Buzz! Junior: Jungle Party (PSN) | Gamer.nl

Houd de Buzzers in de aanslag, nodig vier  vrienden uit, neem een krat bier erbij en Buzz! staat garant voor een lekker avondje lachen! Of toch niet? Nou nee, Buzz! Junior: Jungle Party is zoals de naam al impliceert een game voor het kleine gamertje. Dus vervang die krat bier met een fles ranja, nodig de etterbakjes van de buren uit en maak er een verdomd leuk kinderfeestje van!

“Maar die game ken ik toch al, Buzz! Junior: Jungle Party?” Dat zit er dik in. Buzz! Junior: Jungle Party verscheen in het verleden al op de PlayStation 2. Diezelfde game zal nu ook via PlayStation Network gedistribueerd worden. Binnenkort zal deze titel dus voor een zacht prijsje in de virtuele schappen te vinden zijn, maar is de game dat kleine bedrag waard of ben je met de aanschaf van Buzz! Junior: Jungle Party in de aap gelogeerd?

Net als in de PlayStation 2-versie speel je Buzz! Junior: Jungle Party met vier verschillende aapjes. Deze aapjes kunnen niet praten, hebben een zeer simpele vormgeving en hebben het karakter van een vuilniszak. Verwacht dus niet de kenmerkende personages die de Buzz!: Quiz-serie wel heeft. Deze Buzz!-game is duidedlijk ontwikkeld voor een jonge (minder eisen stellende) doelgroep.  De aapjes kun je, helaas heel simplistisch, naar eigen smaak aanpa en. Wat helaas niet aan te pa en valt is de presentatrice. Haar stem gaat door merg en been (Goed zo, aap één! Ga zo door, aap twee! Ohh, wat ben jij goed, zeg, aap drie!) en haar  teksten worden keer op keer herhaald. De Nederlandse stem zorgt er weliswaar voor dat het spel goed te volgen is voor jonge gamers, maar het is op den duur ook heel erg irritant. En ook zeker niet ongevaarlijk, uw kroost zou er zomaar een sociale stoornis aan kunnen overhouden (en nee, dat is geen broodje aap verhaal).

Helaas zijn de aapjes niet de enige overeenkomst met de PlayStation 2-versie, grafisch zijn beide versies namelijk ook bijna identiek. De game is grafisch ietsjes mooier aangezien deze versie speelbaar is in High-Definition, maar het detail blijft laag. Een kleine grafische update was absoluut geen overbodige luxe geweest. Al draagt een aap een gouden ring, het blijft een lelijk ding, iets wat ook geldt voor Buzz! Junior: Jungle Party op de PlayStation 3. Mocht je kinderen of jonge broertjes hebben, dan zullen zij hier waarschijnlijk weinig last van hebben. Het referentiekader van de jonge doelgroep is echter geen excuus voor een ietwat lakse overzetting.

Op het gebied van gameplay moet je absoluut geen diepgang verwachten. De spelletjes zijn kinderlijk eenvoudig en de uitdaging is, zeker voor de ervaren gamer, ver te zoeken. Ook hieruit blijkt dat deze game enkel geschikt is voor een zeer jonge doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het doorgeven van een op scherp gezette bom,  vergelijkbaar met “Pa the Bomb” zoals we dat uit de andere Buzz!-games kennen. Dit doe je simpelweg door de gekleurde knoppen op de Buzzer in te drukken. De spelletjes draaien meer om geluk dan om vaardigheden, wat er wel voor zorgt dat alle kinderen op het kinderfeestje redelijk gelijke kansen hebben.

Het grootste minpunt van de game is echter niet het feit dat hij grafisch achterhaald is of dat de minigames te beperkt zijn, het is eerder de kwantiteit die de game de das omdoet. Met een schaars aantal van vijf minigames in deze game zijn relatief lage prijs helaas niet waard. Je kunt beter de originele PlayStation 2-versie uit de schappen, aangezien deze versie maar liefst veertig minigames bevat. Dat aantal zorgde ervoor dat het spel meerdere spelrondes intere ant blijft ,nu ken je de minigames al snel door en door. Voor de PSN-versie hoeft je de aap dus niet aan te spreken, mits je niet graag voor aap staat.