Chicken Little: Ace in Action (DS) | Gamer.nl

Wanneer je de naamChicken Little: Ace in Action hoort, verwacht je hoogstwaarschijnlijk eenkinderspelletje van een gelijkaardig niveau als De Kleine Zeemeermin. Wanneerje het spel echter in je Nintendo DS stopt, blijken deze verwachtingen totaalniet te stroken met de werkelijkheid. Ace in Action is namelijk een actiegamepur sang en biedt meer vuursalvo’s dan menig first-person shooter. En er ismeestal geen kip te bekennen. In Chicken Little: Ace in Action speel je niet als ChickenLittle zelf, maar als zijn alter-ego Ace die in een ‘film-in-film’ in de filmChicken Little werd geïntroduceerd. Het spel speelt zich af in een soortvirtuele werkelijkheid, waarin Chicken Little een spel speelt met zichzelf, ofeigenlijk zijn alter-ego, in de hoofdrol. Een ‘spel-in-spel’ van een‘film-in-film’ dus, al zul je daar niet al te veel van merken. Want ChickenLittle: Ace in Action is met name een actiegame waarin je diverse planetenafreist om daar het kwaad een lesje te leren.

Twee screenshots uit een Ace-mi ie (te voet)

Het spel is onderverdeeld in een drietal speelstijlen,eentje voor elk van die drie hoofdpersonages, Ace, Runt en Abby. Deverschillende speelstijlen wi elen elkaar om het level af, maar je begintaanvankelijk met Ace. Het spel wordt gespeeld vanuit een bovenaanzicht. Met hetD-pad bestuur je je personage, met de letterknoppen schiet je in de richtingvan die knop. Met B schiet je bijvoorbeeld naar rechts. Druk je A en B tegelijkin, dan schiet je schuin naar onderen. Zodoende kun je lekker om je heen vurenen tegelijk in alle richtingen bewegen. De besturing vergt enige oefening, maareenmaal onder de knie kun je er heerlijk mee wegknallen. Ook het tweede personage, Runt, kent een soortgelijkebesturing. Alleen ben je nu niet te voet zoals Ace, maar bevind je je in eentank. Het grootse verschil tu en Runt en Ace, is de snelheid; de mi ies metRunt zijn gewoon trage versies van de Ace-mi ies. Het feit dat je in een tankzit, voegt eigenlijk nauwelijks wat toe. Alleen zijn de granaten van Acevervangen door een ander soort wapen, die echter vooral veel irritanter enzeker niet krachtiger is. De mi ies met Abby zijn wel een heel ander paarmouwen. Deze mi ies zijn namelijk nog het best te vergelijken met games alsGradius en R-Type en je bevindt je dan ook in een vliegtuigje. De wereld schuiftautomatisch aan je voorbij, terwijl continu tegenstanders het scherm invliegen.Van de drie spelkarakters zijn de mi ies met Ace verreweghet leukste. Deze mi ies hadden voor een van de leukste schietgames op deNintendo DS kunnen zorgen, ware het niet dat het spel kinderlijk eenvoudig is. Maarbuiten de lage moeilijkheidsgraad doet Chicken Little: Ace in Action weinigfout, tenminste wanneer je Ace speelt. Het knallen gaat heerlijk, dealternatieve wapens die je met het touchscreen kunt selecteren vormen een primatoevoeging en de granaten zorgen ervoor dat je ook de meest penibele situatieslevend uit komt. De mi ies met Runt en Abby zijn overigens niet superslecht,maar vooral minder dan de mi ies van Ace. Vooral de mi ies met Abby vergenmaar weinig van je brein, meer dan wat naar links en rechts bewegen en devuurknop ingedrukt houden, hoef je niet te doen.

Runt (links, in een tank) en Abby (rechts, vliegtuigje) aan het werk

In de mi ies verzamel je punten waarmee je tu en demi ies door de eigenschappen van je personages nog verder kunt opwaarderen. Jekunt bijvoorbeeld je vuurkracht of de herlaadsnelheid van je schild verbeteren.Soms wordt je tu en de mi ies door getrakteerd op een tu enfilmpje,vergezeld van gesprekken waarin flink wat volwa en humor zit verwerkt. Verderbiedt Chicken Little: Ace in Action nog een multiplayermode, maar daarvoor zijntwee exemplaren van het spel nodig en die werden ons niet aangeleverd. Eengemiste kans, want het concept van Chicken Little: Ace in Action biedt voervoor een heerlijke multiplayergame. Maar de kans dat je iemand tegen komt diedeze relatief onbekende game in zijn bezit heeft, is klein. Chicken Little: Ace in Action hinkt een beetje op tweegedachten. Aan de ene kant is het een stoere shooter met soms scherpzinnigehumor, een uitstekende besturing, verzorgde graphics en een heerlijkeframerate. Aan de andere kant kleeft aan het spel een licentie die zich ook opeen jonge doelgroep richt, waardoor het spel qua moeilijkheidsgraad voor de die-hard gamers te weinig te biedenheeft. Jonge gamers die met Ace in Action echter hopen een lief spelletje meteen favoriete kip te bemachtigen, komen ook weer bedrogen uit. Zodoende schiethet spel aan twee kanten zijn doel een beetje voorbij. In potentie was het eenheerlijke shooter geweest, maar nu is het vooral een kinderspel vermomd als eenspel voor volwa enen.