`n headset nog maar een kleine stap.
    De Quest2 heeft een zeer goede resolutie, is standalone te gebruiken voor heel veel zaken zoals multimedia, leuke puzzle games, work-out games en nu ook nog eens met draad of draadloos aan de pc te koppelen om alle andere AAA games te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 18 januari 2021 18:03
    Wat een enorme biased review weer. Duidelijk geschreven door iemand met Een kortzichtige kijk op de techniek en wereld van vr. Echte immersion VR vereist strakke tracking, van handen en hoofd in elke hoek op de mm na. Daarnaast is refresh belangrijk om overtuigend zonder hikken en misselijk te worden te kunnen bewegen. Met name actieve spellen. Deze reverb staat duidelijk boven de standalone vr kits. Een dikke pc is gewoon nodig voor mooie vr met detail zoals alyx of msfs2020. Maar ten opzichte van de index is het enige plusje mischien de schermen, maar dat zou ook weer ten koste kunnen gaan van de refresh/performance op die resolutie. Ik zou als dat mogelijk was liever renderen op 2x of 1.5x de scherm resolutie van de index bijv. Dat geeft een rustiger beeld. Met betrekking tot de precieze tracking (van alles, incl handen), en de refresh en duidelijk de fov is wat mij betreft de index nog superieur! Maar goed dat kun je ook weer biased noemen, hoewel ik al de nodig vr kits heb gehad en toch denk dat ik weet waar ik het over heb. Deze review is een te duidelijke push en mist te veel factoren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 18 januari 2021 19:18
    Tsja ik wilde een VR headset kopen. Met name voor FLight Simulator, Ik heb lang zitten twijfelen tussen de Quest 2 en Reverb G2. Uiteindelijk toch voor de Quest 2 gekozen en deze vorige week gekocht. Ben zeer onder de indruk van de Quest 2 en denk dat ik daarmee een goede aankoop heb gedaan. Is bijna een levensveranderende ervaring. Alles is ook fantatisch geoptimaliseerd en uitgedacht (komt in de buurt van iphone of Nintendo niveau). Ik heb al 3 jaar de PS VR, maar dit is toch wel van een heel andere orde. Echt geweldig. Voelt eigenlijk als de echte nextgen console. De Quest 2 kun je ook aan de PC koppelen en er Flight Simulator mee draaien. Maar je kunt ook nog zoveel meer mee zonder last te hebben van snoeren e.d. Plus dat je alle Oculus games erop kunt draaien. Qua prijsverschil denk ik overigens dat het verschil tussen Quest 2 en de Reverb G2 nog wel meevalt. Op de Quest 2 optimaal te kunnen benutten heb je de optionele hoofdband en optionele kabel nodig. Dan zit je op 500 voor de 64 GB versie en op 600 voor de 256 GB versie van de Quest 2. De Reverb G2 zit op 700. De Reverb G2 zal qua beeldkwaliteit in FLight Simulator nog net iets beter zijn. Maar helaas draait Flight Simulator zelfs op een PC van 4000 euro nog geen vloeiende VR in de volledige resolutie van de Reverb G2. Daarnaast verwacht ik dat Oculus volop in VR content blijft investeren. Van HP ben ik daar nog niet zo zeker van. Als de verkoopaantallen tegenvallen weet ik nog niet zo zeker of ze blijven investeren in VR.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 18 januari 2021 23:26
    @lightyears maarja, HP hoeft ook niet in content te investeren, je hebt daar heel steam voor en zelfs viveport (ja die is ook sinds enige tijd multi headset)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 19 januari 2021 10:48
    @lightyears Hoe draait Flight Sim bij jou op VR en welke specs en instellingen heb je?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Excalibur82

    • 20 januari 2021 00:13
    Ik ben het eigenlijk wel eens met de reviewer. Als je meer een casual gamer bent die af een toe eens een half uurtje een spelletje wilt doen, dan is de G2 misschien niet iets voor jou.
    Maar om de G2 nou 'ouderwets' te noemen. Dat is bijna hetzelfde als een PS5 ouderwets noemen, want ja, je kan ook gamen op je telefoon en die kan je overal mee naartoe nemen en veel ontwikkelaars zullen ontwikkelen voor de telefoon. Ja, waarschijnlijk zullen veel ontwikkelaars gaan ontwikkelen voor de Quest2 vanwege het marktaandeel wat deze headset voor deze prijs zal gaan innemen. Maar veel van die titels zullen ook gericht zijn op de casual markt.
    Ik hoop vooral dat er veel AAA games ontwikkeld zullen worden en dat de Quest2 er niet voor gaat zorgen dat we straks alleen nog maar 'spelletjes voor telefoons' overhouden.

    Hopelijk gaat Oculus draadloos gamen via de pc alsnog ondersteunen (nu kan het alleen via een workaround die bij sommigen wel en bij sommigen niet werkt) zodat voor Oculus ook de pc nog interessant blijft als afzetmarkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.