De Conflict-reeks gaat inmiddels alweer drie jaar mee en in die tijd zijn er ook al drie delen in de reeks neergezet. Hoewel er steeds een aantal verbeteringen werden doorgevoerd aan de spelformule, bleef de reeks kampen met een aantal vervelende eigenschappen. Zo liet de AI van je teamgenoten het nog wel eens afweten, was de spelopzet te rechtlijnig en vergde de interface net iets teveel gewenning. Conflict: Global Storm belooft beterschap op al deze punten. Maar is men in die doelstelling geslaagd?

Waar de voorgaande Conflict spellen zich nog concentreerde op één specifieke oorlog (Irak in de eerste twee games, Vietnam in de derde) staat dit keer de wereldwijde terreur centraal van een fictieve terroristische organisatie, March 33 genaamd. Dit betekent dat er eindelijk wat meer afwisseling in locaties te bespeuren is. Conflict: Global Storm brengt je langs bossen, ijzige vlaktes, chemische fabrieken en nachtelijke steden. Eén ding hebben alle locaties echter gemeen: het strikt er van de terroristen.

In Conflict: Global storm ga je altijd met een squad op pad. Je kunt op elk gewenst moment tussen de vier personages wisselen, die elk over hun eigen specialiteiten beschikken. Elk personage kan in principe elke handeling uitvoeren, maar de een zal dit sneller en nauwkeuriger doen, dan de ander. Via een uitstekend uitgewerkte interface, een enorme verbetering ten opzichte van Conflict: Vietnam, kun je je teamgenoten opdrachten geven. In een context-gevoelig kader worden de acties en de bijbehorende knoppen weergegeven. Zonder al te veel moeite stuur je je teamgenoten naar een gewenste positie, waarbij je zelfs kunt bepalen in welke richting ze daar moeten kijken. Ook is het mogelijk vertraagde orders te geven, die pas bij een latere bevestiging uitgevoerd zullen worden.

Ondanks de erg intuïtieve interface zul je je teamgenoten niet al te vaak gebruiken om een mooi tactisch plan uit te voeren. Ze hebben namelijk een chronische drang om zich net niet helemaal goed te verstoppen. Worden ze vervolgens geraakt, dan komen ze niet zelf op het idee om zich wat beter te verstoppen. De enige oplossing is om zelf de controle over je teamgenoot te nemen en de tegenstander uit de weg te ruimen. Alle tactische mogelijkheden ten spijt, Conflict is doorgaans het beste speelbaar door je teamgenoten het 'Follow Me' commando te geven en in polonaise het leven te doorkruisen.

Er zijn echter wel momenten waarop tactisch spelen zijn vruchten af werpt. Op deze momenten komt de echte kracht van het spel naar voren. Rainbow Six: Lockdown, zou dan met het schaamrood op de wangen in de hoek staan. Heel veel dingen die met in Lockdown overboord gegooid heeft voor het grote publiek, zijn in Global Storm nog gewoon aanwezig. Het aansturen van afzonderlijke eenheden, het gebruiken van verbandtrommels, het besturen van voertuigen, het uitwisselen van voorwerpen, het oppakken van wapens van neergeschoten tegenstanders et cetera.