Boogie Bunnies (XBLA) | Gamer.nl

Uitgever Sierra iseen van de weinige grote bedrijven die Xbox Live Arcade serieus lijkt te nemen.Waar EA, Ubisoft en Activision het af laten weten, heeft Sierra een aantal vande beste titels op Microsoft's downloadservice achter zijn naam staan. Zo slaik nog regelmatig een balletje met 3D Ultra Minigolf, schiet ik agre ie vanmij af met A ault Heroes en bewijs ik opnieuw de beste landheer te zijn in hetbordspel Carca onne. De nieuwste aanwinst op Xbox Live Arcade uit de stal vanSierra is Boogie Bunnies, een snoezig puzzelspelletje met konijntjes. Is ookdeze game je zuurverdiende worteltjes waard?Boogie Bunnies is de zoveelste puzzelgame waarin we drievoorwerpen van dezelfde kleur moeten combineren, waarna deze vervolgensmiraculeus verdwijnen. Dit subgenre binnen de puzzelgames wordt ook wel Match-3 genoemd en is vooral populairbij de groep casual gamers. Op devele online gamesites waar je simpele Java- of Flash-spelletjes kunt spelen, iseen overgroot deel van het Match-3type.  Of het spel nu Egyptian Mysteries,Space Adventures, Candy Wonderland of een andere creatief verzonnen titeldraagt, in e entie is het allemaal een en dezelfde game. De casual gamer moethet namelijk wel kunnen begrijpen. Boogie Bunnies hanteert ook de standaard formule. Een speelveldmet gekleurde voorwerpen wordt van boven af continu aangevuld. Van onderen kunje dezelfde voorwerpen omhoog schieten en wanneer er drie van dezelfde kleur tegenelkaar knallen, dan verdwijnen ze. In plaats van de wat meer gebruikelijkediamanten, stukken fruit of snoepgoed, schiet je in Boogie Bunnies gekleurdekonijntjes tegen elkaar. En dat is het grootste onderscheid dat Boogie Bunniesmet andere Match-3 titels aan hetlicht brengt.Toch kan er geen Match-3puzzelgame op de markt komen die niet een klein dingetje net iets anders doet.In Boogie Bunnies is het grote verschil dat je de gekleurde konijntjes nietalleen van onderen het speelveld in kunt knallen, maar dat je ook aan dezijkant langs het speelveld kunt lopen. Daarnaast zijn er een aantal specialekonijnen. Knal drie rode konijnen tegen elkaar en de boel ontploft, knal drielichtblauwe tegen elkaar en je konijnen gaan dansen. Zo lang ze dansen behaalje meer punten voor het wegschieten van konijnen. En het verklaart het Boogiein de titel, waarbij ik  me afvraag of zeeerst de allitererende titel bedacht hebben en toen het dansconcept, ofandersom. Een goede Match-3puzzelgame valt of staat bij het combosysteem. Wanneer je namelijk konijntjesweg schiet tu en twee andere konijntjes van dezelfde kleur in, dan kan er eennieuw groepje van drie ontstaan dat een direct gevolg is van je vorige actie.Zulke combo's leveren doorgaans, en dus ook in Boogie Bunnies, meer punten open het is de bedoeling zoveel mogelijk van dit soort combo's op poten tezetten. Het probleem van Boogie Bunnies is dat je zelf niet zoveel invloed hebtop het bouwen van goede combo's. Je kunt wel kleine combo'tjes maken in degeringe ruimte die je onder aan het speelveld hebt, maar deze wegen vaak nietop door de combo's die je door het spel zelf in je schoot geworpen krijgt.Doordat je rechts en links langs het speelveld kunt lopen,is het namelijk heel eenvoudig om grote gelijk gekleurde velden die bovenaanhet speelveld groeien, weg te schieten. Deze zorgen vaak voor gigantische combo'sdie je zelf nooit en te nimmer neer kunt zetten. Een beetje van onderen de boelbijhouden door gewoon gelijke kleuren tegen elkaar te gooien om tegelijk tewachten tot er bovenaan eens wat leuks ontstaat, is de beste tactiek in BoogieBunnies. Met puzzelen heeft dat weinig te maken en Boogie Bunnies resulteertdan ook snel in bezigheidstherapie. Je schiet maar wat konijntjes weg terwijlde moeilijkheidsgraad tergend langzaam omhoog kabbelt. Het konijntjes-thema komt overigens nergens echt terug in degameplay met typische konijnelementen. De verschillende achtergronden waarophet spel zich afspeelt, zijn onder andere een poolgebied en een strand, nu nietecht plaatsen waar je veelvuldig konijnen aantreft. De konijntjes zijn ervooral voor de schattigheidsfactor, een gooi naar sympathie waarmee men beoogthet slechte spelconcept te verbergen. De visueel aanpak, met een erg schuinperspectief, bevordert sowieso de speelbaarheid niet. Het is lastig te zienwaar je konijnen precies aankomen en de verschillende rijen zijn lastig vanelkaar te onderscheiden. Daar komt bij dat de konijntjes nogal beweeglijk zijn,wat het allemaal des te onduidelijker maakt.