Carcassonne (XBLA) | Gamer.nl

Carca onne is één vanmijn favoriete bordspelletjes. Het spel heeft de juiste mix van geluk entactiek, is niet te complex en de potjes gaan aan een lekker tempo voorbij. Integenstelling tot De Kolonisten van Catan hoef je ook geen minutenlangevoorbereidingen te treffen voordat je kunt spelen én is het spel ook leuk alsje maar met z'n tweetjes bent. En ik ben niet de enige die Carca one leukvindt, dat blijkt wel uit de vele vervolgen en aanvullingen die op het spelverschenen zijn. En sinds vorige week is er ook een versie voor de Xbox 360.Carca onne is een bordspel waarbij je vierkante tegels tegenelkaar aan moet leggen. Op deze tegels zijn delen van steden, wegen en weilandte zien. Telkens wanneer je een tegel aanlegt kun je een deel van deze tegelclaimen. Leg je bijvoorbeeld een stuk weg aan, dan kun je die claimen door éénvan je horigen op de weg te zetten. Wanneer de weg is afgebouwd, ontvang jepunten voor die weg. Weilanden kun je ook claimen, maar daarvoor ontvang je pasaan het einde van het spel punten, een bepaald aantal voor elke gebouwde stad.Wat niet kan, is een horige op een weg of stad plaatsen, waar je tegenstanderal een horige in heeft geplaatst. Het tactische aspect zit hem in het stelenvan andermans wegen en steden, door twee geclaimde steden of wegen naar elkaartoe te bouwen. Wanneer de tegels op zijn worden de punten voor onafgemaaktebouwsels en weilanden geteld en wint de speler met de meeste punten. De Xbox 360-versie van Carca onne bevat het originelebordspel én de aanvulling 'De Rivier'. De aanvulling De Rivier kan naar wens worden gekozen en iseen relatief kleine aanvulling die toch voor een heel ander spel zorgt. Deriviertegels moeten als eerste worden gelegd en vormen een ader door hetspeelveld en zorgen ervoor dat het speelveld veel ruimer en complexer wordt. Ofook andere aanvullingen beschikbaar zullen komen is nog niet bekend;persoonlijk zou ik graag het vervolg Jagers en Verzamelaars, dat een stukcomplexer en tactische is dan het originele spel, gedigitaliseerd zien. De digitale versie van Carca onne biedt flink wat voordelenten opzichte van het bordspel. Door de slimme interface die de mensen bijSierra gemaakt hebben, zie je direct waar je tegels aan kunt leggen en waarniet. Ook draaien de tegels automatisch in de goede richting, zodat je niettijdrovend zit te zoeken naar een pa end gaatje. Wat ook erg prettig is, isdat de score automatisch geteld wordt. Vooral het tellen van de weilanden ophet eind is bij het bordspel soms lastig, nu gaat het allemaal vanzelf.Eveneens prettig is dat de wei of stad waarin je een horige plaatst gearceerdword, zodat je ziet welk gebied je claimt. Helaas is er geen mogelijkheid omvan de gehele kaart een verdeling van de weilanden en steden op te roepen,zodat je snel kunt zien wat eigendom van welke speler is. Nu moet je steeds dehele wei afspeuren op zoek naar horigen (eigenlijk boeren, omdat ze in de weistaan), met een aanzienlijke kans dat je iets over het hoofd ziet.Visueel zal het spel weinig beroering veroorzaken, maarlelijk is het spel ook niet. Door de verschillende zoomstanden is het spelzowel op een normale tv als op een HD-televisie te spelen. Wanneer je gebouwenof wegen hebt afgebouwd, dan veranderen ze in 3D-versies, maar het blijven tochvooral dezelfde tegeltjes als die van het bordspel. Persoonlijk had ik gehooptop een iets meer levendige visualisatie van de Middeleeuwse wereld die alspelende geschapen wordt, maar dat is mi chien iets te veel van het goede vooreen Xbox Live Arcade-game. Mocht er ooit een eventueel vervolg komen, dan wilik wél graag een glooiend landschap met steden vol pestpatiëntjes entroubadours, natuurlijk met de Unreal 3-engine, maar voor deze keer neem ik genoegenmet minder. In singleplayer kun je het opnemen tegen één tot viercomputergestuurde tegenstanders. Er zijn drie moeilijkheidsniveau's die weldegelijk verschillen, maar alle drie niet écht weerstand weten te bieden.Vooral op het gemakkelijkste niveau is de AI eerder een behulpzame kompaan daneen concurrent. Wanneer de eenvoudigste computertegenstander bijvoorbeeld zelfgeen stad heeft, dan zal gewoon helpen jouw stad af te bouwen. De singleplayeris vooral leuk om even de spelregels onder de knie te krijgen en te oefenen metde interface (en een paar achievementste behalen), maar de multiplayer is toch het echte werk.Multiplayer kan op de gebruikelijke manieren gespeeldworden. Natuurlijk zijn er de Player- en de Ranked-matches, die op moment vanschrijven aardig bevolkt waren. Soms moest je een paar minuten wachten voordater een tegenstander gevonden was, maar dat was vooral het geval in deochtenduren. Of er over een paar maanden nog veel tegenstanders te vinden zijnis natuurlijk maar de vraag. De meeste spelers zitten hun potje gewoon uit, watook een verademing is ten opzichte van bijvoorbeeld Catan. De relatief kortespelduur zal hier een rol bij spelen. Carca onne kan overigens ook op één Xboxmet maximaal vier spelers gespeeld worden. Hiervoor heeft wel elke speler eencontroller nodig, iets wat in principe niet nodig was geweest. Al met al is Carca onne een leuke overzetting van hetbordspel geworden. De interface is prettig, voor de verandering ook eensgeschikt voor normale televisies, en zorgt ervoor dat de potjes lekker snelverlopen. Dit maakt Carca onne een prima spel voor online multiplayer, omdat jenooit heel lang op je tegenstander hoeft te wachten. In singleplayer heeft hetspel echter niet bijzonder veel te bieden. De belangrijkste spelregelvariantenzijn in het spel verwerkt, al heeft men er helaas een paar over het hoofdgezien. Dit compenseert men ruimschoots door alvast één aanvulling 'gratis' bijte leveren. Een prima strategisch bordspelletje voor de 800 punten die ervoorgevraagd wordt.