Call of Duty: Strike Team | Gamer.nl

Call of Duty: Strike Team | Gamer.nl

Shooters en mobiele apparaten hebben een nogal oppervlakkige relatie. Het werkt, maar een bevredigende ervaring hebben ze nog nooit kunnen bieden. Games als Modern Combat en Dead Trigger waren voor mobiele normen vermakelijk, maar door conce ies in de besturing was er van immersie weinig sprake. In eerste instantie lijkt Call of Duty: Strike team datzelfde lot te ondergaan. Ware het niet dat het schieten slechts één helft betreft van de totale gameplay.

De andere helft bestaat uit top down-strategie, een gameplay-element dat van nature veel beter past bij mobiele apparaten en touch screens. Het lijkt op de uitwerking van Xcom, met als grootste verschil dat je in Strike Team je mannetjes in real time kunt aansturen. Zoals de Strikeforce-mi ies in Call of Duty: Black Ops 2 dus. In het top down-perspectief heb je meer overzicht, waardoor je tactisch iets vernuftiger kunt zijn dan in eerste persoonsperspectief. Zo kun je bijvoorbeeld flanken of bepaalde levels in stealth doorlopen. De wi elwerking tu en beide perspectieven zorgt voor een leuke en fri e dynamiek en is de ideale manier om Call of Duty speelbaar te maken voor de iPhone en de iPad.

Call of Duty: Strike Team review Cod Strike Team

Typisch Call of Duty

Call of Duty: Strike Team is afkomstig van het relatief onbekende The Blast Force, maar in alles voelt en oogt de game als een typische Call of Duty-ervaring. Zo haalt het verhaal allerlei complotten aan en zitten de tu enfilmpjes vol stoere mannenpraat. Net als in Black Ops II draait het om Cordis Die, de terroristische organisatie die als politieke beweging erg populair is op sociale netwerken. Ook al is het verhaal vrij aardig geproduceerd en is het in zijn hoge tempo nog wel redelijk waard om te volgen; het is toch vooral een excuus om je langs allerlei verschillende locaties te sturen voor zoveel mogelijk actie. Niet dat dat erg is, want dat is toch voornamelijk waar je naar op zoek bent in een Call of Duty-game.

Ook in zijn verdere uitwerking ligt Strike Team in de lijn van zijn grote broers. Qua uiterlijk is de game weliswaar vrij sfeerloos, maar de framerate is subliem en de wapens zitten vol detail. Van diezelfde wapens is er daarnaast een flink scala aanwezig, net als van de welbekende perks. Die voorzieningen ontgrendel je naarmate je de zes á zeven uur durende campaign-modus doorloopt en steeds meer punten krijgt. Je kan daarbij flink in de weer gaan met in app purchases, maar de game is vanuit zichzelf al vrij genereus in het uitdelen van virtuele punten.

Cod Strike Team

Is vernieuwing compensatie?

Met zijn combinatie van strategie en first person shooter had Call of Duty: Strike Team kunnen uitgroeien tot de beste actiegame van de App Store. Het heeft daarvoor intere ante basiselementen, maar helaas laat de uitwerking te veel steken vallen. Voor mobiele normen is de shooter-besturing in ieder geval goed genoeg, ook al is het een groot zwaktebod om niet te kunnen richten en schieten tegelijk. Dat is te compenseren met gyroscopische besturing of de fantastische auto-aim, maar het maken van een snelle headshot komt altijd meer door geluk dan skill. Over het algemeen beschikt Strike Team wel over een uitstekende flow en kent het een tempo dat je van Call of Duty gewend bent. Daartegenover staat echter dat het leveldesign vrij eentonig is en de AI van de tegenstanders niet al te moeilijk te doorgronden is.

Het strategische perspectief voelt als een perfecte compensatie voor de steken die de schietactie laat vallen. Zo doen je teammaten in het shooter-perspectief helemaal niets en kun je ze alleen bevelen achter je aan te lopen. In top down-zicht heb je gelukkig wel de mogelijkheid om tactisch te werk te gaan en je squad op een snelle en toegankelijke manier te positioneren. Dat levert een broodnodige variatie op in dynamiek, al moet je geen al te ingewikkelde strategische situaties verwachten. In de uitwerking vertoont ook het strategische perspectief daarnaast een aantal slordigheden. Zo heeft het schieten op vijanden soms nogal wat onvoorspelbare uitkomsten en nemen je squadmaten niet altijd even slim cover.

De game slaagt er niet helemaal in de euvels die het mobiele platform met zich meebrengt te overkomen. Er zijn conce ies gemaakt om de game geforceerd te balanceren en dat voel je aan de slordige beperkingen die je vaak genoeg tegenkomt. Desalniettemin is Strike Team een verdienstelijke actiegame die in de serie prima op zichzelf staat.

Call of Duty: Strike Team is te koop via iTunes voor 5,99 euro.