Battlefield 2: Modern Combat (X360) | Gamer.nl

Na een overtuigend onderonsje op de Playstation 2 en de Xbox heeft EA nu ook Battlefield 2: Modern Combat naar Microsofts nieuwste console gebracht. Eindelijk kunnen Xbox 360-gebruikers nu ook de moderne oorlogsvoering beleven die vele gamers ter wereld al kenden. Vraag alleen is of deze 360-versie meer met zich mee brengt dan enkel wat mooiere graphics en verbeterde Xbox Live-ondersteuning. Waar bijvoorbeeld Burnout Revenge het zeer goed deed als 360-port, zo waren andere conversies van mindere kwaliteit. Is dit hetzelfde geval met Battlefield 2: Modern Combat?

Veel is er eigenlijk niet veranderd sinds de eerdere consoles-releases van EA’s populaire first-person shooter. Nog steeds biedt Battlefield 2: Modern Combat je twee games in één, namelijk een single- en een multiplayergedeelte. Nu was het singleplayer-gedeelte al niet al te wereldschokkend, met deze port is het overduidelijk dat we te makken hebben met een simpele conversie van Xbox naar Xbox 360. Dat is op zich niet erg als je het origineel niet kent, ware het niet dat er niets nieuws aan toegevoegd is en er dus niets te zoeken valt voor de gamers onder ons die al eerder kennis hebben gemaakt met de consoleversie van Battlefield 2: Modern Combat.

Mensen die deze game speciaal voor de singleplayer kopen en verder geen Xbox Live hebben, komen er dan ook behoorlijk bekaaid vanaf. Alleen de drang om meer medailles te behalen zou wellicht nog een drijfveer zijn om je volledig op de singleplayer te storten, anders zou ik geen andere reden kunnen verzinnen om actief bezig te gaan met het singleplayergedeelte. Natuurlijk, de “Hot Swap” mogelijkheid, waarbij je op elk moment kunt wi elen van teamgenoot onder begeleiding van spectaculair camerawerk, blijft nog steeds tof om te zien en het is leuk om even wat aan te klooien met de bots (die overigens nog steeds ernstig gescript overkomen, geen kunstmatige intelligentieboost voor deze mannen helaas), maar voor het echte werk moet je online zijn.

Ook bij het multiplayergedeelte moet gezegd worden dat er wederom geen grote veranderingen plaats hebben gevonden. Bij de eerdere consoleversies kon je met maximaal 23 anderen online het gevecht aan gaan, bij de Xbox 360-versie is dit helaas niet anders. En net als op bijvoorbeeld de Xbox kent Battlefield 2: Modern Combat geen verdere offline-multiplayer functies waardoor je dus altijd en alleen maar bent aangewezen op Xbox Live. Gelukkig zit het wel snor met de servers van EA, die nagenoeg geen ‘lag’ kennen, waardoor het allemaal prettig en soepel aanvoelt online.

Er zijn zestien verschillende mappen, die verschillen van winteromstandigheden tot omgevingen met woestijnklimaat. Je kunt in de multiplayer mode kiezen uit twee speltypen: ‘Verovering’ en ‘Verover De Vlag’. Bij ‘Verovering’ is het de bedoeling dat je in teamverband controleposten overneemt. Hoe meer controleposten je overneemt, des te minder ‘tickets’ (aantal nog inzetbare soldaten) de tegenstander overhoudt. Bij het speltype ‘Verover De Vlag’ is het de bedoeling dat je de vlag van de tegenstander uit zijn basis wegneemt om er vervolgens punten te scoren. Het Battlefield-genre staat bekend om haar voer- en vliegtuigen en zoals al wel te verwachten, zijn deze wederom van de partij en zorgen ze tevens weer voor veel vernietiging en vermaak. Wel enigszins jammer is opnieuw het gemis van de straaljager, die ook weer in afwezigheid schittert bij deze 360-port. Dat er weinig gebruik wordt gemaakt van de kracht achter de console wordt hierdoor wel pijnlijk duidelijk.

Op het gebied van gameplay voelt het dus als vanouds aan. Ditzelfde geldt overigens voor het geluid wat goed te noemen was in het origineel, op de 360-versie is dit niks anders. Hoe zit het eigenlijk dan met de graphics? Wel, naar mijn mening is het niets anders dan een opgewaardeerde versie van de Xbox. Het ziet er scherper uit en er is minder sprake van karteltjes en andere oneffenheden, maar voor fenomenale graphics kun je beter naar andere games kijken.

Het lijkt er dus op dat men zich er gemakkelijk van heeft afgemaakt tijdens het porten van Battlefield 2: Modern Combat. Inhoudelijk krijg je exact hetzelfde voor je neus voorgeschoteld als vorig jaar en er is, op wat mooiere graphics na, vrijwel niets nieuws te vinden op de Xbox 360. Voor de nieuwkomers wellicht een game om uit te proberen, voor mensen die de PS2- of Xbox-versie al hebben gespeeld zou ik Battlefield 2: Modern Combat af willen raden. Het is leuk dat de game nu speelbaar is op de eerste next-gen console, maar ook niet meer dan dat.