Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Cosmophony

Word één met de kosmos

Geschreven door Tamara van Staalduinen op

Conclusie

  • <p>Cosmophony is precies wat het belooft te zijn: een godsgruwelijk moeilijke muzikale shooter met een goede beat. Duidelijk geen game voor iedereen, maar door de lage prijs kan het geen vreselijke miskoop zijn.&nbsp;</p>
    Score: 75 Goed
    • Trippy visuals, muziek sluit mooi aan op de levels, razendsnel
    • Slechts vijf levels, speelduur vooral afhankelijk van (soms oneerlijk) hoge moeilijkheidsgraad
Ken je Rez nog? Zo nee, dan heb je wat in te halen. Zo ja, dan heb je al een idee van wat je van Cosmophony kunt verwachten. Maar waar Rez nog een redelijk relaxte ervaring was, laat Cosmophony de spanning oplopen tot je hart synchroon loopt met de beat.

Het universum is stervende en de verantwoordelijke godin weet diep in haar hart dat ze iets goed te maken heeft. Dat hart, dat bestuur jij tijdens een abstracte en muzikale rit om het universum te redden. Elk onderdeel van de reis is een level bezaaid met versperringen en vijanden, en met de richtingstoetsen verplaats je het hart van links naar rechts om de obstakels te ontwijken. Met spatie (of de down-toets) schiet je vijanden neer. De besturing is doodsimpel, maar de game is alles behalve dat. De muziek dient als leidraad, terwijl de trippy beelden  – kijk niet vreemd op als er opeens goudvissen door het beeld zwemmen – je proberen af te leiden. Maak één fout en je wordt teruggestuurd naar het begin van het level. 

Cosmo-Zero

Het eerste level is goed te doen. De game introduceert langzaam een aantal hindernissen en laat de speler zijn schietoefeningen uitvoeren. Het tweede level is een stuk lastiger. De obstakels staan dichter op elkaar, vijanden blokkeren de routes, en het tempo van de muziek – en dus ook de snelheid van het spel – klimt gestaag omhoog. In het derde level is het alsof je met F-Zero-snelheden door een asteroïdengordel wordt geschoten. Correctie: met F-Zero-boost-snelheden. Eén van de gemeenste uitdagingen in dat level zijn tunnels met smalle doorgangen waarin de muziek plots versnelt en je zonder waarschuwing tegen de muur wordt gesmeten. De game blijft ook na die uitdaging sadistische manieren vinden om je terug naar het begin te sturen. 

De muziek dient als leidraad, terwijl de trippy beelden je proberen af te leiden

Cosmophony telt slechts vijf levels, maar door de hoge moeilijkheidsgraad ben je er wel even zoet mee. De game is zo gebouwd dat levels niet in één keer te voltooien zijn. Snelle reflexen zijn belangrijk, maar om verder te komen moet je ook de lay-outs van de levels uit de hoofd leren. Waar moet je opeens uitwijken naar rechts? Waar duikt opeens een reeks vijanden voor je neus op? Als je geen genoegen neemt met het halen van de finishlijn en van plan bent ook alle vijanden uit te schakelen, ben je zeker een tijd bezig. 

None

Oefening baart kunst

Hoe oneerlijk de uitdagingen in Cosmophony ook zijn, ze zijn ook zeer verleidelijk. Zelfs wanneer een speelsessie eindigt in frustratie, heb je toch de neiging later weer een nieuwe poging te wagen. Daar speelt de game perfect op in. In de oefenmodus zijn de levels wel van checkpoints voorzien, zodat je uitdagende secties opnieuw en opnieuw kunt spelen totdat je het helemaal in de vingers hebt. Een ander voordeel van de oefenmodus is dat de beelden heel sober zijn, zodat je je kunt concentreren op het spelen.

Cosmophony is geen eenvoudige game om aan te raden. De hoge moeilijkheidsgraad vraagt toewijding en de beloning voor hard werk blijft soms lang uit. Tegelijkertijd zijn er voldoende mogelijkheden om te oefenen, en is het spel gemakkelijk even tussendoor te spelen. De lage prijs - 4,99 euro op Steam - zal ook niet snel een drempel vormen.

Cosmophony is nu verkrijgbaar voor pc, Android, iOS en Wii U.

Dit artikel delen:

Lees meer

Jotun Geen multiplayer in Zombi, behoudt spanning origineel
4

Reacties op: Cosmophony

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Baukereg

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    Blind gekocht nadat ik je referentie naar Rez las. En de OST is gratis! En omdat ik wel van dit soort trippy games houd heb ik ook Zenzizenzic, een twin stick shooter van Nederlandse makelij met vergelijkbare visuals, gekocht. Space on!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    geen console port, maar een mobile port…word steeds erger met de game wereld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    WijvanWCeend

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    En dit is erg omdat…? De game lijkt me uitstekend om te zetten naar andere platformen, dit lijky me een typische gameplay > rest game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    dit is een soort spel waarbij je een begin populatie hebt van 10,000 mensen. 9,990 daarvan zullen het zien als iets dat je eventjes doet op de 10 minuten dat je in de trein zit. de andere 10 mensen zullen er youtube filmpjes van maken en proberen dit spel op hardcore niveau uit te spelen waarbij 8 van hun zullen falen en hun rage laten voelen aan de rest van de wereld.

    standaard veronderstelling voor zulk soort spellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.